Hej, renoverar ett gästwc och ska riva en spånskiva mot yttervägg i ett 60-talshus. Har försökt söka men i te hittat någon bra tråd om hur man skarvar ångspärr vid renovering. Kan någon tipsa? Vad bör man tänka på? Eller peka mig till en tråd/sökord.

LoweW
KJD KJD skrev:
Hej, renoverar ett gästwc och ska riva en spånskiva mot yttervägg i ett 60-talshus. Har försökt söka men i te hittat någon bra tråd om hur man skarvar ångspärr vid renovering. Kan någon tipsa? Vad bör man tänka på? Eller peka mig till en tråd/sökord.
Hitta databladet till din nya och den gamla så borde det stå där? Vill minnas att den jag använde av märket bison skulle överlappas 20cm eller något sådant.

Edit: Förlåt! Missförstod frågan. Det ska överlappa och sedan tejpas med tex Sitkoflextejp.

LoweW LoweW skrev:
Hitta databladet till din nya och den gamla så borde det stå där? Vill minnas att den jag använde av märket bison skulle överlappas 20cm eller något sådant.

Edit: Förlåt! Missförstod frågan. Det ska överlappa och sedan tejpas med tex Sitkoflextejp.
!

Tack, databladet från 69 tror jag inte ens Google kan hitta , men det låter ju annars klokt.

Jag tänker dock mest på hur man lyckas skarva när man renoverar. Det vill säga river man väggen så är det ju omöjligt att inte skada plasten? Eller? Dessutom river man ju inte gärna övriga mellanväggar för att kunna skarva tex 20 cm?? Eller tänker jag galet???

(Btw Hittade annan länk till renoveringstråd som nämner ångspärr: https://www.byggahus.se/forum/threads/angspaerr-broms-och-taetskikt-i-badrumsyttervaegg.283813/)

Det är ju inte möjligt att såga skivan utan att förstöra den gamla "ångspärren" (papp med någon form av plastbeläggning). Därmed går det inte få till överlapp i normal mening.

Då jag inte hittade någon lösning för renoveringsfallet, och inte vill ta ner alla innerväggar (just nu), gjorde jag så här. Om någon annan står inför samma problem.

1. sågade den gamla spånskivan, inkl ångspärr, mitt på den regel som är närmast sidoväggen i en a fallet (till vänster).

2. till höger satte jag en extra regel för att kunna nå ända ut till sidoväggen med plasten.

3. Monterade sen nya ångspärren så att den möter den gamla mitt på reglarna där jag sågat spånskivan.

4. Vek sen ut, och klämde ångspärren mellan den nya (plywood) och den gamla spånskivan.

5. Efteråt skär jag plasten som sticker ut mellan skivorna.

Jag tänker mig också att det viktiga med skarven är att den går över reglarna och inte över isoleringen.

Kommentera gärna om det finns bättre sätt.

• Renovering av vägg med ny ångspärr monterad över gammal spånskiva och isolering, verktyg på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ny blå ångspärr vikt över en gammal brungul spånskiva vid en väggregel under renovering.
    Skapa konto
  • Renovering med ny ångspärr som möter gammal ångspärr, uppfäst mot reglarna i ett hörn av rummet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.