Enligt
Bygga Badrummet Rätt aktuell version
http://www.sakervatten.se/download/542-2C0864CE4C037249B05FC4C2265405C1/Bygg-Badrummet-Ratt-2014.pdf
Ska i badrumyttervägg BÅDE ångspärr och tätskikt användas i badrumsyttervägg.
Detta är raka motsatsen till vad som var state of the art för bara några år sen där
man under alla omständigheter borde undvika att "bygga in fukt"

Vet inte om man ska skratta åt eländet eller börja gråta framför så många vilseledande
men ack så vetenskapliga rådgivare -

:mad:
 
  • Gilla
Tobbeekl
  • Laddar…
Illustration av skiktuppbyggnad för en keramisk våtrumsyttervägg enligt branschstandard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och här kommer bild på ytterväggen enligt brochyren
 
Njej. Det beror på ändrade material. Alltså inte vilseledande.

Fram till en regeländring runt 2008-2009 så var tätskiktet tätt, men inte lika tätt som byggplast.

Om man då hade både tätskikt och byggplast i/på en vägg, så kommer vattenånga att i små mängder läcka ut genom tätskiktet (ingeting är absolut tätt). Ångan kommer ingen vart, eftersom plasten i väggen är tätare, så läcker ännu mindre ånga vidare genom byggplasten. Detta gör att genom diverse temperaturfenomen så anrikas vatten i väggen, det blir blött och möglar etc.

Efter regeländringen så ökades kravet på ångtäthet för tätskikten, nu är tätskiktet mycket tätare än byggplasten. Ingenting är absolut tätt. Små mängder ånga kan även nu läcka ut i väggen. De avdunstar nu vidare ut genom byggplasten och ut genom ytterväggen. Plasten är i förhållande till tätskiktet så otät, att ångan obehindrat passerar ut genom plasten i samma takt som den passerar ut i väggen.

Därför rekommenderas numera att man skall ha bådadera.

Även de äldre "otäta" tätskikten var täta nog för att hindra fuktskador i normala fall. Men i kombination med byggplasten fungerade de inte.
 
  • Gilla
Chrostoffer
  • Laddar…
Sedan kan man ha synpunkter på resonemanget. Och det finns också "experter" med motstridig uppfattning.

Mekanismen fungerar under förutsättning att väggen verkligen är helt tät. Men finns det något fel med tätskiktet, antag att en liten glipa släpper igenom små mängder vatten. Då tillförs väggen oändligt mycket mer vatten, än vad som kan tränga igenom i form av ånga.

Det kan fortfarande vara såpass små mängder vatten att det inte gör någon skada, bara det kan ventileras bort. Men de dubbla tätskikten gör att det anrikas.

man kan jämföra med de enstegstätade fasaderna. Det fungerar så länge de är absolut täta, inget vatten får tränga in i väggen (vilket är en utopi om det gäller en yttervägg med fönster dörrar, mindre sprickbildningar osv).
 
När ska man börja bygga badrum med luftspalt? Det borde väl gå alldeles utmärkt att ta fram en fuktokänslig skiva som innehåller luftkanaler så att man får en platonliknande konstruktion runt hela badtummet. Man borde kunna ha luftintag utanför badrummet eller under tröskeln, och luftutsläpp i ventiler i taklisten. Då borde man hyfsat enkelt kunna få en luftcirkulation runt hela badrummet som torkar ut småläckage.
 
H hempularen skrev:
Njej. Det beror på ändrade material. Alltså inte vilseledande.

Fram till en regeländring runt 2008-2009 så var tätskiktet tätt, men inte lika tätt som byggplast.

Om man då hade både tätskikt och byggplast i/på en vägg, så kommer vattenånga att i små mängder läcka ut genom tätskiktet (ingeting är absolut tätt). Ångan kommer ingen vart, eftersom plasten i väggen är tätare, så läcker ännu mindre ånga vidare genom byggplasten. Detta gör att genom diverse temperaturfenomen så anrikas vatten i väggen, det blir blött och möglar etc.

Efter regeländringen så ökades kravet på ångtäthet för tätskikten, nu är tätskiktet mycket tätare än byggplasten. Ingenting är absolut tätt. Små mängder ånga kan även nu läcka ut i väggen. De avdunstar nu vidare ut genom byggplasten och ut genom ytterväggen. Plasten är i förhållande till tätskiktet så otät, att ångan obehindrat passerar ut genom plasten i samma takt som den passerar ut i väggen.

Därför rekommenderas numera att man skall ha bådadera.

Även de äldre "otäta" tätskikten var täta nog för att hindra fuktskador i normala fall. Men i kombination med byggplasten fungerade de inte.
Hur säker är du på detta? Inte illa ment på något sätt, bara vill följa upp det du skrev och försöka utröna om man fortfarande bör göra så med dubbla tätskikt, juli 2018..... :-)
 
Det är ju inte dubbla tätskikt. Tittar man på bilden så ska man gå över från plastfolie till ångbroms på den delen av väggen som får tätskikt på insidan.
 
  • Gilla
Dikij Kaban och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njej. Det beror på ändrade material. Alltså inte vilseledande.

Fram till en regeländring runt 2008-2009 så var tätskiktet tätt, men inte lika tätt som byggplast.

Om man då hade både tätskikt och byggplast i/på en vägg, så kommer vattenånga att i små mängder läcka ut genom tätskiktet (ingeting är absolut tätt). Ångan kommer ingen vart, eftersom plasten i väggen är tätare, så läcker ännu mindre ånga vidare genom byggplasten. Detta gör att genom diverse temperaturfenomen så anrikas vatten i väggen, det blir blött och möglar etc.

Efter regeländringen så ökades kravet på ångtäthet för tätskikten, nu är tätskiktet mycket tätare än byggplasten. Ingenting är absolut tätt. Små mängder ånga kan även nu läcka ut i väggen. De avdunstar nu vidare ut genom byggplasten och ut genom ytterväggen. Plasten är i förhållande till tätskiktet så otät, att ångan obehindrat passerar ut genom plasten i samma takt som den passerar ut i väggen.

Därför rekommenderas numera att man skall ha bådadera.

Även de äldre "otäta" tätskikten var täta nog för att hindra fuktskador i normala fall. Men i kombination med byggplasten fungerade de inte.
Jag får det till trippla lager? Tänker jag fel? Inifrån sett så kommer väl våtrumsspärren bakom innanför kaklet, sedan plastfolien och sen ångspärr. Tänker jag fel?
 
Ha, du tänker fel... ;) Plastfolien slutar där våtrummet börjar.
 
Det är ingen plastfolie/ångspärr i modellen. Det är en ångbroms som är diffusionsöppen, dvs inte lika tät som tätskiktet istället för som det var innan att plasten/ångspärren är tätare än tätskiktet
 
C Chris11 skrev:
Det är ingen plastfolie/ångspärr i modellen. Det är en ångbroms som är diffusionsöppen, dvs inte lika tät som tätskiktet istället för som det var innan att plasten/ångspärren är tätare än tätskiktet
Ok, tack, då är jag med!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.