4 411 läst ·
17 svar
4k läst
17 svar
Skapa symmetrisk takvinkel genom illusion
Jämfört med diverse andra förslag som kommit fram här skulle jag ändå säga att den lösning som bäst får husets vinklar att se lika ut igen är att faktiskt höja på vänster sida oxo.F FAH skrev:
- Det kan antingen göras på normalt sätt så man får en större utrymme inne i huset.
- Eller om man endast vill ändra vinkeln så kan man bara bygga på vägg och ett nytt tak ovanpå det befintliga taket.
Det kan man såklart, men det löser inte ditt problem, som är takvinklarna.F FAH skrev:
Om jag får ge ett råd skulle jag fokusera på husets funktion. Då är det rimligen smartast att höja precis som på högra sidan. För den lösningen ger bäst utseende och man får dessutom mer utrymme på köpet.
Förlänga ena takfoten visuelltF FAH skrev:Hej, jag funderar på om det skulle kunna gå att skapa en realistisk illusion av ett symmetriskt tak på denna byggnad genom att ta och förlänga taket något och dra en så att säga falsk takvinkel på höger sida som matchar vänster sida. Vad säger ni? När man höjde taket på 80-talet på höger sida och skapade större utrymme inne i huset tänkte man uppenbarligen mer funktion än estetik. Jag tycker de olika vinklarna är ganska störande. Det är inte ett alternativ att göra motsvarande höjning av taket på vänster sida. Istället är tanken att bygga till något på höger sida som kan fungera som hall/ingång. Kanske inglasad veranda i större format. Men som sagt, min fundering var om det går att få till en illusion av symmetri vad gäller takvinklarna. Någon som kanske har en ide?
T.ex. med bredare vindskiva, listverk eller ett markerat avslut som ”drar ut” linjen.
Justera panel- och färgindelning
Lodräta linjer, knutar eller en markerad mittaxel kan lura ögat mer än man tror.
Veranda/skärmtak på ena sidan
Ett skärmtak som följer ”fel” takvinkel kan väga upp helheten och skapa balans.
Detaljer vid nock och gavel
T.ex. dekorlist, extra takfot eller falsk gaveldekor.
Klicka här för att svara