Hej, jag funderar på om det skulle kunna gå att skapa en realistisk illusion av ett symmetriskt tak på denna byggnad genom att ta och förlänga taket något och dra en så att säga falsk takvinkel på höger sida som matchar vänster sida. Vad säger ni? När man höjde taket på 80-talet på höger sida och skapade större utrymme inne i huset tänkte man uppenbarligen mer funktion än estetik. Jag tycker de olika vinklarna är ganska störande. Det är inte ett alternativ att göra motsvarande höjning av taket på vänster sida. Istället är tanken att bygga till något på höger sida som kan fungera som hall/ingång. Kanske inglasad veranda i större format. Men som sagt, min fundering var om det går att få till en illusion av symmetri vad gäller takvinklarna. Någon som kanske har en ide?
Estetik är ingen exakt vetenskap. De flesta hus prioriterar funktion framför utseende. Hus ser ut som hus. Det finns många olika varianter. Det finns inget sätt att objektivt mäta hur estetiskt tilltalande ett hus är. Det är en fråga om individuellt subjektivt tyckande.F FAH skrev:
Jag tycker inte alls att det är uppenbart att man prioriterade funktion framför estetik. För att veta hur det är med den saken får man fråga de ansvariga.
Som sagt alla tycker inte lika.F FAH skrev:
Jag skulle säga att det är ganska omöjligt att skapa en sådan illusion som fungerar ur alla betraktningsvinklar.F FAH skrev:
Jag tycker du kommer med intressanta synpunkter på flera sätt. Och håller med dig om att estetik inte är någon exakt vetenskap.O skrev:
Estetik är ingen exakt vetenskap. De flesta hus prioriterar funktion framför utseende. Hus ser ut som hus. Det finns många olika varianter. Det finns inget sätt att objektivt mäta hur estetiskt tilltalande ett hus är. Det är en fråga om individuellt subjektivt tyckande.
Jag tycker inte alls att det är uppenbart att man prioriterade funktion framför estetik. För att veta hur det är med den saken får man fråga de ansvariga.
Som sagt alla tycker inte lika.
Jag skulle säga att det är ganska omöjligt att skapa en sådan illusion som fungerar ur alla betraktningsvinklar.
Jag hade byggt en stängd entré, glasveranda eller något lätt och luftigt som inte behöver vara uppvärmt på högersidan.
Precis som du skriver kommer vinkeln på taket på eventuell nybyggnad vara avgörande för att det ska se harmoniskt ut, den behöver jämka de olika takvinklarna, typ så här men mer genomarbetat och mätt.
Precis som du skriver kommer vinkeln på taket på eventuell nybyggnad vara avgörande för att det ska se harmoniskt ut, den behöver jämka de olika takvinklarna, typ så här men mer genomarbetat och mätt.
Frågan är om taköverhänget på gaveln blir snyggt om du gör ett smalt tak ner på höger sida (och ökar vänster med lika mycket). Men jag förstår hur du tänker det är som att befintligt tak blir till takkupa som sträcker sig över typ hela sidan. Vi har så på ett sommarhus just för att få en snygg vinkel på taket men där är det istället ett snedtak på ca 1m i rummet mot gaveln så överhänget är inte större än vanligt över gaveln.
Det är en bra ide, balanserar huset bättre. En glasveranda kan vara en ide, tack!T Torpfröken skrev:Jag hade byggt en stängd entré, glasveranda eller något lätt och luftigt som inte behöver vara uppvärmt på högersidan.
Ja, jag vet inte riktigt, ev kan det vara en bättre ide trots allt att balansera med utbyggnaden och låta taket vara.T TypRätt skrev:Frågan är om taköverhänget på gaveln blir snyggt om du gör ett smalt tak ner på höger sida (och ökar vänster med lika mycket). Men jag förstår hur du tänker det är som att befintligt tak blir till takkupa som sträcker sig över typ hela sidan. Vi har så på ett sommarhus just för att få en snygg vinkel på taket men där är det istället ett snedtak på ca 1m i rummet mot gaveln så överhänget är inte större än vanligt över gaveln.
Stort tack för denna modell, det var så jag funderade på, kanske skulle det öka balansen ändå. Har väl inte landat i något men detta ger mig definitivt ideer värda att fundera vidare på.S sturnus skrev:
Man kan naturligtvis ta fokus från en "störande" vinkel med en ännu ovanligare och mer iögonfallande konstighet. De stora felen döljer de små skavankerna brukar det heta. Smaken är som sagt delad.S sturnus skrev:
.... ja, skönheten sitter i betraktarens ögon .. titta bara på det föreslagna Nobelhuset .. å ändå är det en hel radda arkitekter som suttit bakom skrivbordet och fakturerat🤣F FAH skrev:
Plöj inte in pengar du inte får tillbaka!F FAH skrev:Hej, jag funderar på om det skulle kunna gå att skapa en realistisk illusion av ett symmetriskt tak på denna byggnad genom att ta och förlänga taket något och dra en så att säga falsk takvinkel på höger sida som matchar vänster sida. Vad säger ni? När man höjde taket på 80-talet på höger sida och skapade större utrymme inne i huset tänkte man uppenbarligen mer funktion än estetik. Jag tycker de olika vinklarna är ganska störande. Det är inte ett alternativ att göra motsvarande höjning av taket på vänster sida. Istället är tanken att bygga till något på höger sida som kan fungera som hall/ingång. Kanske inglasad veranda i större format. Men som sagt, min fundering var om det går att få till en illusion av symmetri vad gäller takvinklarna. Någon som kanske har en ide?
Jag håller med om att vinkeln är ful. Men huset ligger uppenbarligen avsides och frågan är om det är ekonomiskt försvarbart att göra förändringar som att ändra hela fasaden, måla om allt, bygga ett ”skentak” mm? Det är vackra lösningar men kanske tom enklare att köpa ett annat hus. Eller ligger huset i en dunge nära en storstad?