Någon gång på 80-talet byggde min salig fader en rejäl kåpa till vår släpvagn och den sitter på släpet än idag! Men nyligen gav ena gasfjädern upp så morsan orkar inte lyfta på locket längre, alltså måste fjädrarna bytas. Det finns noll och intet av märkningar på dem, om det fanns från början är de borta efter 40 års användning.
Så för att räkna ut vikten på locket behöver jag veta vad fyrkantsrör väger! Det är 20x20 mm men jag har tyvärr ingen aning om godstjockleken och farsan var noga med svetsen så det finns inga öppningar att titta i. Vad säger den samlade expertisen, går det att gissa sig till eller göra ett någorlunda antagande kring vad som användes på 80-talet? Som synes finns det några 15x15 också, men det är så korta bitar att den skillnaden känns försumbar.
Jag behöver också räkna ut vikten på aluminiumplåtarna och där glömde jag kolla tjockleken, det får bli vid nästa besök.
Så för att räkna ut vikten på locket behöver jag veta vad fyrkantsrör väger! Det är 20x20 mm men jag har tyvärr ingen aning om godstjockleken och farsan var noga med svetsen så det finns inga öppningar att titta i. Vad säger den samlade expertisen, går det att gissa sig till eller göra ett någorlunda antagande kring vad som användes på 80-talet? Som synes finns det några 15x15 också, men det är så korta bitar att den skillnaden känns försumbar.
Jag behöver också räkna ut vikten på aluminiumplåtarna och där glömde jag kolla tjockleken, det får bli vid nästa besök.
Våg är bättre som sagts ovan men omkring 1kg/m borde de väga.
Tex för 1,5mm stål blir det omkring 870 g/m.
En god anledning att både överslagsräkna och mäta är att kontrollera att det inte blev ett allvarligt fel vid vägningen.
En annan är att det är kul.
Tex för 1,5mm stål blir det omkring 870 g/m.
En god anledning att både överslagsräkna och mäta är att kontrollera att det inte blev ett allvarligt fel vid vägningen.
En annan är att det är kul.
Haken är att kåken ska säljas och släpet används för att köra skräp till tippen, så jag drar mig för att ta loss fjädrarna helt - inte säker på att jag får tillbaka den fungerande fjädern tills att jag får tag på nya... Jag har också funderat på våg och det är om den gamla mekaniska finns kvar nånstans, nu står det en sån där tjusig digital i glas i badrummet och den vågar jag fan inte använda. 😁
Klicka här för att svara