Planerar att riva vår eternitfasad och ta fram/återskapa den äldre träfasaden bakom, som idag består av lockpanel där locklisten tagits bort. De fasadarbeten som behöver utföras är alltså att skrapa äldre träpanel, komplettera med ny locklist, bygga nya foder kring fönster och dörrar, samt måla.

Ambitionen har varit att leja ut samtligt arbete, men då prislappen föga förvånande blir väldigt hög så försöker jag luska i vad som är rimligt att göra själv för att hålla ner kostnaden till mer rimlig nivå. Är just nu inne på att göra insatser i snickeriarbetet då jag tycker målning/skrapning är förskräckligt tråkigt😄

Bygga foder känns spontant som något jag inte vill ge mig på, då det är kritiskt att få rätt uppbyggnad så att vatten rinner av på rätt sätt. Det som blir över är då alltså att spika locklist. Förstår ju att principen är ganska okomplicerad men är det något man kan göra själv (1 person) med flyttbar ställning? Tidskrävande? Fasaderna är ca 220kvm och 4,5m till takfot samt 7m till nock. Scenariot blir ju då att byggfirman först bygger foder och att jag sedan går och spikar locklist efter det.

En annan fundering är om det är rimligt att låta riva eterniten nov/dec året innan fasadarbetena utförs för att nyttja rotavdraget på bästa sätt. Klarar sig panelen att stå till våren utan locklist? Finns papp bakom. Tänker att färgskrapningen av den äldre panelen bör blir lättare då den delvis bortvittrade färgen kan släppa mer från underlaget?

P
Hur vet du att all träpanel innanför eternit fasaden är i skick att användas?
Inte sällan har väl den nya fasaden satts dit för den under är trött , skadad. fult ihoplappade gamla skador. olika panel på nån gammal utbyggnad osv osv som man sen dolt med en ny fasad utanpå..
Den kan ju vara hel ,men det känns mer ovanligt att man skulle ha bytt fasad utan anledning. brukar ofta vara nå skit som man inte räknade med som kommer fram.. eller så är det bara jag som alltid har otur 😀

inte helt ovanligt att äldre fasader innanför saknar både luftspalter och risken att huset blir sämre isolerat mer dragit när det försvinner ett lager

Dom flesta skulle nog ta bort eterniten och regla med ny luftspalt för korrekt fasad idag , tilläggsisolera samtidigt och en ny fasad utanpå det.. Vad man klarar själv beror väl helt på hur händig man är och vilka verktyg och kunskaper man har.. och inte minst tid vill man och kan man lägga den tid som det kräver

Det är också lagligt att bara bygga in eterniten i väggen , det har gjorts på många hus och ingen vet idag vilka och det är lagligt även idag.. både för och nackdelar eterniten är ofarlig så länge den sitter still och inte dammar av sig..

Jag hade deffentivt tagit ner eterniten själv om den är för dålig för inbyggnad ,då det är fullt lagligt och sparar stora pengar och sanerings firmorna är svindyra och gör inte jobbet nå bättre än en själv om man läser på och ser till att skydda sig själv och göra det på rätt sätt och själv hade jag nog gjort en vägg itaget med ned med eternit och regla ut isolera vindskydd luftspalt och ny panel utanpå det

Att bara riva av all eternit nu och sen låta den stå så över vintern känns inte så bra du risken att det inte är fullgod fasad som kommer fram överallt plus avsaknaden av lockläkt känns riskfyllt och tråkigt om nåt obehandlat trä eller för gammal målad snustorr skadad panel får bli grogrund för mögel och skit över vintern.. din gamla vindpapp som troligen syns där lockläck springorna tål ju knappast solljus och väder och vind och särskillt inte nu när den är rejält gammal eftersom den sitter innnan för både eternit och troligen en sliten trött trä fasad

Ev om man är osäker ta dit en firma efter du tagit ner eterniten på en vägg och få hjälp med hur man gör en bit vägg för att kopiera deras arbetssätt på resten av huset.

skrapning av gammal panel är ju alltid tråkigt och tidsödande = dyrt att leja bort och finns det sen panel som behöver byte för att kunna vara ytterpanel igen så blir det snabbt tidsödande mot att bara behöva måla ny panel eller sätta upp panel som bara behöver ett sista topplager på plats

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Folk som bestämmer att eternit skall klädas in borde dömas till straffarbete i någon gruva med permission i en taggtrådsinhägnad i fria luften varje år på Mickelsmäss.

Dels skall någon stackars byggare borra i eterniten och andas in dammet för att få fast det nya utanpå och dels blir det svårt med framtida ombyggnader och reparationer och dels samlas det ofta kondensfukt bakom eternit.
Fanskapet skall bort!

Det behövs ingen luftspalt bakom en brädslåning om man använder rätt sorts färg. Däremot är det stor risk att bräderna var halvruttna när de kläddes med eternit och inte har de blivit bättre med åren. Det enda sättet att få reda på om den gamla brädslåningen går att reparera eller om den måste bytas är att riva bort eterniten och se vad som finns bakom. Har du tur kan brädslåningen på någon vägg vara frisk. Vanligen är det östväggen som håller bäst.

Börja med att försiktigt ta bort några plattor på olika väderstreck runt huset för att bedöma vilket skick den underliggande fasaden är i.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
J
Jag tror många klädde in kåkar utan att panelen behövde vara dålig, man slapp måla och det såg modernt ut.

Bra ändå att kolla hur det ser ut innan beslut tas.

Jag har svårt tro att huset skulle bli förstört av en vinter utan eternit.

• Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus kläddes in med sandfärgade fattiglappar före andra målningen. All panel var kvar under den nya läkten och i prima skick. Däremot hade färgen förvandlats till krita. Vilket gjorde att det blev ett väldigt skapande innan jag kom in till fast underlag. Efter det målade jag med utspädd kokt linolja i säkert tre lager innan den snustorra panelen kändes mättad. Som avslutning två lager oljefärg. Resultatet blev mycket bra men det var ett djäkla slit.

Eterniten tog jag naturligtvis ner själv. Först mycket noggrant men allt eftersom tiden led och resultatet likaså, blev "saneringen" mer handfast i sin karaktär och avslutades med en stor kofot som med kirurgisk pressition krossade samtliga skivor som revs ner från väggen innan de dunsade ner på marken.

Fönsterfoder och bleck är verkligen inte någon raketvetenskap utan kan spikas upp av vilken glad amatör som helst.
Vilket gäller hela ditt jobb du vill ha gjort.
Så, köp en begagnad ställning som täcker åtminstone en halv långsida och gör jobbet själv i godan ro. Du kan dessutom kallt räkna med att målarna tycker att det är lika tråkigt att skrapa som du och därför fuskar. Du som däremot skall bo i huset och inte kostar 700 i timmen kan skrapa några timmar om dagen.

Du tar alltså och gör färdigt en del av huset i taget.

Ställningen säljer du efter avslutat värv. Betydligt billigare än att hyra.

• Gilla
Annmari Lööf och 2 till
  • Laddar…
J
Mitt hus är byggt 1909 med träpanel, men sen putsat (med vassmatta och kalkputs) vid en ombyggnation på troligen 30-40-tal, sen på 70-talet slängt på en slarvigt byggd tillägsisolering och brädfodrat. Jag har (när jag bytte ett fönster) tagit ned en bit fasad ned till ursprungspanelen, som är kvar. Jag tror putsningen gjordes när panelen suttit i ca 30 år. Troligen är originalfasaden inte dålig, iallafall var inte den bit på 2m2 jag tog fram det. Däremot är det spikhål från vassmattan, samt stora spikhål från reglarna som sen användes för tilläggsisoleringen.

Det vore intressant se bilder från er som rivit fram originalpanelen. Och hur ni gjort med ev hål och skador...

Min fasad skulle jag gärna åtgärda (återställa), men det finns mycket annat som är högre prio, så jag hoppas att jag hinner göra det innan jag blir pensionär och inte orkar. Eller hittar nån som kan göra jobbet för rimlig kostnad.

Min läkt och plattor var fastspikade med relativt långa rostfria smala ankarspik så jag fyllde igen hålen med latexfog. Tog en stund, det med😁

J
Intet Intet skrev:
Min läkt och plattor var fastspikade med relativt långa rostfria smala ankarspik så jag fyllde igen hålen med latexfog. Tog en stund, det med😁
Jo, funderat på latex, fönsterkitt eller linoljedpackel. Men detta är långt i framtiden så man får väl se. Men bra då läsa om vad som funkat över tid…

J JohanLun skrev:
Jo, funderat på latex, fönsterkitt eller linoljedpackel. Men detta är långt i framtiden så man får väl se. Men bra då läsa om vad som funkat över tid…
Ser att jag missat att fylla igen några hål här och var. Men värre än såhär blir det inte.

Närbild av en målad vägg med synliga små hål och ojämnheter i ytan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.