Hej på er,
Hittar inget riktigt bra tråd för detta, då jag inte riktigt vet vad jag ska söka på heller...
Nu när sommaren kommer så kommer jag som alla andra att renovera fasaden, jag kommer ta ner alla lock/brädor etc och sätta på vindpapp osv osv
Men som ni ser på bilden så har jag inkommande el på en sida som jag ska byta iår.
Hur har ni andra gjort för att komma åt brädorna där?
Hittar inget riktigt bra tråd för detta, då jag inte riktigt vet vad jag ska söka på heller...
Nu när sommaren kommer så kommer jag som alla andra att renovera fasaden, jag kommer ta ner alla lock/brädor etc och sätta på vindpapp osv osv
Men som ni ser på bilden så har jag inkommande el på en sida som jag ska byta iår.
Hur har ni andra gjort för att komma åt brädorna där?
Hej och välkommen till Byggahus!
Jag kan tänka mig lite olika alternativ, nöjer mej med att presentera tre som bör vara fullt lagliga och tillåtna
Alt 1.Lej en elektriker för att lossa elskåpet och kablarna och hänga upp dem provisoriskt under fasadbytet, när du sen är färdig får du ju se till att återigen leja lysmasken för att hänga tillbaka skåpet och kablarna. ( Estimerad kostnad 2*5000kr)
Alt 2. Låt elektrikern istället installera ett mark skåp ( dyrast och snyggast, låter du elarn dra matnngen till huset från markskåpet i rör kan du oxå slippa de fula ledningarna på fasaden)
Alt 3 Renovera väggen med skåp och kablar kvar
Jag kan tänka mig lite olika alternativ, nöjer mej med att presentera tre som bör vara fullt lagliga och tillåtna
Alt 1.Lej en elektriker för att lossa elskåpet och kablarna och hänga upp dem provisoriskt under fasadbytet, när du sen är färdig får du ju se till att återigen leja lysmasken för att hänga tillbaka skåpet och kablarna. ( Estimerad kostnad 2*5000kr)
Alt 2. Låt elektrikern istället installera ett mark skåp ( dyrast och snyggast, låter du elarn dra matnngen till huset från markskåpet i rör kan du oxå slippa de fula ledningarna på fasaden)
hej! tack!F fribygg skrev:Hej och välkommen till Byggahus!
lite detta jag var ute efter, super tack för snabbt svar! Blir nog alternativ 1 men att vi ska bygga in skåpet som en "utbyggnad" av fasaden
Låter som att du är inne på att ändå "snygga till" detta på något sätt - då skulle jag fundera utanför boxen på lösningalternativ, kanske diskutera frågan med elektriker. Att bygga in skåpet är ju inte nödvändigtvis det bästa alternativet, det är inte en optimal placering ur ett estetiskt perspektiv. Ett markskåp på en lite bättre vald plats är inte ett dumt alternativ.froodrik skrev:
Ja det är ett bra alternativ som jag inte tänkt på att flytta skåpet.C cpalm skrev:Låter som att du är inne på att ändå "snygga till" detta på något sätt - då skulle jag fundera utanför boxen på lösningalternativ, kanske diskutera frågan med elektriker. Att bygga in skåpet är ju inte nödvändigtvis det bästa alternativet, det är inte en optimal placering ur ett estetiskt perspektiv. Ett markskåp på en lite bättre vald plats är inte ett dumt alternativ.
Tack för tipsen, jag ska lura lite mer på det.
Jag kan flytta skåpet / hjälp av närstående så firma-elektriker behövs inte för det
Klicka här för att svara