Sen kostar ju besiktningen olika under dagen...så det kan spela in att dyrare tider finns lediga.
Sen vete tusan men jag funderar om inte tiden bilens besiktningsperiod också har med priset göra...

Fairlane
kenth gustafsson kenth gustafsson skrev:
Sen kostar ju besiktningen olika under dagen...så det kan spela in att dyrare tider finns lediga.
Jag tycker det är samma pris konstant på de stationer jag kollar. Ibland kommer det ett erbjudande om att man kan besiktiga 100 kr billigare, men de tiderna hittar jag aldrig.
Sen vete tusan men jag funderar om inte tiden bilens besiktningsperiod också har med priset göra...
Känns som att om man funderar på när man ska besiktiga om det kostar 599:- eller 699:- så har man förmodligen inte råd att ha bil. 100 kr under en 14-månadersperiod. Om det gör att man väljer att köra bil med körförbud istället så får man räkna med att det kan bli klart dyrare.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tycker det är samma pris konstant på de stationer jag kollar. Ibland kommer det ett erbjudande om att man kan besiktiga 100 kr billigare, men de tiderna hittar jag aldrig.
Precis, hos vissa diffar det någon hundring beroende på tid, men det är inte så att det blir billigare för att man bokar en tid långt fram i tiden.

De "bra" erbjudandena är de man får i brevlådan när det börjar närma sig. Men då får man å andra sidan besiktiga 2-3 månader innan besiktningsfristen går ut.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Men då får man å andra sidan besiktiga 2-3 månader innan besiktningsfristen går ut.
Då bokar man en billig tid i närtid och flyttar fram den ett par månader när det börjar bli dags. Men avslöja inte det tricket för andra. 😂

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Så är det, men variationen i pris är ju så liten att den blir obetydlig.

Som jag resonerar så borde tider "mitt på blanka dagen" en vardag kosta ungefär hälften mot tider "efter arbetstid" och helger, det vore en rimlig model. Det är även logiskt om man tar personalkostnader med i ekvationen.

Då blir det lite som i tvättstugan här hemma i BRFen, tiderna på helgen och efter 17 på vardagar är reserverade till de som arbetar. De som går hemma hela dagarna får utföra sitt på dagtid i veckorna.

Just nu ett exempel om jag skulle behövt besikta, finns flera aktörer dessutom som jag inte kollat.

"Nu får du 150 kr i rabatt när du besiktar din personbil eller lätta lastbil senast 23 oktober. Du bokar enkelt genom att ange aktuellt registreringsnummer nedan och sedan använda kampanjkoden OKT150"

Ordinarie pris under nästa vecka varierar mellan 619-669, finns 2-5 lediga tider varje dag.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Här i Norge kan alla godkända verkstäder göra besiktningar, eller EU-kontroll som man kallar det…
Så när jag ändå har inne bilen för den regelbundna 2000mils servicen så besiktigar de samtidigt (å fixar enklare fel)

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Z Zodde skrev:
Här i Norge kan alla godkända verkstäder göra besiktningar, eller EU-kontroll som man kallar det…
Så när jag ändå har inne bilen för den regelbundna 2000mils servicen så besiktigar de samtidigt (å fixar enklare fel)
Finns det renodlade ställen som bara utför besiktningar också eller är man även som "hemma mek" tvungen att boka tid på en verkstad?

RoTe RoTe skrev:
Finns det renodlade ställen som bara utför besiktningar också eller är man även som "hemma mek" tvungen att boka tid på en verkstad?
Nej, inga som bara håller på med besiktning.

Men jag ser bara fördelar med detta systemet. Du ”måste” ju inte låta verkstaden åtgärda felen om du kan göra det själv.

Jag har tex 4-5 ställen inom 5km radie jag kan välja mellan

Vid större fel lämnar jag in bilen på verkstad när jag e i Sverige till drygt halva priset.

RoTe
Z Zodde skrev:
Nej, inga som bara håller på med besiktning.

Men jag ser bara fördelar med detta systemet. Du ”måste” ju inte låta verkstaden åtgärda felen om du kan göra det själv.

Jag har tex 4-5 ställen inom 5km radie jag kan välja mellan

Vid större fel lämnar jag in bilen på verkstad när jag e i Sverige till drygt halva priset.
Tänkte mer på att verkstäder, åtminstone här i Sverige, har väldigt långa väntetider oftast. Våra besiktningsstationer erbjuder allt som oftast en tid samma dag eller som minst samma vecka.

RoTe RoTe skrev:
Tänkte mer på att verkstäder, åtminstone här i Sverige, har väldigt långa väntetider oftast. Våra besiktningsstationer erbjuder allt som oftast en tid samma dag eller som minst samma vecka.
Jag lämnar in den på samma ställe jag köpte den ny. Eftersom man har ett 3månaders fönster tajmar jag in besök med service så då bokar jag långt i förväg.

Men eftersom många erbjuder tjänsten så kan man få tid samma vecka.

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare, det bästa är att boka genom verkstaden. Service och besiktning i ett. Klart värt det.

Fairlane
Det finns en fördel med oberoende besiktning också, dvs att man inte besiktigar sitt eget arbete.
Vi Bilägare testade olika verkstäder före om åren genom att preparera ett antal fel, exempelvis genom att montera en trasig glödlampa till bromsljuset. Andelen verkstäder som hittade alla fel var skrämmande låg.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns en fördel med oberoende besiktning också, dvs att man inte besiktigar sitt eget arbete.
Vi Bilägare testade olika verkstäder före om åren genom att preparera ett antal fel, exempelvis genom att montera en trasig glödlampa till bromsljuset. Andelen verkstäder som hittade alla fel var skrämmande låg.
Precis.
Här är det ju istället uttryckligen icke tillåtet att ackreditera en bilverkstad att även genomföra kontrollbesiktning. Men samtidigt har vi ju det något motsägelsefulla i att verkstäder kan bli ackrediterade att "släcka 2or" efter att de utfört reparation...
Jag ser dock lite hur beslutsfattarna tänkte där, men ändå inte.

En bilmekaniker har absolut rätt grundkompetens för att utbilda sig till besiktningstekniker, min gissning är att det i väldigt många fall är just så.

Personligen har jag landat i att jag anser att det borde räcka med att ackreditera individerna som utför besiktning, de blir sen personligt ansvariga för att både kontrollbesiktning eller vad det nu än handlar om blir utfört på ett proffsigt och opartiskt sätt. Det viktiga är ju att någon med rätt kompetens kontrollerar bilens skick och funktion, allt annat runt omkring blir ju enbart byråkrati.
Självklart kräver detta en omfattande kontrollfunktion där rötäggen verkligen riskerar att förlora sin ackreditering.

Finns många olika sätt man skulle kunna göra det på, men nu måste vi utgå från det som gäller idag och Sverige.😉

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.