3 117 läst ·
89 svar
3k läst
89 svar
Skall man kunna ställa krav på att Besiktningen i inlandet fungerar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Nej jag har ingen lösning på hur apoteken samtidigt som de ska få vara privata måste vara statliga. Det går ju givetvis inte.O skrev:
Jag vill både och, men jag förstår inte alls vad du menar. Du är ok med att apoteken och besiktningsstationerna är privata, men det är fel att det finns flera ägare än innan när det bara fanns en?O skrev:
Du kanske tänker att om apoteket hade varit kvar i statlig form så skulle butikerna plockat hem en massa mediciner som de kanske fått kasta för att de inte fått de sålda innan bäst-före-datum passerats och det vägrar en privat göra? Om det är så anser jag att den privata aktören gör helt rätt, så borde den statliga också agera. Den medicinen får beställas hem när en kund efterfrågar den.O skrev:
Vad gäller Bilprovningen så kan jag ärligt talat inte förstå att det kan vara fullbokat i månader framöver så folk får åka 25 mil för besiktning och samtidigt så finns inte underlag att öppna en ny station eller utöka den befintliga. Häromkring så finns det stora stationer från den gamla tiden, med 12 portar eller så och det finns små med 2 portar. En sådan mindre borde kunna öppnas och ha kunder så det räcker. Kundunderlaget finns, kanske är det ett lokalproblem eller ett personalproblem? Svårt att veta.
Det kanske snarare är ett entreprenörsproblem. Det krävs ju att det finns någon som har självförtroendet och energin till att skapa en ny organisation. Dessa individer är rätt ovanliga, de flesta har inte detta i sig och vill följa en utstakad bana där andra erbjuder dem ramverket för sina liv. Det är väldigt bekvämt att vara anställd, det är väldigt obekvämt att starta nya företag. Och det är ekonomiskt riskfyllt, man hamnar lätt i livslång skuld. Dessa entreprenörer blir lätt en bristvara, särskilt på en mindre ort där de mer drivna unga lämnar mot mer urbana miljöer så fort de bara kan.Fairlane skrev:
Vad gäller Bilprovningen så kan jag ärligt talat inte förstå att det kan vara fullbokat i månader framöver så folk får åka 25 mil för besiktning och samtidigt så finns inte underlag att öppna en ny station eller utöka den befintliga. Häromkring så finns det stora stationer från den gamla tiden, med 12 portar eller så och det finns små med 2 portar. En sådan mindre borde kunna öppnas och ha kunder så det räcker. Kundunderlaget finns, kanske är det ett lokalproblem eller ett personalproblem? Svårt att veta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Jag tror du har rätt och det är svårt att tvinga fram någon.Claes Sörmland skrev:
Det kanske snarare är ett entreprenörsproblem. Det krävs ju att det finns någon som har självförtroendet och energin till att skapa en ny organisation. Dessa individer är rätt ovanliga, de flesta har inte detta i sig och vill följa en utstakad bana där andra erbjuder dem ramverket för sina liv. Det är väldigt bekvämt att vara anställd, det är väldigt obekvämt att starta nya företag. Och det är ekonomiskt riskfyllt, man hamnar lätt i livslång skuld. Dessa entreprenörer blir lätt en bristvara, särskilt på en mindre ort där de mer drivna unga lämnar mot mer urbana miljöer så fort de bara kan.
Det är ju precis detta jag försökt få herr "O" att förstå.Fairlane skrev:
Om det verkligen stämmer att den enda besiktningsstationen på 25mils radie ständigt är fullbokad så finns gott om utrymme för utökning av verksamheten eller att en ny aktör etablerar sig inom området.
I nuläget så går den stationen med brakvinst så det sjunger om det.
Utan tvekan skulle en nyetablering på orten eller kringliggande orter frodas. Satsar de även t.ex på att erbjuda mycket tider kvällstid och på helger, kanske en "drop-in"-port så kommer kunderna vallfärda och stå i kö......
Detta ser jag som ett oerhört lukrativt tillfälle för någon lokal bilintresserad att starta upp.
Räkneexemplet jag drog tidigare ger att om du utför 18 besiktningar om dagen, eller 90 i veckan, så genererar det en intäkt runt 200.000. Många skulle anse att till och med hälften av det är god lönsamhet, speciellt i glesbyggd där boendekostnader är avsevärt lägre.
Att det skulle saknas företagsamma och drivna individer med fordonsintresse och rätt kompetens i dessa delar av landet finner jag högst osannolikt, så varför öppnar ingen?
Tänker också att det kan vara ett problem med en alltför hög "instegströskel"?Claes Sörmland skrev:
Det har länge slagit mig att marknaden består av ett fåtal aktörer med renodlad besiktningsverksamhet (visst, man erbjuder vissa sidotjänster, men alla tajt relaterade till besiktning). Samtidigt som man noterar att de mindre påkostade stationerna har väldigt enkel utrustning och en person sköter hela ruljansen. Arbetet är uppenbarligen inte heller någon raketforskning som kräver högskoleutbildning. Det borde spontant locka andra aktörer, som bilverkstäder m.m. men jag antar att ackrediteringen är alltför krävande för att det skall vara intressant(?)
En mer diversifierad verksamhet är ju ofta nyckeln till små marknader.
Jag tror att instegs tröskeln indetta fallet är att två personer som är villiga att bo i Vilhelmina måste gå erforderliga utbildningar för att bli bilprovare, de måste skaffa utrustning (dyrt, men det bör vara görbart), de måste skriva avtal med någon större kedja för att överhuvudtaget. Hindret är främst att hitta två personer som är villiga att ta riskerna.C cpalm skrev:Tänker också att det kan vara ett problem med en alltför hög "instegströskel"?
Det har länge slagit mig att marknaden består av ett fåtal aktörer med renodlad besiktningsverksamhet (visst, man erbjuder vissa sidotjänster, men alla tajt relaterade till besiktning). Samtidigt som man noterar att de mindre påkostade stationerna har väldigt enkel utrustning. Arbetet är uppenbarligen inte heller någon raketforskning som kräver högskoleutbildning. Det borde spontant locka andra aktörer, som bilverkstäder m.m. men jag antar att ackrediteringen är alltför krävande för att det skall vara intressant(?)
Jag tror att Fordonsprovarna har franchise. En helt annan inställning när man kommer till de stationerna. De är tillmötesgående och är mån om att kunderna kommer tillbaka. Bilverkstaden jag använder mig av har avtal med dem, de säger att inga andra kedjor ens kan erbjuda sig att pressa in bilar från verkstäder utan de måste boka tider som alla andra.C cpalm skrev:
Det är precis samma problem som med telefoni och internet.
I städer och förorter är avkastningen bäst på investerade pengar så företagen satsar där och avvecklar allt annat. Det handlar om vinstmaximering. Inte alls om lönsamhet. Har man liten lönsamhet på landet och stor lönsamhet i stan så lägger man ned på landet och satsar i stan. Verksamheten med låg lönsamhet på landet försämrar ju företages nyckeltal och därmed minskar den företagets attraktionskraft på börsen så den läggs ned även om den är lönsam.
Därför hamnar allt fler i samma absurda situation som vi. Telefonbolaget håller just nu på och kopplar bort alla fasta telefoner och hänvisar os till att använda mobiltelefon.
När jag ringer viktiga samtal måste jag klättra upp på taket och sitta på sotarstegen. Vilket blev ett väldigt problem efter att jag blev påkörd. Försäkringsbolaget ringde upp när de hade tid och ville inte tala sakfrågor eftersom hörbarheten var för dålig när jag inte kunde klättra upp på taket med en arm och en fot ur funktion. Jag bad dem ringa på nytt om en timme så jag kan få tag på någon som kan skjutsa mig till grannbyn men det gick inte heller för de bestämmer när de har tid att ringa upp.
Samtidigt får jag år efter år 2-4 telefonsamtal och vem vet hur många e-poster och tectmeddelanden i året från telefonbolagets försäljare som med lock och pock och hotelser försöker få oss att avstå från vår trådanslutning för internet. De talar bara om hur mycket allting blir med trådlöst internet. Jag har börjat säga åt dem att de skall ringa på nytt när vi har fått en telefonmast så man kan ringa ordentligt. De fortsätter bara babbla om hur mycket bättre det blir med trådlöst internet och att enligt deras karta har vi bra mottagning så det är bara att skriva på och så kan jag ringa med internettelefoni och så ordnar sig allt. Då brukar jag be dem sluta ljuga och så lägger jag på.
I städer och förorter är avkastningen bäst på investerade pengar så företagen satsar där och avvecklar allt annat. Det handlar om vinstmaximering. Inte alls om lönsamhet. Har man liten lönsamhet på landet och stor lönsamhet i stan så lägger man ned på landet och satsar i stan. Verksamheten med låg lönsamhet på landet försämrar ju företages nyckeltal och därmed minskar den företagets attraktionskraft på börsen så den läggs ned även om den är lönsam.
Därför hamnar allt fler i samma absurda situation som vi. Telefonbolaget håller just nu på och kopplar bort alla fasta telefoner och hänvisar os till att använda mobiltelefon.
När jag ringer viktiga samtal måste jag klättra upp på taket och sitta på sotarstegen. Vilket blev ett väldigt problem efter att jag blev påkörd. Försäkringsbolaget ringde upp när de hade tid och ville inte tala sakfrågor eftersom hörbarheten var för dålig när jag inte kunde klättra upp på taket med en arm och en fot ur funktion. Jag bad dem ringa på nytt om en timme så jag kan få tag på någon som kan skjutsa mig till grannbyn men det gick inte heller för de bestämmer när de har tid att ringa upp.
Samtidigt får jag år efter år 2-4 telefonsamtal och vem vet hur många e-poster och tectmeddelanden i året från telefonbolagets försäljare som med lock och pock och hotelser försöker få oss att avstå från vår trådanslutning för internet. De talar bara om hur mycket allting blir med trådlöst internet. Jag har börjat säga åt dem att de skall ringa på nytt när vi har fått en telefonmast så man kan ringa ordentligt. De fortsätter bara babbla om hur mycket bättre det blir med trådlöst internet och att enligt deras karta har vi bra mottagning så det är bara att skriva på och så kan jag ringa med internettelefoni och så ordnar sig allt. Då brukar jag be dem sluta ljuga och så lägger jag på.
Kravet på ackreditering av företaget lär ju vara en faktor som spelar in.C cpalm skrev:
Men det hindrar ju inte "jättarna" att öppna mindre stationer i glesbyggd kan man tycka?
En franchise modell vet jag inte hur det skulle lira ihop med ackrediteringen? Men det kanske funkar?
När jag sökte nu så finns endast 1 aktör per område i Norrbotten som jag tog som exempel, dock inte samma aktör överallt..... Luktar kartellbildning för den som gillar konspirationsteorier?
Notera också då att mobilnätet dimensioneras för normal last och du som är i utkanten kommer att få en ännu sämre tjänst om lasten stiger.H heimlaga skrev:Det är precis samma problem som med telefoni och internet.
Bor man på plats som har annan servicenivå jämfört med större tätorter och även i södra landsänden med kortare avstånd, så åter igen...
Fokusera på att hitta lösningar som fungerar. För mig är det totalt meningslöst att sitta och "älta" saker som jag inte kan påverka. Ja jag vet, det är en beteendedel som skiljer oss åt som person.😉
Fokusera på att hitta lösningar som fungerar. För mig är det totalt meningslöst att sitta och "älta" saker som jag inte kan påverka. Ja jag vet, det är en beteendedel som skiljer oss åt som person.😉
Så fick vi ju alla göra innan avregleringen, då var man ju tvungen att boka tid 2-3 månader i förväg, eller chansa på att man kunde snappa upp nån avbokningstid...A AndersS skrev:Bor man på plats som har annan servicenivå jämfört med större tätorter och även i södra landsänden med kortare avstånd, så åter igen...
Jag minns att jag förr i tiden hade oturen att lyckas få alla mina fordon med besiktning vartannat år på samma år, då hade man helt plötsligt kanske 2 bilar, 2 släpkärror och 1-2 mc som skulle besiktas samma år.
Jag minns att jag nått år löste det genom att ta en dag ledigt och bokade in allt samma dag, efter att ha ruttnat på att försöka boka in tider på kvällstid.
Först en tur på morgonen med ena bilen och ena kärran, lastad med båda hojjarna. Lasta av hojjarna på parkeringen och sen in o besikta bila och kärra ihop, sen hojjarna efter varandra.
Sen lasta upp allt igen och fara hem. Sen återvända med andra bilen och kärran runt lunch o besikta dem ihop....
Nu löser sig allt genom den goda tillgången. När det närmar sig besiktningsdag så brukar jag kolla tider när jag får sluta jobbet runt lunch pga av att det är lugnt och det finns nästan alltid 3-4 tider tillgängliga på eftermiddagen på "min" station, har aldrig haft anledning att ens titta hos alla andra kanske 10 i stan, men jag är helt säker på att det är likadant där.
Så har det varit i många många år nu, så att stationerna inte skulle gå med vinst köper jag inte.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
På en timme hinner du från norra Stockholm till södra och en timme är ju ingenting jämför med vad du fick vänta på en drop-in-tid.T Trolltomte skrev:
Jag gjorde en liten test på några stationer i olika områden i Stockholm idag lördag.
Jag vet inte var i Stockholm du bor, så det fick bli lite utspritt.
Opus i Sätra har mer än 10 tider måndag, mer än 10 tider på tisdag, mer än 10 tider på onsdag och samma på torsdag och fredag (Inga månader i förväg alltså)
Opus i Högdalen har mer än 10 tider måndag, mer än 10 tider på tisdag, mer än 10 tider på onsdag och samma på torsdag och fredag (Inga månader i förväg alltså)
Opus i Haninge har tider på torsdag och fredag
Opus Lidingö har tider måndag-fredag
Opus Nacka har tider måndag-fredag
Opus Akalla har tider måndag till fredag
etc. Det var bara Opus (som erbjuder drop-in på alla sina stationer).
Sen har du såklart Bilprovningen, Dekra, Carspect, Besikta
Det beror helt enkelt på din egen slöhet, inte på att det saknas tider. Det var inte ett dugg bättre innan.T Trolltomte skrev:
Straffavgift åker du på om du avbokar med kortare varsel än 24h, klarar du inte det så är det återigen ditt eget fel och ingen annans.T Trolltomte skrev:
Då ställer du bilen också?T Trolltomte skrev: