3 386 läst ·
89 svar
3k läst
89 svar
Skall man kunna ställa krav på att Besiktningen i inlandet fungerar?
Nej inte det minsta. Det är rent företagsekonomiska överväganden hos de enskilda apoteken.Claes Sörmland skrev:
Numera vet inte apoteken om de kommer att få sålt det de tar in. Det finns så många konkurrenter som skall dela på kunderna. Så produkter med kort hållbarhet och kylvaror innebär en betydligt större risk att inte bli sålt än annat. Man vågar helt enkelt inte ta in lika stort sortiment som innan privatiseringen.
Fler apotek som skall dela på lika många kunder medför sämre sortiment i alla apotek. De vanliga grejorna som Ipren och Strepsils finns kanske överallt. Men de finns även i mataffärer mm. Så sedan man får sälja receptfria läkemedel i vanliga butiker istället för apotek tappar de enskilda apoteken ytterligare kunder till ännu fler konkurrenter.
Dagens apotek är något helt annat än de Apotek som fanns innan privatiseringen. Jag erkänner att jag tycker det var bättre förr. Och att det behöver göras något åt saken...
Har du någon referens för detta påstående?O skrev:
Nej inte det minsta. Det är rent företagsekonomiska överväganden hos de enskilda apoteken.
Numera vet inte apoteken om de kommer att få sålt det de tar in. Det finns så många konkurrenter som skall dela på kunderna. Så produkter med kort hållbarhet och kylvaror innebär en betydligt större risk att inte bli sålt än annat. Man vågar helt enkelt inte ta in lika stort sortiment som innan privatiseringen.
Fler apotek som skall dela på lika många kunder medför sämre sortiment i alla apotek. De vanliga grejorna som Ipren och Strepsils finns kanske överallt. Men de finns även i mataffärer mm. Så sedan man får sälja receptfria läkemedel i vanliga butiker istället för apotek tappar de enskilda apoteken ytterligare kunder till ännu fler konkurrenter.
Dagens apotek är något helt annat än de Apotek som fanns innan privatiseringen. Jag erkänner att jag tycker det var bättre förr. Och att det behöver göras något åt saken...
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Man hörde i alla fall inte talas om det i samma utsträckning. Jag tror att det var vanligare att Apoteket hade egna lager och skrev långa kontrakt. Numera är det ju mycket just-in-time och inga lager för att hålla nere kostnaderna, samt i och med att det hela tiden ska jämföras priser mellan olika generika så fungerar det inte med långa kontrakt.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Så kan det vara, men frågan är om det inte sett precis likadant om vi behållit bara Apoteket.BirgitS skrev:
Man hörde i alla fall inte talas om det i samma utsträckning. Jag tror att det var vanligare att Apoteket hade egna lager och skrev långa kontrakt. Numera är det ju mycket just-in-time och inga lager för att hålla nere kostnaderna, samt i och med att det hela tiden ska jämföras priser mellan olika generika så fungerar det inte med långa kontrakt.
Läkemedelsverket förklarar svårigheter att få tag på medicin med annat än avregleringen av apoteksmarknaden:
https://www.lakemedelsverket.se/sv/...det-ar-svart-att-fa-tag-pa-medicin#hmainbody4
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.lakemedelsverket.se/sv/...det-ar-svart-att-fa-tag-pa-medicin#hmainbody4
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 246 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 246 inlägg
Det har jag inte påstått. Hur Bilprovningen i Vilhelmina sköter sin bokning har jag inga som helst synpunkter på.RoTe skrev:
Att kunna boka med kort varsel tycker jag skulle vara jättebra. Men varför föreslå/kräva så långt som 12 timmar innan? Det finns redan drive in, så man slipper boka. Hur långt innan man måste boka tycker inte jag heller skall vara något krav på-RoTe skrev:
Det jag menar är att man kan kräva att det skall finnas möjlighet till att besikta i hela landet. Om besiktningstiden bokas 14 månader, 14 dagar, 14 timmar eller 14 minuter innan är en annan sak. Däremot är det viktigare med avståndet/närheten till besiktningen och när den kan ske än exakt när den bokas tycker jag.
Ok och vilket avstånd tycker du är rimligt? Du vet att 30km i Stockholm kan ta två timmar? Men runt Vilhelmina tror jag det tar en bråkdel av en timme.O skrev:
Det har jag inte påstått. Hur Bilprovningen i Vilhelmina sköter sin bokning har jag inga som helst synpunkter på.
Att kunna boka med kort varsel tycker jag skulle vara jättebra. Men varför föreslå/kräva så långt som 12 timmar innan? Det finns redan drive in, så man slipper boka. Hur långt innan man måste boka tycker inte jag heller skall vara något krav på-
Det jag menar är att man kan kräva att det skall finnas möjlighet till att besikta i hela landet. Om besiktningstiden bokas 14 månader, 14 dagar, 14 timmar eller 14 minuter innan är en annan sak. Däremot är det viktigare med avståndet/närheten till besiktningen och när den kan ske än exakt när den bokas tycker jag.
Det finns hur mycket info som helst om att det inte hade varit så. Det har tillkommit nya problem skapade av privatiseringen. Ja inte av privatiseringen i sig. Utan av hur privatiseringen skett. Och då inte i huvudsak inte av att befintliga apotek privatiserades utan av att de utsattes för ytterligare konkurrens av nya aktörer.Fairlane skrev:
Många gånger fler apotek men samma mängd kunder har lett till diverse olika effekter. Vissa väldigt bra andra väldigt dåliga.
Informations om detta finns det fullt av om man är intresserad av att leta.
Som redan har förklarats i tråden har det hänt både i Stockholm och Göteborg att nödvändiga preparat inte kunnat uppbringas på orten/närområdet. Trots att det finns fler apotek än någonsin
Du får ursäkta, men jag får faktiskt lite "god dag yxskaft"-vibbar av ditt svar.O skrev:
Nähä. Jag får väl förtydliga då...
Ingenting alls. Det finns inget sådant samband. Utan orsak och verkan är de omvända.
Jag vet hur företags ekonomi fungerar.
Att det är fullbokat kan ha flera orsaker. T.ex. den du anger, absolut. Men i glesbygd finns en annan orsak.
Efterfrågan är i balans med kapaciteten. Orsaken till det är att kapaciteten har anpassats till efterfrågan. Det är ekonomiskt klokt att inte ha överkapacitet när det inte behövs.
Att öka kapaciteten ökar inte antalet bilar i området
Det kan vara så. Att det är så i glesbygd är långt ifrån säkert. Det existerar inget direkt samband mellan bokningsgrad och lönsamhet.
Det förstår jag. Men bara delvis. Jag stör mig på det med.
Men vill man att det alltid skall stå en besiktningsman beredd att ta emot får man betala lön även de timmar ingen kommer. Så man kan väl säga att man betalar för att slippa behöva boka i förväg. En förbättring man får betala kostnaden för. Eller hur man skall säga.
Allt annat samma måste en station som "går på halv kapacitet" ta ut dubbla priset.
Hoppas detta gör det lättare att begripa grundresonemanget
Det jag ifrågasätter är ditt resonemang kring beläggningsgrad och lönsamhet.
En station som enbart har hälften av tiderna bokade och personalen sittandes i fikarummet halva arbetspassen kan absolut vara lönsam, de måste inte ha "fullbokat" för att få verksamheten att gå runt.
Lite snabb huvudräkning ger att med dagens priser på besiktning så kan varje plats i stationen generera runt 450.000:- i intäkt per månad om de nyttjas fullt ut. Då räknat på enbart 8tim om dagen, 5 dagar i veckan.
Jag känner folk som driver små bilverkstäder som lever mycket gott på att dra in hälften av det per plats i verkstaden.
En besiktningsstation som opererar med ständigt "fullbokat" genererar brakvinst. Vi pratar 2-300.000:- vinst för ägaren..... per månad.... per plats....
Det skulle utan problem gå att dubbla kapaciteten i den anläggningen och ändå gå med ordentlig vinst.
Det problem jag tagit upp är endast de som har den orsaken. Det är jag väl bekant med. Det är en läkemedelsbrist orsakad av de enskilda apoteken inte lagerhåller vissa preparat. Dyra med kort hållbarhet.Claes Sörmland skrev:
Vill man ha referenser kan man bara att gå in på vilket apotek som helst och fråga. Alla lever de i samma företagsekonomiska verklighet. Som skiljer sig från hur det var innan privatiseringen. Så välj ett apotek som fanns innan och tala med någon där som var med. Det är en referens.
Det finns andra aspekter som har att göra med att det är skillnad nu när ett företag med samarbetande apotek har ersatts av flera konkurrerande företag. Men det är OT.
Det är en ofrivillig läkemedelsbrist alltså en helt annan orsak. Att leverantören inte kan leverera har inget med vare sig de svenska apotekens företagsekonomi eller privatisering att göra. Den bristproblematiken existerar naturligtvis också, men den ger inte exakt samma symptom.Claes Sörmland skrev:
Det är liksom inte relevant i en diskussion där man jämför förändringarna hos svenska bilprovningen och apotek. Kort sagt OT.
Även Stockholm har sämre bilbesiktning. Nästan alla har avskaffat drop in tider. Dvs boka. Boka flera månader i förväg annars får man köra 1 timme.
Jag löste problemet genom att helt enkelt köra med körförbud i ca 9 månader innan den stationen som ligger nära mig hade en passande tid.
Det kan inte va lag på att man ska behöva boka tid 3 månader i förväg jag har ingen aning om jag kan då, och vill inte betala straffavgiften för avbokning. Eller att man ska köra 1 timme till besiktning.
Körförbud får det väl bli då.
Jag löste problemet genom att helt enkelt köra med körförbud i ca 9 månader innan den stationen som ligger nära mig hade en passande tid.
Det kan inte va lag på att man ska behöva boka tid 3 månader i förväg jag har ingen aning om jag kan då, och vill inte betala straffavgiften för avbokning. Eller att man ska köra 1 timme till besiktning.
Körförbud får det väl bli då.