3 116 läst ·
89 svar
3k läst
89 svar
Skall man kunna ställa krav på att Besiktningen i inlandet fungerar?
När saker "förändras" eller blir annorlunda tänker jag "hur löser jag det här" och i princip alltid finns en lösning. Det blir inte på samma sätt som tidigare och jag kan behöva kompromissa.
Som "arbetsbefriad" friherre pga ålder vill jag undvika begreppet "det var bättre förr".😉
Kan fråga andra hur de hanterar olika saker som förändrats.
Som "arbetsbefriad" friherre pga ålder vill jag undvika begreppet "det var bättre förr".😉
Kan fråga andra hur de hanterar olika saker som förändrats.
Just denna mening reagerarajag på. Minns att innan avmonopoliseringen så var det just så långa väntetider under långa perioder även i de tätbefolkade delarna av landet. Moderna samhället har gett oss andra förväntningar på tillgänglighet.K Kasken skrev:
Sen är det ändå relativt tätt mellan stationer i norra inlandet om jag tittar på kartan så 25 mil känns lite överdrivet. (Fast jag är skåning så allt där är sk*tlångt bort..)
Ditt grundresonemang får jag inte riktigt att gå ihop....O skrev:
Det kanske man kan tycka. Men om kundunderlaget är för litet har man ingen lönsamhet. Att ha personal sittande sysslolösa och vänta på de obefintliga kunderna kostar. Så att det är fullbokat innebär i princip att man har pressat driftkostnaden så lågt det går.
När man ligger på gränsen att få det gå runt kan man inte ha öppet för kunder som inte finns. I alla fall inte utan att ta ut den kostnaden av befintliga kunder.
Att öppna ytterligare stationer löser inte grundproblemet att kundunderlaget precis nätt och jämnt räcker för att kunna ha en lönsam station. Istället leder det till att ingen station överlever.
Vad är det som säger att stationen "nätt o jämt går ihop" bara för att de är fullbokade? Har du insyn i företagets ekonomi?
Att något är fullbokat tyder istället på att efterfrågan är hög i förhållande till tillgången. Något som normalt sett tenderar att driva upp priserna på tjänsten.
Med nuvarande priser för besiktning så kan lätt varannan tid vara obokad och stationen har ändå större intäkter på den porten/liften än en bilverkstad som har liknande kostnader för utrustning och personal.
Om en besiktningsstation har ständigt "fullbokat" så kan jag lova att lönsamheten då är otroligt långt ifrån att "nätt o jämnt gå runt". Om det är ett välmående och välfungerande företag.
Det som kan störa mig mer här nere i södern är att priserna aldrig går ner trots att i princip alla stationer går på typ halv kapacitet.
👍Att-vara-ute-i-tid metoden fungerar nog alldeles utmärkt var man än bor.A AndersS skrev:
Precis lika bra som den gjorde innan privatiseringen
Vissa preparat har så kort hållbarhet att det inte funkar att hämta dubbla doser.A AndersS skrev:
Det finns såklart alltid lösningar på problem. Är man trogen kund hos ett apotek är det inte svårt att få ett direktnummer så man kan ringa och kolla saldo på hyllan och reservera eller beställa.
Men det är ännu smidigare när problemet inte finns. Såklart.
Nej du kan köra en besiktningsbefriad bil om du vill, inget hindrar dig. Själv kör jag en bil på sommaren som besiktas vartannat år. Samtidigt lär väl folk ha nåt jobb också som säkerligen ligger jättelångt bort. Det är val man gör.C cpalm skrev:
Japp jag minns hur långa rader av bilar stod utanför bilprovningen om nätterna med folk sovandes däri för att få en chans till en drive-in besiktning dagen efter. Nu idag ca kl 01:50 bokade jag en besiktningstid 14:20 för priset av 499kr. Det är ljusår bättre, men visst jag bor ju i Uppsala, usch och fy..U Ursidae skrev:Just denna mening reagerarajag på. Minns att innan avmonopoliseringen så var det just så långa väntetider under långa perioder även i de tätbefolkade delarna av landet. Moderna samhället har gett oss andra förväntningar på tillgänglighet.
Sen är det ändå relativt tätt mellan stationer i norra inlandet om jag tittar på kartan så 25 mil känns lite överdrivet. (Fast jag är skåning så allt där är sk*tlångt bort..)
Handlar inte det mer om de globala försörjningskedjorna för läkemedel? Att läkemedelsindustrin har centraliserats något enormt globalt sett?BirgitS skrev:
Exakt! Det som har hänt i Stockholm har hänt i Göteborg med. Så problemet ligger någon annanstans. Det var inte så innan privatiseringen av Apoteket. Felet ligger (såklart) varken i orternas storlek eller inte i privatiseringen som sådan. Utan hur privatiseringen är genomförd.BirgitS skrev:
Tråkigt bara att konsekvenserna är som de är och att det är "de svaga och sjuka" som drabbas värst.
Är det inte dags att vi drar ned på frekvensen av besiktningar (räcker inte vart tredje till femte år?) och hur tekniskt komplicerade de är, d v s hur mycket dyr specialutrustning de kräver - det som stoppar framväxten av nya småföretag. Räcker väl med typ en kontrollant som tar en tur med bilen och kollar att det går att bromsa och lite andra grundläggande säkerhetsfunktioner.
Då kan småskuttar bli bilbesiktigare och den perifera landsortens problem är löst.
Då kan småskuttar bli bilbesiktigare och den perifera landsortens problem är löst.
Jo det kan man visst. Och det tycker jag man har rätt att göra. Besiktningen är en statlig pålaga som gäller lika i superglesbygd som i storstaden.RoTe skrev:
Avståndet till all form av s.k. service är naturligtvis längre i superglesbygd än i storstaden. Men har rätt till samma service som sådan. Och det har man ju.
Att det finns olika antal alternativ på olika avstånd beroende på var man bor är naturligt.
Så du tycker att man ska kunna boka en besiktningstid i Vilhelmina tolv timmar senare? Det tycker inte jag borde vara ett krav.O skrev:
I staten New York, USA är det bilverkstäder som besiktar bilarna, dom har så klart inga bromsrullar men en bilmek kan nog lista ut hur skicket på bromsarna är ändå tycker jag.Claes Sörmland skrev:
Är det inte dags att vi drar ned på frekvensen av besiktningar (räcker inte vart tredje till femte år?) och hur tekniskt komplicerade de är, d v s hur mycket dyr specialutrustning de kräver - det som stoppar framväxten av nya småföretag. Räcker väl med typ en kontrollant som tar en tur med bilen och kollar att det går att bromsa och lite andra grundläggande säkerhetsfunktioner.
Nähä. Jag får väl förtydliga då...K Kasken skrev:
Ingenting alls. Det finns inget sådant samband. Utan orsak och verkan är de omvända.K Kasken skrev:
Jag vet hur företags ekonomi fungerar.K Kasken skrev:
Att det är fullbokat kan ha flera orsaker. T.ex. den du anger, absolut. Men i glesbygd finns en annan orsak.K Kasken skrev:
Efterfrågan är i balans med kapaciteten. Orsaken till det är att kapaciteten har anpassats till efterfrågan. Det är ekonomiskt klokt att inte ha överkapacitet när det inte behövs.
Att öka kapaciteten ökar inte antalet bilar i områdetK Kasken skrev:
Det kan vara så. Att det är så i glesbygd är långt ifrån säkert. Det existerar inget direkt samband mellan bokningsgrad och lönsamhet.K Kasken skrev:
Det förstår jag. Men bara delvis. Jag stör mig på det med.K Kasken skrev:
Men vill man att det alltid skall stå en besiktningsman beredd att ta emot får man betala lön även de timmar ingen kommer. Så man kan väl säga att man betalar för att slippa behöva boka i förväg. En förbättring man får betala kostnaden för. Eller hur man skall säga.
Allt annat samma måste en station som "går på halv kapacitet" ta ut dubbla priset.
Hoppas detta gör det lättare att begripa grundresonemanget
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 904 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 904 inlägg
Det talar ju verkligen för att det lokala apoteket inte ska ta in en sådan produkt för att ha i lager, beställning är bättre.O skrev:
Nja, jag håller inte riktigt med i att problemet ligger i hur privatiseringen är genomförd, eller snarare jag förstår inte riktigt på vilket sätt den är fel genomförd om man inte är emot privatiseringen som sådan.O skrev:
Jag känner till åtminstone två läkemedel som varit restnoterade under väldigt lång tid. Man får en prognos om att det kanske kommer in om tre månader. Tre månader senare får man samma prognos igen. Det har ju inget med privatiseringen att göra, samma problem hade funnits om apoteket inte delats upp.
Om det var likadant för 25 år sen vågar jag inte uttala mig om, jag köpte inte medicin i någon större utsträckning då.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Jo, det lär vara en anledning men jag har för mig att även andra anledningar har förkommit som förklaringar. Kanske något om att Sverige pressar priserna så hårt att ibland tycker säljarna att det är bättre att sälja till något annat land så vinsten blir högre.Claes Sörmland skrev:
Men det är några år sen jag läste om den typen av problem sist så jag kommer inte ihåg säkert.