Jag har planer på att installera en luftvärmepump i min kolonistuga på 30 kvm, hyggligt vinterbonad med isolerad vind men i mitt tycke dåligt isolerade golv. Hur som helst så finns inte planer på mer isolering. Huset värms med direktverkande el genom moderna oljefyllda radiatorer. Vi köpte när den värsta elkrisen senast var en fotogenkamin som vi använde för att snabbare komma upp i temperatur men den använder vi ju bara när vi är där och med den här kylan har det inte hänt i årtionden . Termostaterna står nu för att hålla ca 5 grader inomhus. Detta för att slippa undan frost inomhus och att kunna lagra färg etc. Min man motsätter sig att investera i en luftvärmepump då han tycker att vi redan köpt ”en massa element” men jag (som tidigare bott i hus där det investerades i luftvärmepumpar) har goda erfarenheter av en sådan investering. Den betalar sig helt enkelt på några få år. Hur ska jag kunna övertyga honom att det inte är slöseri i förhållande till de tämligen billiga element vi redan har installerat? Har ni kloka medlemmar några kalkyler jag kan sätta i händerna på min man som är mycket matematiskt lagd men totalt ointresserad av värmeekonomi . Jag ser luftvärmepumpen främst som en lösning för vintern som kan vara mer effektiv än sju element på låg effekt.

Redigerat:
R Renoveringstjejen skrev:
Jag har planer på att installera en luftvärmepump i min kolonistuga på 30 kvm, hyggligt vinterbonad med isolerad vind men i mitt tycke dåligt isolerade golv. Hur som helst så finns inte planer på mer isolering. Huset värms med direktverkande el genom moderna oljefyllda radiatorer. Vi köpte när den värsta elkrisen senast var en fotogenkamin som vi använde för att snabbare komma upp i temperatur men den använder vi ju bara när vi är där och med den här kylan har det inte hänt i årtionden . Termostaterna står nu för att hålla ca 5 grader inomhus. Detta för att slippa undan frost inomhus och att kunna lagra färg etc.
OK
Min man motsätter sig att investera i en luftvärmepump då han tycker att vi redan köpt ”en massa element” men jag (som tidigare bott i hus där det investerades i luftvärmepumpar) har goda erfarenheter av en sådan investering. Den betalar sig helt enkelt på några få år. Hur ska jag kunna övertyga honom att det inte är slöseri i förhållande till de tämligen billiga element vi redan har installerat?
Det enda sättet att övertyga en matematiskt kunnig person är att du tar fram en kalkyl för er stuga.
  • Börja med att ta fram fakta. Vad kostar uppvärmningen nu? Vad kostar en luftvärmepump att få installerad och klar?
  • Fortsätt med att kalkylera var uppvärmningen skulle kosta med luftvärmepump?
  • Sedan är det bara att avsluta med att räkna ut hur många år det tar att spara in kostnaden för luftvärmepumpen.
Har ni kloka medlemmar några kalkyler jag kan sätta i händerna på min man som är mycket matematiskt lagd men totalt ointresserad av värmeekonomi . Jag ser luftvärmepumpen främst som en lösning för vintern som kan vara mer effektiv än sju element på låg effekt.
Har man råd med direktverkande el är det överlägset luftvärmepump. Att hålla temp på 5C kostar inte så mycket.

För att kunna hjälpa till mer behöver vi veta var i landet stugan finns.

D
Jag har planer på att installera en luftvärmepump i min kolonistuga på 30 kvm, hyggligt vinterbonad med isolerad vind men i mitt tycke dåligt isolerade golv. Hur som helst så finns inte planer på mer isolering. Huset värms med direktverkande el genom moderna oljefyllda radiatorer. Vi köpte när den värsta elkrisen senast var en fotogenkamin som vi använde för att snabbare komma upp i temperatur men den använder vi ju bara när vi är där och med den här kylan har det inte hänt i årtionden . Termostaterna står nu för att hålla ca 5 grader inomhus. Detta för att slippa undan frost inomhus och att kunna lagra färg etc. Min man motsätter sig att investera i en luftvärmepump då han tycker att vi redan köpt ”en massa element” men jag (som tidigare bott i hus där det investerades i luftvärmepumpar) har goda erfarenheter av en sådan investering. Den betalar sig helt enkelt på några få år. Hur ska jag kunna övertyga honom att det inte är slöseri i förhållande till de tämligen billiga element vi redan har installerat? Har ni kloka medlemmar några kalkyler jag kan sätta i händerna på min man som är mycket matematiskt lagd men totalt ointresserad av värmeekonomi . Jag ser luftvärmepumpen främst som en lösning för vintern som kan vara mer effektiv än sju element på låg effekt.
Ni har egentligen inte köpt fel när ni installerade elradiatorer, men det är viktigt att förstå skillnaden i verkningssätt.

Ett el-element ger alltid ungefär lika mycket värme som den el det förbrukar.

En luft/luft-värmepump fungerar annorlunda.

Den producerar inte värmen själv utan flyttar värme från uteluften och kan därför ge flera gånger mer värme än den el den använder.
Det är just där ekonomin finns.

Det avgörande argumentet till din man är därför inte att huset behöver mindre värme, utan att samma värme kan levereras mycket billigare.

En elradiatorer kostar 1 krona i el för att ge 1 krona i värme, medan en värmepump ofta ger 2–3 kronor i värme för samma elkostnad.
Skillnaden fortsätter varje år så länge stugan värms.

Sedan får man räkna fram en återbetalningstid för att motivera en VP.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Beakta också att med elelement kan ni ha temperaturen på +5 men en värmepump behöver+15 för att fungera bra. Det är möjligt att elförbrukning därför ökar om ni installerar värmepump.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Beakta också att med elelement kan ni ha temperaturen på +5 men en värmepump behöver+15 för att fungera bra. Det är möjligt att elförbrukning därför ökar om ni installerar värmepump.
Ok, så att använda en luftvärmepump för att hålla en liten stuga frostfri under vintern är alltså inte ett vettigt alternativ? Helst skulle jag ju vilja ha 10 grader inomhus vilket jag hade innan elpris-galenskapet. Men att jag med direktverkande el håller stugan på runt 5 grader motiverar inte en installation av en luftvärmepump? Är det så jag ska tolka svaren? Jag fick en räkning på drygt 800 kr för elförbrukningen i januari, februari kommer förmodligen bli värre. Jag förstår att ni med egnahem tycker det är struntsummor, men jag bara frågar.

D Danne824 skrev:
Ett el-element ger alltid ungefär lika mycket värme som den el det förbrukar.
Ungefär lika mycket? Försvinner det någon energi på vägen?

• Haha
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
M Maxitupla skrev:
Alltså förordar du att vi fortsätter att bara ha elementen på minsta möjliga effekt för att uppnå icke frysgrader?
Innan den här energi- galenskapen så åkte vi till stugan på vintern men de senaste vintrarna så åker vi bara ner för att mata fåglarna och att batteriet i vår gamla bil behöver laddas.

Måste en LLVP leverera hela 15 grader för att fungera??

S
Din man har rätt, det finns ingen lönsamhet med vp i detta fall. Du har förläst dig på forumet. Lyssna på din man.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Måste en LLVP leverera hela 15 grader för att fungera??
Det kan bli problem med avfrostning om innetemperaturen är för låg och därför kan man ofta inte ställa in längre temperatur. Det finns (dyrare) modeller som klarar det. Panasonic t.ex. har 8-16 graders funktion och de moderna kan man då ställa in lägre temperatur.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det kan vara svårt att ekonomiskt räkna hem installation av VP. En möjlighet kan vara att kallställa stugan eller ha bara ett rum eller en garderob frostfri för målfärg och verktyg.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Till TS, lägg upp stugans elförbrukning så blir det lättare att räkna på om en LLVP skulle löna sig.

Luftvärmepump i det här fallet kanske bäst kan motiveras med att den (om man köper lämplig modell) kan användas som AC på sommaren, fjärrstyras så att man kan höja temperaturen innan man åker dit, samt fungerar som luftrenare. Kanske mannen i fråga köper något av de argumenten hellre än den eventuella möjligheten att spara några hundralappar.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Flera LLVP har ett underhållsläge på 10-11 grader. Och avfrostningen bör fungera för det.

Men avfrostningen gör att det byggs en stalagmit av is under VP'n. Och som även kan skada byggnaden i vissa fall. Eventuellt behöver ni besöka stugan vintertid och knacka bort isen. Ifall ni ändå skall göra det så är ju det inget probelm.

Det är dagens elananvändning för underhålls värme som skall betala VP'n. Det är nog ett tveksamt business case det där. Antar vi att radiatorerna värmer typiskt 5 grader. Dvs 0 i snitt ute. Och VP kommer hålla 11 grader inne så kostar elen för det motsv ca 3 grader på radiatorerna. Det är alltså el för 2 grader som skall betala kaptialkostnaden för VP'n. Det kan ju dröja innan ni når payoff.

D daVinci skrev:
Men avfrostningen gör att det byggs en stalagmit av is under VP'n. Och som även kan skada byggnaden i vissa fall. Eventuellt behöver ni besöka stugan vintertid och knacka bort isen. Ifall ni ändå skall göra det så är ju det inget probelm.
Det borde inte bli några enorma mängder is för att underhållsvärma en liten stuga. Men visst, alla uppvärmda hus kräver regelbunden tillsyn.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.