43 333 läst ·
175 svar
43k läst
175 svar
Skall köpa en tomt på Kap Verde, Afrika. Hur undvika blåsningar?
De är creoler.Solhemsgatan skrev:
Men ja, mycket bra arbetare och de har en diaspora som är större än de som bor kvar här.
I Mindelo, där jag har båten har så många män flyttat att det går 8 kvinnor på en man. Det gick fort att hitta en vacker fru. 😁
Medlem
· Blekinge
· 12 325 inlägg
varför så mycket bruk?D Dilato skrev:
Grekland bla... behövdes inte betala fastighetsskatt då ansågs vara "pågaåden byggskede fast redan bott i huset 3år" och när alla gjorde det blev det oj oj och mycket stohej som vi fick se på nytheterna. ^^T Thomas_Blekinge skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 8 605 inlägg
Ser fram emot en byggtråd !G gaidin skrev:Tack! ❤️💛💚
Bygget kommer nog att påbörjas om tidigast ett år. Jag behöver sälja båten först och den behöver en rejäl översyn. Man får dåligt betalt här så jag skall segla den till europa.
Massor med planering och stök med andra ord.
Men tomten vi köper är ovanligt och platsen bra så jag passar på nu när vi hittat den.
Kan du inte ha eget konto i Kap Verde?G gaidin skrev:Jag har bott ett tag i båt i Kap Verde och har gift mig med en vacker kvinna härifrån.
Idag var vi och kollade på en tomt för att bygga ett hus, ligger på ett bra ställe och vi skulle verkligen vilja bo där.
1000kr/m2 är ett normalt pris här och det är det vi betalar.
Kap verde är en "stängd ekonomi" enligt min bank så jag kan inte överföra pengar till ett lokalt konto från min bank, Handelsbanken.
Så, ett konto hos Revolut, skicka pengar dit och sedan till min frus konto här. Det går ju inte betala kontant och hämta ut från bankomaten... Jag har nu skapat ett konto hos Revolut med bild på pass, körkort, mig... Men hur vet jag att jag inte blir blåst av någon scam-sida? Någon av er som har erfarenhet av Revolut?
Vad finns det för andra bränn jag kan åka på? Det är bara en tomt så det måste anslutas till vatten och el men avloppet får man läsa själv med en stor stenkista vilket är det vanliga här.
Erfarenheter kring det? Det är ju varmt här och bajset bli till vätska efter ett tag men det känns lite udda.
Tanken är att bygga ett hus på en våning och förbereda för tre våningar där vi kan hyra ut en för ett permanentboende och den andra för airbnb/korttid.
Jag söker idéer och bollplank. Jag vill ha någorlunda "svensk standard" men inget lyx. Arbetskraft är billigt här men en del material är dyrt. Vi skall bygga med sten.
Har ni goa byggjobbare och hobbyjurister lite input i detta?
Revolut? Är de ok?
Bygga hus i Afrika? Gör man det som svensk?
Hur bygger man ett stenhus utan att det rasar ihop efter en regnstorm?
Jag har åkt en hel del till Thailand under åren och jag har öppnat konto i mitt namn i två olika banker dit jag kan skicka pengar från mitt eget konto i Sverige och slipper dels resa med större belopp och dels växla på plats vilket de senaste åren har varit olönsamt för svenskar.
Här kan du läsa lite om att flytta pengar till andra länder, forumet handlar visserligen i huvudsak om Thailand men de flyttar pengar för diverse inköp som mark, hus och bil.
Numera så har även XE överföringsservice men jag vet inte hur bra/billig den är, xe.com
https://www.maipenrai.se/forum/topic/73279-wise-eller-vad/
Redigerat:
IBAN och BIC sökte jag fram på internet när jag började flytta pengar utomlands när jag inte hade varit smart nog att fråga banken på plats om dessa uppgifter.P paralun skrev:
Du får överföra mera om du har tillstånd från jag har för mej att det är finansinspektionen men det ska din bank kunna svara på.G gaidin skrev:
Hur gör man för att få bo på Kap Verde?
Kan man äga mark som utlänning?
Funkar det inte med Muskens internet, Starlink är det väl det heter?D Dilato skrev:
En kompis som är lite prepper pratade om att kanske byta till detta när han surnade på sin vanliga leverantör och det skulle funka även i andra lände hävdade han.
Jag skaffar ett konto på måndag. Annars har frugan ett konto som redan klart och vi bara behöver hämta uppgifterna om.I Incinerator skrev:Kan du inte ha eget konto i Kap Verde?
Jag har åkt en hel del till Thailand under åren och jag har öppnat konto i mitt namn i två olika banker dit jag kan skicka pengar från mitt eget konto i Sverige och slipper dels resa med större belopp och dels växla på plats vilket de senaste åren har varit olönsamt för svenskar.
Här kan du läsa lite om att flytta pengar till andra länder, forumet handlar visserligen i huvudsak om Thailand men de flyttar pengar för diverse inköp som mark, hus och bil.
Numera så har även XE överföringsservice men jag vet inte hur bra/billig den är, xe.com
[länk]
Det verkar lösa sig.
Man åker hit, ansöker om residens... Det är ganska enkelt men man behöver visa att man kan försörja sig o s v.I Incinerator skrev:
Jag var och förnyade mitt turistvisum hela tiden och till slut tröttnade de och krävde att jag skulle vara resident. De vill ha européer som flyttar dit. I deras ögon är vi rika och en ekonomisk tillgång.
Är man resident får man äga mark.