43 332 läst ·
175 svar
43k läst
175 svar
Skall köpa en tomt på Kap Verde, Afrika. Hur undvika blåsningar?
En av storbankerna måste rimligen kunna hjälpa dig som kund att köpa en fastighet utomlands. Känns väldigt fel att behöva gå via Revolut eller någon liknande lösning när det handlar om denna typ av belopp. Sen kanske du måste ta dig förbi "första linjens saldoupplysare" och prata med någon med lite erfarenhet av denna typ av affärer.G gaidin skrev:
Sedan tillkommer då utmaningen med mottagande IBAN kontonummer samt BIC kod och det får du noga kolla på plats.G gaidin skrev:
Själva "bygget" är nog svårt för någon här att ge råd om mer än att sondera vilka tänkbara lokala byggfirmor som du kan anlita.
Jag håller på att bygga toaletter på vår strandtomt i Tanzania, det blir en 15 m3 tank i betongblock med öppen botten och tre toaletter, 2 för hantverkare (män, kvinnor) och en i europeisk stil med sittoa och dusch för oss själva under tiden vi bygger vårt hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grejen är att jag är på plats i Kap Verde och skulle vilja göra transaktionen innan jag åker tillbaka till sverige. Skall kolla hur det går nu när Kap Verde är med på listan.Alfredo skrev:
En av storbankerna måste rimligen kunna hjälpa dig som kund att köpa en fastighet utomlands. Känns väldigt fel att behöva gå via Revolut eller någon liknande lösning när det handlar om denna typ av belopp. Sen kanske du måste ta dig förbi "första linjens saldoupplysare" och prata med någon med lite erfarenhet av denna typ av affärer.
Försöker betala en båtplats här för 33K och får gå till bankomaten 8000kt per dag. Det funkar ju men 200 papp blir jobbigare.
Räknar ni med att behöva tömma den eller kommer det att infiltreras?D Dilato skrev:
Vad jag förstår så vätskar sig allt i tropiska klimat?
Alla säger att den är en "evighetstank" men jag har en lucka och en pump i fall att .G gaidin skrev:
Pumpen behöver jag i alla fall till mitt andra hus i stan, där är det en tät tank som vi tömmer i trädgården nån gång om året.
90 % är vatten från spolningen.
Våra mangoträd växer som sjutton med bra gödning🤓
Härligt att äta frukt som är gödd med mänsklig avföring. Jag misstänker att våra bananträd, papaya och passionsfrukt kommer att smaka gott på samma gödsel.D Dilato skrev:
😁
Jag vet inget specifikt om den del av världen ni är i, men det finns olika koncept. I Sverige med små slamavskiljare slamtömmer man. I andra länder anlägger man en större slamavskiljare där "allt" hinner brytas ned utan att den blir full. Förmodligen lättare att få det att fungera i varma klimat än i Sverige.G gaidin skrev:
Här är det just nu 36 grader på dagen och typ 26 på natten.H HenrikHuslöse skrev:Jag vet inget specifikt om den del av världen ni är i, men det finns olika koncept. I Sverige med små slamavskiljare slamtömmer man. I andra länder anlägger man en större slamavskiljare där "allt" hinner brytas ned utan att den blir full. Förmodligen lättare att få det att fungera i varma klimat än i Sverige.
Angående Revolut är dom helt ok enligt mig. Litauisk bank så inom EU och enkelt med överföringar.
Du behöver nog minst premium för att minska på växlingsavgifterna. Kanske tom metal eller ultra om det är mycket pengar, men det kan du ju räkna på vad som blir billigast.
Du behöver nog minst premium för att minska på växlingsavgifterna. Kanske tom metal eller ultra om det är mycket pengar, men det kan du ju räkna på vad som blir billigast.