33 848 läst ·
129 svar
34k läst
129 svar
Skall FK tvinnas för Wago?
Menar ni verkligen att ni inte förstår set som är "ritat" på asken? Där visas tre olika typer av "tråd" samt (entrådig, fåtrådig, mångtrådig ledare) hur mycket man ska skala upp och hur man monterar klämman.
Man skriver naturligtvis inte en massa om hur man INTE ska göra, tex inget om att man inte ska tvinna, inget om att man inte ska knacka med hammaren osv.
Ps
Att bilden på den blå FKn inte är tvinnad förvånar mig, av alla olika FK fabrikat (även AMOKABEL) jag har använt har kardelarna i viss mån varit tvinnade. Tvinningen är en ren produktions relaterad process för att lättare ha "ordning" på trådarna och underlätta tillverkningen.
Man skriver naturligtvis inte en massa om hur man INTE ska göra, tex inget om att man inte ska tvinna, inget om att man inte ska knacka med hammaren osv.
Ps
Att bilden på den blå FKn inte är tvinnad förvånar mig, av alla olika FK fabrikat (även AMOKABEL) jag har använt har kardelarna i viss mån varit tvinnade. Tvinningen är en ren produktions relaterad process för att lättare ha "ordning" på trådarna och underlätta tillverkningen.
Redigerat:
Jag tycker frågeställning är intressant. Ser man logiskt på det så ska dessa inte tvinnas av den enkla anledningen att det tar tid, vad är då vitsen? Normalt sitter de flesta snabbanslutningar bättre om man inte tvinnar. Jag har flera exempel på detta från verkligheten. Det verkar också mest logiskt om man funderar på hur kopplingen fungerar. Man kan också argumentera för att de inte visar bågot om tvinning på förpackningen. Ja visst, FKn ser tvinnad ut men det är dess naturliga tvinning.
Jag vet inte om det är mig du menar, men jag förstår precis vad som står på asken (bortsett från det där med koppar då).E elmont skrev:
Det jag har invändningar mot är att det inte verkar finnas ett detaljerat datablad/instruktion. Av certifikatet så framgår det (om jag inte tolkar det fel, det är ju allt annat än lättläst) till exempel att den är godkänd för användning mellan -5°C och +85°C. Dvs inte utomhus i Sverige. Vet alla Sveriges elektriker det?
Redigerat:
Att det är ritat lite lätt tvinnat på bilderna kan ju dessutom lika gärna vara för att det ska bli tydligt att det är kardeler och alltså EK, FK och RK.J Johan456 skrev:
Med spikraka streck hade det blivit betydligt större risk för missförstånd.
Jag har letat efter temperaturuppgifter ett tag nu på Wagos hemsida.
Funnit max temp 85°C, max temperatur för isoleringsmaterial (vad de nu menar med det) 105°C.
Det verkar dessutom finnas lite olika uppgifter beroende på vilket godkännande det gäller, typ UL, CE osv
Men jag har inte hittat uppgiften -5°C ...
Funnit max temp 85°C, max temperatur för isoleringsmaterial (vad de nu menar med det) 105°C.
Det verkar dessutom finnas lite olika uppgifter beroende på vilket godkännande det gäller, typ UL, CE osv
Men jag har inte hittat uppgiften -5°C ...
En fråga i sammanhanget hur gör du om du tvingas använda en U-båt eller kanske tom en Torix?Nyfniken skrev:
Jag vet inte om det är mig du menar, men jag förstår precis vad som står på asken (bortsett från det där med koppar då).
Det jag har invändningar mot är att det inte verkar finnas ett detaljerat datablad/instruktion. Av certifikatet så framgår det (om jag inte tolkar det fel, det är ju allt annat än lättläst) till exempel att den är godkänd för användning mellan -5°C och +85°C. Dvs inte utomhus i Sverige. Vet alla Sveriges elektriker det?
Förvånande att ingen lägger in något av Wagos typiska datablad eller någon broschyr med för lekskolan lämpliga bilder, tyvärr kanske de kan missuppfattas (ja det är väl mest troligt i denna tråden) men vissa moment är tydliga.
Jag tänker på detta.Nyfniken skrev:
J JLov skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Står inget om att tvinna här heller men lite om teknologin och historia å annat bakom klämman
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw29RoqUPpdAfHE9r1YuZZK-
Edit: var ingen info direkt om grundfrågan
Men lite info iaf om själva teknologin med fjäderklämman som sagt
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw29RoqUPpdAfHE9r1YuZZK-
Edit: var ingen info direkt om grundfrågan
Men lite info iaf om själva teknologin med fjäderklämman som sagt
Redigerat: