P
Angående flata hissklämmor. Hur ska det vara där? Och varför?

I allmänhet ska en terminal klara av att ansluta en ledare utan speciella förberedelser som tvinning av kardeler. Detta gäller både hissklämmor och toppklämmor. Man ska endast möjligen behöva forma eller samla kardelerna till ursprungligt skick. I en toppklämma gör det dock ingenting om man tvinnar en RK lite mer än så (för toppklämmor som tillåter RK). Men nu var det FK det gällde och de ska alltså inte tvinnas. Det är så de provas, vilken i tillämpliga fall betyder att det även är så de ska användas.

Ett utdrag från en teknisk manual som beskriver att innan ledare sätts in i terminaler ska trådarna vara omformade.
För stora breda flata hissklämmor däremot som finns i normkomponenter så finns risk att hårt tvinnad RK tvinnar upp sig. Klämmorna provas utan att de tvinnas.

De ska definitivt inte tvinnas.
Det du ser på bilderna är den redan befintliga tvinningen som finns i kabeln.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
P
Tack för svar. Men den där texten. Är den från Wago?

P
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
För stora breda flata hissklämmor däremot som finns i normkomponenter så finns risk att hårt tvinnad RK tvinnar upp sig.
I manualen till min Hager står det att man måste ha ändhylsa på 1.5-2.5kvm FK I hissklämmorna, men inte i snabbklämmorna.

Erik_Hansson skrev:
Jo, det verkar ju vettigt Vore fint att hitta en riktig officiell instruktion.
Vad är det som får dig söka efter något sånt?

Du börjar med fjäderklämmor Wago på bilden och där EK finns med som avsett gå bra ansluta. Principen med fjäder gör att ev förskjutning av ledare och kardeler tas upp efterhand. Finns då EK upptaget med sin ganska begränade kontaktyta kan du tänka dig som så att ev tvinnad FK, RK inte på något sätt blir sämre om det skulle råka bli så. Men som sagts tidigare inget man ska eller behöver göra, inte mer än att man får in änden enkelt och bra dvs ev formering som Bo skrev.

I fallet hissklämmor blir det annorlunda pga den mer begränsade återfjädringen där på många typer, fabrikat. Där är generellt överdriven tvinning negativ. Och i ditt fall med klena areor angett med hylsa beror det troligtvis bara på utformningen där restarean vid klämman dragen i botten är för stor vid spridda kardeler och risk för dålig kontakt.

• Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
I vanliga elinstallationer används normalt RK inte till annat än huvudledningar och normalt används inte ändhylsor.

Hur kan det här vara ett problem? Det står ju klart och tydligt på kartongen att klämmorna inte får säljas utan installationsanvisning.

• Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snygg iakttagelse . :)

Men det står ju på utrikiska ;)

Redigerat:
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur kan det här vara ett problem? Det står ju klart och tydligt på kartongen att klämmorna inte får säljas utan installationsanvisning.
Jo, någon sådan har jag inte sätt till. Gäller det i Sverige då? Verkar vara olika saker för olika regelverk

Erik_Hansson skrev:
Jo, någon sådan har jag inte sätt till. Gäller det i Sverige då? Verkar vara olika saker för olika regelverk
Du tänker att svenskar med lätthet installerar produkten utan installationsanvisning, men om en har engelska, spanska eller franska som modersmål så behöver en en?

EDIT: Det verkar kvitta vilket språk en pratar för det verkar inte finnas några installationsanvisningar alls på deras hemsida. Det känns väl sådär, va?

Redigerat:
Erik_Hansson skrev:
Har du svårigheter att följa de tydliga figurerna på bilderna av asken du själv visar tidigare? Och som jag frågade förut vad är det som får dig att öht undra över det?

• Gilla
elmont och 1 till
  • Laddar…
P
Ja, jag tycker inte alls att det framgår om det ska vara rakt, lätt tvinnade eller mycket tvinnade kardeler och om det ens gör skillnad. Jag vill veta med hjälp av fakta och inte antaganden, även om det är "så" man blivit upplärd och alltid gjort.

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Ja, jag tycker inte alls att det framgår om det ska vara rakt, lätt tvinnade eller mycket tvinnade kardeler och om det ens gör skillnad. Jag vill veta med hjälp av fakta och inte antaganden, även om det är "så" man blivit upplärd och alltid gjort.
Ser man på bilderna på "instruktionen" och har basic kunskap i hur en kabel med dess ledare är uppbyggd, dvs att man någon gång avmantlat en fk eller en rk så ser man att dessa inte är ytterligare tvinnade

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.