33 848 läst ·
129 svar
34k läst
129 svar
Skall FK tvinnas för Wago?
Efter att ha verkat i Norrlands inland och använt Wago både ute och inne i minst 30 -40 år och ALDRIG haft nått problem med låga temperaturer och Wago tror jag, helt ovetenskapligt, att man kan sova lugnt även om temperaturen blir under minus 30 grader.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det som står om var den får installeras är i:S Slugge skrev:Vilken anvisning tänker du på?
Som jag tolkar det ska klämman vara ok att installera så länge omgivningstemperaturen inte överskrids. Då klämmorna säljs i Sverige och det inte specifikt står att de inte får användas utomhus drar jag slutsatsen att det ska vara ok till åtminstone -25 då kopplingsdosor installerade ute är vanligt förekommande och vi har dessa temperaturer i Norden.
Wago är ju även en stor och känd tillverkare med mångårig erfarenhet.
Fylls klämman med vatten i minusgrader kan plasten säkerligen spricka av expansionen, men då har man andra problem.
En sak jag undrar över är om klämmorna är tillåtna att gjutas in i harts eller liknande? Antar detta kan påverka fjädern negativt.
Hushåll och liknande ändamål men inget om lägsta temp som sagt
Där är vi helt överens. Men det ska stå någonstans.E elmont skrev:
Tittar man på den mekaniska konstruktionen så ser det i alla fall ut som att man får bättre kontakt om man inte tvingar ledarna.
...men jag tror också, helt ovetenskapligt, att det i praktiken varken gör till eller från.
Nej det behöver inte stå någonstans var får du det ifrån? Om du tittar i själva normen protokollmallen vi sett på kommer från framgår det och andra punkter vi kan snöa in på helt utan någon verklig mening. Går vi sen vidare till kusinerna till den normen kommer stegvis denna kära temperatur skrivas -30 C via -50 C och vidare till -60 C i en annan och allt annat dvs Wagoklämman lika och densamma.Nyfniken skrev:
I fallet tvinning är det ju synd att inte detta tas upp och är med i definierat test. Vore något att be om att få se utföras i praktiken sen av de elektriker som väljer det utförandet. Men lite nytta kan du kanske ha av mätningarna för de olika ledartyperna i dokumentet. En tvinnad fåtrådig närmar sig en enkarderlig så en första jämförelse kan ju grovt komma ur det. Och är det nu ok med en EK eller FK följer att tvinnad FK är det också.
Ett annat notat om man jämför 221 med den äldre 222 som kan vara intressant är att den senare är sämre och rätt märkbart också sett till kontakt, övergångsmotstånd.
För att produkten självklart har tekniska begränsningar. Det här är ju såklart bara mitt personliga tyckande, men ett minimum enligt mig är att ange om produkten man säljer är avsedd att användas inom- och/eller utomhus. Med IP-klasserna har man ju tagit det steget längre.GK100 skrev:
(Jag menar alltså inte att det är förbjudet att sälja dessa utan anvisning. Jag tycker att om man är marknadsledande så skall man ha bättre anvisningar än såhär. Om jag vore anställd på Wago, och fick frågan för vilka temperaturintervall den här klämman är godkänd för, och inte omedelbart kan smälla upp en glasklar referens. Då skulle jag skämmas.)
Har testat tvinna en FK 1,5 nu, som jag misstänkte går det inte att bara snurra den med handkraft. Med en flattång går det fin och med bra resultat, bäst är att skala upp lite längre och därefter klippa bort där man haft käftarna.GK100 skrev:
Nej det behöver inte stå någonstans var får du det ifrån? Om du tittar i själva normen protokollmallen vi sett på kommer från framgår det och andra punkter vi kan snöa in på helt utan någon verklig mening. Går vi sen vidare till kusinerna till den normen kommer stegvis denna kära temperatur skrivas -30 C via -50 C och vidare till -60 C i en annan och allt annat dvs Wagoklämman lika och densamma.
I fallet tvinning är det ju synd att inte detta tas upp och är med i definierat test. Vore något att be om att få se utföras i praktiken sen av de elektriker som väljer det utförandet. Men lite nytta kan du kanske ha av mätningarna för de olika ledartyperna i dokumentet. En tvinnad fåtrådig närmar sig en enkarderlig så en första jämförelse kan ju grovt komma ur det. Och är det nu ok med en EK eller FK följer att tvinnad FK är det också.
Ett annat notat om man jämför 221 med den äldre 222 som kan vara intressant är att den senare är sämre och rätt märkbart också sett till kontakt, övergångsmotstånd.
Den blir som väntat lite mer kompakt, aningen snyggare också.
Detta kan passa bra till den gamla tidens skruvförband, till ett modernt överfall eller hissklämma blir kontaktytan förstås mindre, men så klart inte mindre än kusin EK.
Min slutsats är att det medför orimligt mycket jobb för liten eller ingen vinst.
Jag kan hålla med dig i det men samtidigt just mintemp för den är kanske inte på tio i topp av vad de kunde bättra. Den i sammanhanget mer begränsande omgivningstemp är viktigare men kunde pliktskyldigt suttit fint med -30 där också.Nyfniken skrev:
För att produkten självklart har tekniska begränsningar. Det här är ju såklart bara mitt personliga tyckande, men ett minimum enligt mig är att ange om produkten man säljer är avsedd att användas inom- och/eller utomhus. Med IP-klasserna har man ju tagit det steget längre.
(Jag menar alltså inte att det är förbjudet att sälja dessa utan anvisning. Jag tycker att om man är marknadsledande så skall man ha bättre anvisningar än såhär. Om jag vore anställd på Wago, och fick frågan för vilka temperaturintervall den här klämman är godkänd för, och inte omedelbart kan smälla upp en glasklar referens. Då skulle jag skämmas.)
Och med någon förenklad symbolik från engelska broschyrernas informativa bildserier på asken borde montage och användning täckas rätt bra.
På elinstallationskursen i skolan fick vi lära oss att tvinna FK genom att göra en 90°:s böj på tråden som används som hävarm och sedan klipps bort. Då går det utmärkt att tvinna den hårt även med handkraft. Sen är det en annan fråga om och när det är lämpligt att tvinna en flerkardelig ledare. I många fall, inklusive detta, gör det mer skada än nytta enligt min uppfattning.S Slugge skrev:
Med lite övning kan den metoden säkert fungera lika bra, upplevde att det det var svårare att få tvinningen jämn. Sen känns det dumt att ta i kardeländarna hårt mer än nödvändig, det kan lätt sticka hål på fingrarna. Kräver längre uppskal och mer plats tyckte jag.C cpalm skrev:På elinstallationskursen i skolan fick vi lära oss att tvinna FK genom att göra en 90°:s böj på tråden som används som hävarm och sedan klipps bort. Då går det utmärkt att tvinna den hårt även med handkraft. Sen är det en annan fråga om och när det är lämpligt att tvinna en flerkardelig ledare. I många fall, inklusive detta, gör det mer skada än nytta enligt min uppfattning.
Berättade de inte i skolan när man skulle tvinna? Detta var klart på torixtiden då det var inne att tvinna.
Ja, man får skala upp ett par centimeter extra så att man inte får kardeländarna i fingret, absolut.S Slugge skrev:
Nä, att man skulle tvinna, ju mer desto bättre, var nog den outtalade regeln. Men det var mycket riktigt innan snabbanslutningar, hissklämmor och kontaktpressning förekom inom elinstallation i någon större utsträckning.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Lite som man gör med biledaren innan slangen åker påC cpalm skrev:Ja, man får skala upp ett par centimeter extra så att man inte får kardeländarna i fingret, absolut.
Nä, att man skulle tvinna, ju mer desto bättre, var nog den outtalade regeln. Men det var mycket riktigt innan snabbanslutningar, hissklämmor och kontaktpressning förekom inom elinstallation i någon större utsträckning.
Elsäkerhetsverket verkar gilla tvinnade flerkardeliga ledare. Både FK i rör och lampsladd med fler kardeler. Kika i deras guide för hemmafixare och räkna hur många gånger uppmanningen "Tvinna" återfinns =)C cpalm skrev:
Jag trodde man gjorde så här! Man måste förstås öppna upp snabbklämman med verktyg när den ska anslutas, men det går :-O5 AlmostDwarf skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 859 inlägg
En säker källa till kunskap 
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Smart! Att jag inte har tänkt på det där tidigareO Steamboy skrev:Elsäkerhetsverket verkar gilla tvinnade flerkardeliga ledare. Både FK i rör och lampsladd med fler kardeler. Kika i deras guide för hemmafixare och räkna hur många gånger uppmanningen "Tvinna" återfinns =)
Jag trodde man gjorde så här! Man måste förstås öppna upp snabbklämman med verktyg när den ska anslutas, men det går :-O
[bild]
Borde ju funka å linda ihop flera jordledare med samma biledare på samma sätt om man har för stora klämmor/plintar med.
4 gånger skall ledaren tvinnas
Redigerat: