Nyfniken Nyfniken skrev:
Ja, det blir till att invänta JLov's svar då, då varken du eller jag verkar ha sett röken av någon instruktion.
Ja vi får se det, annars tänkte jag själv på katalogen med installationskomponenterna där de typiska uppgifterna för ledare, spänning, ström, temp osv står i tabellform den finns ju att hämta. Det som är mer åt övertydliga beskrivningar, figurer annars är broschyrerna för US, UK. Instruktionsmässigt har jag svårt att se att någon på allvar behöver mer än det som finns på asken.

De här dyker ju upp direkt om man letar som lite säljpunkter, info med lite felmontage och annat på bilderna.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag vet inte om det är mig du menar, men jag förstår precis vad som står på asken (bortsett från det där med koppar då).

Det jag har invändningar mot är att det inte verkar finnas ett detaljerat datablad/instruktion. Av certifikatet så framgår det (om jag inte tolkar det fel, det är ju allt annat än lättläst) till exempel att den är godkänd för användning mellan -5°C och +85°C. Dvs inte utomhus i Sverige. Vet alla Sveriges elektriker det?
Var ser du detta med -5°C, detta kan helt enkelt inte vara möjligt? Fast lite nyfniken blir man ju.. Antar att de värms till mer än så vid montage och väl monterade bör det väl sitta, kondens som fryser till kanske kan stoppa fjäderns rörelseförmåga, vilket skulle kunna leda till dålig kontakt?

Är hur som helst övertygad att det sitter många monterade betydligt svalare än så, samtidigt finns ju en finess med att kontakttrycket behövs som bäst vid höga laster, vilket i sin tur skulle värma Wagon lokalt, så inget praktiskt problem tror jag finns, då skulle detta uppmärksammats.

Man kan jämföra med konkurrenten, spec till -30: http://www.hellermanntyton.se/produkter/kopplingsklaemma/hcpm-4/148-90038

Som sagt, 8.1c i certifikatet, som är svårtolkat (därav behovet av ett tekniskt datablad/installationsanvisning)

Min fria tolkning är att det generella kravet är -5 till +40. Avviker man från det får man ange det. Här har man angivit +85°

Det handlar till synes om hur materialet åldras, att det inte blir sprött och spricker så länge man håller sig inom intervallet.

P
Det verkar ju rätt tydligt av det som framkommit att man inte behöver tvinna en FK. Frågan är om det är otillåtet med tvinnade. Det står ju tex "suitable for all wire types". De har ju uttryckligen kryssat över en böjd ledare och borde väl göra det med tvinnade ledare om det inte var ok?

Kan man ens tvinna en FK undrar jag?
Klart det går om man skalar långt och viker till en liten hävarm eller använder skruvdragare men det är nog inget som känns naturligt.

Man kan givetvis tvinna ihop FK med varandra som man gör i en Torixhatt.

P
Det går, och jag fick lära mig i skolan för länge sen att ha tvinnade kardeler, men då I skruvförband på lamparmaturer och liknande. Därav frågan om FK. Jag skulle gärna få en vetenskaplig förklaring på om skillnaden i en fjäderklämma.

Erik_Hansson skrev:
Det går, och jag fick lära mig i skolan för länge sen att ha tvinnade kardeler, men då I skruvförband på lamparmaturer och liknande. Därav frågan om FK. Jag skulle gärna få en vetenskaplig förklaring på om skillnaden i en fjäderklämma.
Ska testa när jag kommer hem! :D
Kanske finns någon liten fördel då det gäller gamla skruvförband, en liten motkraft som hindrar skruven från att lossas.
Idag är det mesta åt det hållet inbyggt i apparaten, i annat fall är det ju detta som är fjäderns största fördel gentemot skruv.

Inser nu att det går att tvinna även kort uppskalade FK, är bara att lägga upp alla på rad och sen snurra. Minsta lilla brottsanvisning kommer då leda till stupade kardeler, men detta ska ju inte hända.

Det är, i mitt tycke, en väldigt onaturlig position för FKn, undras vad det var för skola som rekommenderade detta?

P
S Slugge skrev:
fjäderns största fördel gentemot skruv
Jo, det tror jag också. Om man inte tvinnar upplever jag att kardeler trycks isär och man tappar kontaktyta I skruvförbanden. Hissklämmor är ju annorlunda, men kanske även där är det viktigt?

I stort all elmateriel är konstruerad för "normal omgivningstemperatur" som är just -5 -- +40 °C. Jag tror inte kopplingsklämmor slutar fungera i lägre minusgrader bara det är torrt, men jag skulle samtidigt vara försiktig med momentet att installera dem om de är iskalla. För elektroniska komponenter typ tidur och JFB bör man se till att de tål den kyla de används i.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Jo, det tror jag också. Om man inte tvinnar upplever jag att kardeler trycks isär och man tappar kontaktyta I skruvförbanden. Hissklämmor är ju annorlunda, men kanske även där är det viktigt?
Enda gången jag kan se att det skulle tillföra något är om man vill ansluta olika kabelareor, att man då tvinnar ihop dessa, kanske även dubbelviker men det borde i de flesta fall gå att hitta någon bättre lösning.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I stort all elmateriel är konstruerad för "normal omgivningstemperatur" som är just -5 -- +40 °C. Jag tror inte kopplingsklämmor slutar fungera i lägre minusgrader bara det är torrt, men jag skulle samtidigt vara försiktig med momentet att installera dem om de är iskalla. För elektroniska komponenter typ tidur och JFB bör man se till att de tål den kyla de används i.
Plast kan spricka och detta kan leda till krypströmmar eller blottade spänningsförande delar, är ju svårt för en tillverkare hur lång tid den processen tar då yttre faktorer spelar in.

Väl installerat blir det väl anläggningsinnehavarens ansvar att sörja för att elanläggningen kollas över då och då.

Men konkurrenten specar tydligt -30, hade inte varit fel med någon siffra som nyfniken menar kanske.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I stort all elmateriel är konstruerad för "normal omgivningstemperatur" som är just -5 -- +40 °C.
Men väldigt mycket normalt elmateriel används ju utan vidare eftertanke i exempelvis kallgarage, kalla maskinhallar, ekonomibyggnader i jordbruket eller i samband med utomhusbelysning. Är vi måhända ett nytt Teckomatorp på spåren eller är det OK att bara strunta i "tillverkarens anvisning" i detta fall? :thinking:

Alfredo Alfredo skrev:
Men väldigt mycket normalt elmateriel används ju utan vidare eftertanke i exempelvis kallgarage, kalla maskinhallar, ekonomibyggnader i jordbruket eller i samband med utomhusbelysning. Är vi måhända ett nytt Teckomatorp på spåren eller är det OK att bara strunta i "tillverkarens anvisning" i detta fall? :thinking:
Vilken anvisning tänker du på?

Som jag tolkar det ska klämman vara ok att installera så länge omgivningstemperaturen inte överskrids. Då klämmorna säljs i Sverige och det inte specifikt står att de inte får användas utomhus drar jag slutsatsen att det ska vara ok till åtminstone -25 då kopplingsdosor installerade ute är vanligt förekommande och vi har dessa temperaturer i Norden.

Wago är ju även en stor och känd tillverkare med mångårig erfarenhet.

Fylls klämman med vatten i minusgrader kan plasten säkerligen spricka av expansionen, men då har man andra problem.

En sak jag undrar över är om klämmorna är tillåtna att gjutas in i harts eller liknande? Antar detta kan påverka fjädern negativt.

5
Nyfniken Nyfniken skrev:
Som sagt, 8.1c i certifikatet, som är svårtolkat (därav behovet av ett tekniskt datablad/installationsanvisning)

Min fria tolkning är att det generella kravet är -5 till +40. Avviker man från det får man ange det. Här har man angivit +85°

Det handlar till synes om hur materialet åldras, att det inte blir sprött och spricker så länge man håller sig inom intervallet.
Tittar man på 12.1 så framkommer det av ett test i 168h. Står inget om det men det finns väl något specat nånstans om tiden för stresstest kontra åldersbeständighet. Antar jag.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.