byggarätt skrev:
Det är jätteviktigt att visa din granne att du gör ditt i detta och att du inte lovar något alls till grannen.

Tänk själv hur det känns att någon kommer o skadar din fastighet.

Låt bli att blanda dig i grannens tyckanden o spekulationer svara bara kort och sakligt på all kommunikation.

Gå absolut inte in i resonemang om vad som gjorts hänt eller ev ansvar utan svara bara att du hör vad din granne

säger och att du ska sköta din fastighet och att grannen ska sköta sin. Sedan säger du att du måste gå eller dylikt fastna absolut inte i muntliga samtal som bara leder till spekulationer..

Kommer det brev så svara omedelbart kort att du tagit mot brev och att du läst vad grannen säger och att du sköter ditt och att grannen sköter sin fastighet.

På konkreta krav svarar du att du ska ta reda på om du har något med kraven att göra och att grannen måste specificera tydligt vad han har för krav och att grannen måste vara medveten om att han har bevisbördan.

beklaga alltid i all kontakt med en kort fras typ Tråkigt för er om ni har problem och det bekymrar mig jag sköter mitt och min fastighet. Ni ert o er fastighet.
Problemet med det här är att det låter som att man säger "jag hör vad du säger och struntar i det". Jag skulle inte bli förvånad om grannen mest blur arg, med en massa problem som följd.
 
  • Gilla
Anna1984
  • Laddar…
Jag tycker inte att åtta månader är ett dugg länge.

Grannen kanske inledde sin semester med att rensa källaren på skräp, och upptäckte då att grunden var sprucken. I så fall så fick killen en mycket tråkig start på sin semester.

Jag tycker att det känns helt hysterisk alla fastighetsägare ska fotografera alla väggar i alla sina fastigheter så fort någon ska utföra ett arbete som orsakar vibrationer, i närheten av sin fastighet.

Jag skulle gå över med något gott till grannen, och fråga om han har tid att prata med mig om skadan på sin fastighet, om han inte har tid just då, så skulle jag lämna kvar det goda och vänligt be om att få boka en tid med honom.

Om allt vill sig väl har grannen redan själv insett att skadan på hans fastighet inte orsakats av "dig".

Om det vill sig så illa att han fortfarande tror att det är du som orsakat skadan så var en god granne och hjälp honom med det han vill ha hjälp med, så kommer han säkert över med något gott till dig en annan dag.

God grannsämja ökar värdet på din fastighet.

Jag tycker aldrig att det går att utesluta att man själv har fel, och tänk om det är så illa att det verkar som att grannen har rätt när han visar de skador som han anser har skett på hans fastighet när du gjorde ditt markarbete.

Det kan ju också vara så illa att han bara vill jävlas sådan människor finns också.
 
  • Gilla
Micc
  • Laddar…
Snål-Jocke skrev:
Så att direkt gå ut och påtala detta var inte aktuellt?
Ursäkta men detta är väl ända bara typiskt svenskt? Att sitta och grina och muttra över något man inte gillar och är orolig för och sedan skicka anonyma brev eller komma och gnälla typ ett år senare. Dags att lära sig konfrontera människor när det verkligen är aktuellt? Det blir enklare på alla sätt, även om det är lite obehagligt...
 
Bägge parter i denna tråd är människor...
Att kasta ur sig typiskt Svenskt är just det...

1. Vår byggare nyinflyttade bör verkligen hålla sig kort o korrekt så ska alla se att när saker lagt sig kan de bli de bästa grannar förutsatt att Arkitekt o Byggnadsnämnder gjort ett ok jobb.
Förvånande antal problem har andra orsaker...oftast problem med näravstånd o utnyttjande av andras tomter etc

2 Den som upplever sig ha skador...oftast upplever en person skador och det är inte lätt för den att veta hur den ska få dessa åtgärdade om möjliga att reparera...

Rådet är att uppträda korrekt o kort då det först handlar om att inte utöka konflikten..hjärtlighet o spekulationer utan professionella människor kan leda till KATASTROF.

DET FINNS BARA ETT SÄTT OCH DET ÄR ATT SKAPA TVÅ GODA GRANNAR!
 
Den som tror att det bara är att köra på sitter snart ensam utan familj o barn
 
lite nyfiken , Vad var det för vält?en fårfotsvält ? Om det va Sprängning kan det ju hända mycket men att ett hus som stått i x antal år o förmodligen klarat diverse vibrationer tidigare låter det mer än osannolikt att en vält ska orsaka att en bottenplatta spricker, såvida inte grannen samtidigt hade frilagt delar av mark runt huset (dränering tex). Undersök om det skett andra åtgärder i närheten . Tex ngt som orsakat en sänkning av grundvattennivån ..//
 
Gör absolut inget kring vällt arbeten som har något med ev skador att göra!
Bara att prata om ämnet i detta forum är i sig ett problem då vi har en människa som upplever en skada...

Den skadan kan vara riktig och därför bör den människan veta att en frisk sund nyinflyttad bryr sig men den angriper problemet på ett rakt kort o fungerande sätt som inte ger fler spekulationer

När den raka korta kommunikationen har lett till ett resultat som bägge parter kan och måste leva med så vore det bra om denna tråden fick veta detta...

Det är tragiskt att lagstiftning o hantering mellan människor är så föråldrad o primitiv men tekniska resonemang kan skapa totalt onödiga konflikter.

Alla människor vet att något som händer alltid kopplas till någon förändring och alla vet också att det inte behöver betyda att det finns något samband alls...

Lycka till med att lösa upp negativitet o skapa en god grannrelation
 
MrSoderlind skrev:
Men en vält vibrerar väl inte? Eller pratar vi om en padda? Hur som haver så har han/hon nog inte mycket att komma med så långt i efterhand. Sådant skall påtalas direkt så att utredningar om vem som har skulden kan dra igång direkt.

//
MrS
Jo, den kan vibrera väldigt kraftigt. När kommunen lade ned VA-ledningar i närheten av vårt garage gjordes besiktning av garaget före och efter arbetet (som bestod av grävning och återfyllnad + packning med vält, ingen sprängning gjordes i närheten). Dessutom monterades vibrationskännande utrustning på garagets mur/platta.
 
Huruvida en skada kan uppstå långt efter att själva markarbetet utfördes har jag inte kompetens nog att bedöma, men jag gissar att det inte är omöjligt att det synliga resultatet (t.ex en spricka i en vägg) av att någon förändring skett i marken närmast huset, kommer mer eller mindre lång tid efter att arbetet utfördes.

Och alla är vi olika individer. Somliga kanske står på tå och kontrollerar hela huset dagen efter att grannen utfört något på tomten, emedan andra litar på att grannen aldrig skulle göra något som kan skada ens eget hus. Många saknar helt kunskap om vad som faktiskt kan inträffa om någon klantar sig på andra sidan tomtgränsen (eller bara har otur). Det kan säkert finnas många skäl till att en granne först 8 månader efter att arbetet utförts upptäcker/bedömer/blir tipsad om osv. att en skada har skett... Jag ser det absolut inte som orimligt.

Hoppas det löser sig!
 
Micc skrev:
Huruvida en skada kan uppstå långt efter att själva markarbetet utfördes har jag inte kompetens nog att bedöma, men jag gissar att det inte är omöjligt att det synliga resultatet (t.ex en spricka i en vägg) av att någon förändring skett i marken närmast huset, kommer mer eller mindre lång tid efter att arbetet utfördes.

Och alla är vi olika individer. Somliga kanske står på tå och kontrollerar hela huset dagen efter att grannen utfört något på tomten, emedan andra litar på att grannen aldrig skulle göra något som kan skada ens eget hus. Många saknar helt kunskap om vad som faktiskt kan inträffa om någon klantar sig på andra sidan tomtgränsen (eller bara har otur). Det kan säkert finnas många skäl till att en granne först 8 månader efter att arbetet utförts upptäcker/bedömer/blir tipsad om osv. att en skada har skett... Jag ser det absolut inte som orimligt.

Hoppas det löser sig!
Jag skulle nog gissa att man satte dit mätare förebyggande ifall man var tvungen att spränga för va. Jag har jobbat med mark i~18 år och aldrig vart med om att mätare satts upp för annat än sprängning. Så här är det. Om grundvattennivån sänks i ett område (ex.vis genom sprängning)med underfyllnad av lera leder detta till sättningar i marken. Då skulle det i teorin kunna var så att husets platta hängt i luften pga detta en längre tid. Då skulle ev vibrationerna av välten vara det som utlöser sprickbildningen...men det är ju fortfarande inte anläggarens fel och framförallt inte ts...
 
pette skrev:
Jag skulle nog gissa att man satte dit mätare förebyggande ifall man var tvungen att spränga för va. Jag har jobbat med mark i~18 år och aldrig vart med om att mätare satts upp för annat än sprängning. Så här är det. Om grundvattennivån sänks i ett område (ex.vis genom sprängning)med underfyllnad av lera leder detta till sättningar i marken. Då skulle det i teorin kunna var så att husets platta hängt i luften pga detta en längre tid. Då skulle ev vibrationerna av välten vara det som utlöser sprickbildningen...men det är ju fortfarande inte anläggarens fel och framförallt inte ts...
Var får du det ifrån att det är en platta? TS skriver gammalt hus och grund vilket tex mycket väl kan vara en källarmur direkt på tex lera alternativt på en enkel grundsula.

Vibrationer i marken kan mycket väl få en sådan konstruktion att spricka helt beroende på var man har vältat massorna och avståndet till muren. Vi vet helt enkelt för lite om det hela.

Sen har en byggherre ansvar för att se till att inga skador skall uppstå på andras byggnader pga arbetet som sker på byggherrens uppdrag även om det sen kan föras vidare på en UE. Men helt klart ligger ansvaret ytterst på TS utifall det kan visas att sprickorna har uppstått pga något jobb hos TS. Och den drabbade kan gå direkt med sina krav till byggherren även om byggherren sen kan föra kraven vidare på en UE.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Var får du det ifrån att det är en platta? TS skriver gammalt hus och grund vilket tex mycket väl kan vara en källarmur direkt på tex lera alternativt på en enkel grundsula.

Vibrationer i marken kan mycket väl få en sådan konstruktion att spricka helt beroende på var man har vältat massorna och avståndet till muren
Sen har en byggherre ansvar för att se till att inga skador skall uppstå på andras byggnader pga arbetet som sker på byggherrens uppdrag även om det sen kan föras vidare på en UE. Men helt klart ligger ansvaret ytterst på TS utifall det kan visas att sprickorna har uppstått pga något jobb hos TS. Och den drabbade kan gå direkt med sina krav till byggherren även om byggherren sen kan föra kraven vidare på en UE.

Jag skumläste lite snabbt kanske...tyckte jag läste platta.. Men struntsumma- det spelar ingen roll... Principen är exakt densamma. Som jag skrev i mitt första inlägg kan jag inte tänka mig att en vält i storleksordningen som används att bereda en privat tomt kan skada ett hus på grannfastighet)- såvida inte grannen frilagt delar av grundläggningen för huset samtidigt. det jag menar är att vibrationerna inte borde kunna leda till sättning om det inte är underminerad mark huset står på,( vilket skulle kunna ske om grundvattennivån sänkts).Men det är som du säger alla korten ligger inte på bordet, markarbetena kanske har vart ute och kört strax intill grannhuset eller att det skulle va en extremt brant slänt eller dylikt.. Vad gäller ansvarsdelen med markarbetet är det kanske som du säger men i detta fall låter det ju rätt extremt isf.
 
Micc skrev:
Jo, den kan vibrera väldigt kraftigt. När kommunen lade ned VA-ledningar i närheten av vårt garage gjordes besiktning av garaget före och efter arbetet (som bestod av grävning och återfyllnad + packning med vält, ingen sprängning gjordes i närheten). Dessutom monterades vibrationskännande utrustning på garagets mur/platta.
pette skrev:
Jag skulle nog gissa att man satte dit mätare förebyggande ifall man var tvungen att spränga för va. Jag har jobbat med mark i~18 år och aldrig vart med om att mätare satts upp för annat än sprängning. Så här är det. Om grundvattennivån sänks i ett område (ex.vis genom sprängning)med underfyllnad av lera leder detta till sättningar i marken. Då skulle det i teorin kunna var så att husets platta hängt i luften pga detta en längre tid. Då skulle ev vibrationerna av välten vara det som utlöser sprickbildningen...men det är ju fortfarande inte anläggarens fel och framförallt inte ts...
Informationen vi fick innan arbetet sattes igång var att inga sprängningar skulle behöva göras i närområdet vid vårt garage, man hade gjort noggranna undersökningar av markförhållandena ("tryckt" ned någon form av rör eller borr utefter sträckan där ledningarna skulle dras). Jag fick intrycket att man var fullt medveten om att ingen sprängning skulle behöva göras i den gamla sjöbottnen. Vill minnas att det på papperen vi fick stod att besiktningarna och montering av vibrationskännande utrustning gjordes inför "packningsarbete" i samband med återställning av vägen (man drog ledningarna i möjligaste mån i befintliga mindre vägar, i viss mån över åkermark, vilket försenade hela projektet - bonden som äger marken motsatte sig nämligen att ge ledningsrätt). Jag vet att även andra hus i närheten fick vibrationsdetektorer monterade. På de ställen där man förväntade sig att spränga fick man mycket riktigt ladda på med dynamit.
 
Micc skrev:
Informationen vi fick innan arbetet sattes igång var att inga sprängningar skulle behöva göras i närområdet vid vårt garage, man hade gjort noggranna undersökningar av markförhållandena ("tryckt" ned någon form av rör eller borr utefter sträckan där ledningarna skulle dras). Jag fick intrycket att man var fullt medveten om att ingen sprängning skulle behöva göras i den gamla sjöbottnen. Vill minnas att det på papperen vi fick stod att besiktningarna och montering av vibrationskännande utrustning gjordes inför "packningsarbete" i samband med återställning av vägen (man drog ledningarna i möjligaste mån i befintliga mindre vägar, i viss mån över åkermark, vilket försenade hela projektet - bonden som äger marken motsatte sig nämligen att ge ledningsrätt). Jag vet att även andra hus i närheten fick vibrationsdetektorer monterade. På de ställen där man förväntade sig att spränga fick man mycket riktigt ladda på med dynamit.
Ok, det låter ju som man pålat ner till berg då för att hindra framtida sättning på VA, och det är ju rätt så stor skillnad jämfört att gå med en vält minst sagt.
Det e inte min avsikt att verka mästrande på nåt sätt, men jag har kört de här maskinerna och det låter osannolikt att man skulle förstöra ett hus på detta sätt. Det jag kan tänka mig och som faktiskt händer ibland är om man går för nära en hus med hög vikt i kombination med vibration att man trycker in och förstör väggar.. Men med tanke på att utbrett last försvinner efter ca 45 grader och att du har en byggnorm normalt på 4,5 m från tomtgräns känns det konstigt att grannfastighet skulle påverkas.men återigen vilken maskin de använt och hur förutsättningarna är i detta fall vet vi ju inte..
För ca 5 år sedan gjordes sprängningsarbete ca 120 m från vårt hus i samband med ett husbygge. Man hade mätare på grannhuset. Man har ju sprängt i området vid andra tillfällen men jag va barnledig och vid några tillfällen kände jag vad jag menar var onormalt kraftiga skakningar. Efter detta dök det upp en spricka på 3-4 m mellan vägg o tak och samtidigt ett par sprickor i fasad. Jag ringde faktiskt hit sprängbesiktningsmannen o folk från byggherren som ifrågasatte "färskheten" i sprickorna. Det jag fick höra då var att det var upp till oss att bevisa detoch driva fallet juridiskt. Jag valde att strunta i detta.
 
Nej man pålade verkligen inte! Jag vet hur det går till när man pålar. Det man gjorde, och jag nämnde tidigare ("tryckte ned någon form av rör eller borr...", gick till enligt följande; Ett mindre fordon var försett med utrustning monterad i aktern. Var inte tillräckligt nära för att se om "röret" eller vad det nu var man tryckte ned i backen, roterade eller inte. Kanske borrades det ned, kanske tryckte man bara med hydraulik... Röret drogs sedan upp igen och fordonet flyttades några meter och "röret" trycktes/borrades ned igen. Tror man helt enkelt kollade att det var långt ned till berget. Hur som helst så var det INGEN PÅLNING SOM GJORDES! Så det var inte av den anledningen vibrationsdetektorer monterades på vårt garage och andra byggnader - och ordet packningsarbete som nämndes kan väl knappast avse något annat än just användningen av en vält eller möjligen padda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.