33 436 läst ·
62 svar
33k läst
62 svar
Skakat sönder grannens hus?
Detta låter inte kul, hade jag fått sprickor i mitt hus på grund av saker som grannen håller på med så hade jag blivit skogstokig! Det hade med all säkerhet inte blivit någon vidare grannsämja där. Kan dock tycka att 8 månader är väl lång tid, särskilt om de haft tillgång till sitt hus hela tiden(inte varit långtids bortresta eller liknande). Dock kan jag tänka mig att man kan säkert skapa sprickor längre ner som påverkar huset lång mycket senare.
Är man intresserad av att grannsämjan hålls på rimlig nivå så ska man absolut hjälpa till att driva det och visa att man bryr sig. Att bara ignorera lär troligen resultera i än sämre relation, men visst ska man inte bo där eller bo där väldigt kort tid så spelar det kanske ingen roll.
Är man intresserad av att grannsämjan hålls på rimlig nivå så ska man absolut hjälpa till att driva det och visa att man bryr sig. Att bara ignorera lär troligen resultera i än sämre relation, men visst ska man inte bo där eller bo där väldigt kort tid så spelar det kanske ingen roll.
Om grannen kan bevisa att det är på grund av vebrationerna så ska man hjälpa grannen med det man kan. Men kan han inte det så hade jag bara låtit det vara. Tro mig, försäkringsbolag och vem det nu blir som betalar det kommer kräva bevis. Dumt att lägga ner energi på något som aldrig går att vinna.
Det är ju en väldig skillnad mellan skador på grund av sprängning och skador på grund av vältning. Det kan grannen glömma att jämföra mellan, särskilt om det är 8 månader sedan...
När man spränger är det viktigt att besiktiga alla hus ordentligt, finns det skador efter är det automatiskt så att det ses som om sprängningen orsakat det (då det är oförutsedda och starka krafter som går loss). Om nu grannen påstår att vältningen orsakat skadorna är det upp till honom att bevisa det, och nu kommer han 8 månader senare, utan några bevis?
Mitt råd är att inte jobba extra med att utreda frågan åt er granne, meddela honom att om han får komma till er med preciserade krav på vad han vill, de flesta ger upp redan där. Skulle han sedan komma med krav går rättsskyddet i er hemförsäkring in och betalar för juristhjälp.
När man spränger är det viktigt att besiktiga alla hus ordentligt, finns det skador efter är det automatiskt så att det ses som om sprängningen orsakat det (då det är oförutsedda och starka krafter som går loss). Om nu grannen påstår att vältningen orsakat skadorna är det upp till honom att bevisa det, och nu kommer han 8 månader senare, utan några bevis?
Mitt råd är att inte jobba extra med att utreda frågan åt er granne, meddela honom att om han får komma till er med preciserade krav på vad han vill, de flesta ger upp redan där. Skulle han sedan komma med krav går rättsskyddet i er hemförsäkring in och betalar för juristhjälp.
Så om min granne ska göra något som KAN orsaka skada på mitt hus så är det jag som ska ta in besiktning och även betala för den? Låter långsökt men det skulle inte förvåna mig. I sådana fall bör det krävs tillstånd från grannar innan man börjar spränga och/eller platta mark där det kan finnas risker för påfall.kalle55 skrev:
Du kan ju också själv ta en bunt foton som du delar med grannen innan. Det är bra för båda parter då fotona är hyfsade bevis både för vilka skador som fanns och som inte fanns innan arbetet påbörjades. Så gjorde jag när jag lånade grannens tak för att sätta byggnadsställningar på i samband med takbyte. Det kombinerade jag med ett avtal där vi skrev att jag ansvarade för att rätta eventuella skador som uppstod på taket.
Med sprängning är det du som utför sprängningen som automatiskt är ansvarig och därför vill betala för en besiktning, skulle det komma en granne 8 månader senare är det du och inte grannen som måste bevisa att skadorna inte fanns innan sprängningen. Det är skillnaden mot vanliga markarbeten som vältning, där är det grannen som måste bevisa att skadorna kom från vältningen. Kanske inte så svårt direkt efter, men 8 månader senare? Jo tjena!snowjim skrev:Så om min granne ska göra något som KAN orsaka skada på mitt hus så är det jag som ska ta in besiktning och även betala för den? Låter långsökt men det skulle inte förvåna mig. I sådana fall bör det krävs tillstånd från grannar innan man börjar spränga och/eller platta mark där det kan finnas risker för påfall.
Gissar att det var detta som grannen yrade om när han pratade om besiktning och sprängning, men det är helt fel. Skador från sprängning är något helt annat.
Låt grannen precisera vad det är han anser ha hänt och vad han har för krav så tar man det enklast därifrån.
Ansvarig ja, automatiskt ersättningsskyldig nej.kalle55 skrev:Med sprängning är det du som utför sprängningen som automatiskt är ansvarig och därför vill betala för en besiktning, skulle det komma en granne 8 månader senare är det du och inte grannen som måste bevisa att skadorna inte fanns innan sprängningen. Det är skillnaden mot vanliga markarbeten som vältning, där är det grannen som måste bevisa att skadorna kom från vältningen. Kanske inte så svårt direkt efter, men 8 månader senare? Jo tjena!
Gissar att det var detta som grannen yrade om när han pratade om besiktning och sprängning, men det är helt fel. Skador från sprängning är något helt annat.
Låt grannen precisera vad det är han anser ha hänt och vad han har för krav så tar man det enklast därifrån.
Besiktades fastigheter är ett krav, och inget man själv kan välja att utföra eller ej, detta gäller sprängning då såklart
För spränging är det rätt enkelt, man mäter vibrationerna för om vibrationerna ligger under gränsvärdet är det huset som är för dåligt byggt och fastighetsägaren själv eller den som byggt/renoverat (inom garantitid) skadad del är ansvarig och om värdena ligger över gränsvärdet går det på sprängarens försäkrning. Sen utförs även besiktningar till stor del för att grannarna ska få se hur sprucket deras hus är innan sprängningen börjar så de ska förstå att inte det är sprängningen som orakat det för annars kollar först efteråt och hittar sprickorna som redan var där.
Motsvarande bör väl gälla för alla former av vibrationer man orsakar, om markvibrator/vält skulle generera så mycket skulle alla markfirmor sätta upp vibrationsmätare så fort de gör något men då de aldrig gör det bör det väl antyda att markvibratorer och liknande inte kan skapa vibrationer över gränsvärdet så därmed bör det inte markfirman vara ersättningsskyldig även om det är pga deras vibrationer som skadan uppstått om de låg under gränsvärdet då de inte kan ansvar för alla fuskbyggen i närheten av där de jobbar.
Motsvarande bör väl gälla för alla former av vibrationer man orsakar, om markvibrator/vält skulle generera så mycket skulle alla markfirmor sätta upp vibrationsmätare så fort de gör något men då de aldrig gör det bör det väl antyda att markvibratorer och liknande inte kan skapa vibrationer över gränsvärdet så därmed bör det inte markfirman vara ersättningsskyldig även om det är pga deras vibrationer som skadan uppstått om de låg under gränsvärdet då de inte kan ansvar för alla fuskbyggen i närheten av där de jobbar.
Nej de är inte så enkelt, men vibrationsvärden sätts efter en svensk standard, där man utgår från grundläggningen, avstånd, sen blir de avdrag för ex mexitegel, stora spännvidder, ex kyrkor osv. Detta är däremot enkelt, de kluriga i kråksången är om huset har delad grundläggning, på tex lera och berg, och besiktningsmannen utgår från att de är berg under kåken, och även där som vib mätaren monteras. Då blir de krångel vid en ev skada, framförallt om man hållt sig under givna värden.mexitegel skrev:
Mitt råd är att be honom ta upp det med sitt försäkringsbolag, och de gäller även dig som byggherren, ta upp det med ditt om de kommer påtal.
Försäkringsbolag tycker om o vara underrättade.
För att ge lite klarhet i besiktningen av hus så är de så att de är en rekommendation och inte ett krav, men som sprängentreprenör och säkert andra företag ligger bevisbördan hos entreprenören och inte hos den som riktar kravet,
Sedan så ger vältning schaktning och pålning vibrationer, så även där mäts vibrationer om de anses vara av vikt,
(Gammal sjöbotten gungar rätt ordentligt)
Försäkringsbolag tycker om o vara underrättade.
För att ge lite klarhet i besiktningen av hus så är de så att de är en rekommendation och inte ett krav, men som sprängentreprenör och säkert andra företag ligger bevisbördan hos entreprenören och inte hos den som riktar kravet,
Sedan så ger vältning schaktning och pålning vibrationer, så även där mäts vibrationer om de anses vara av vikt,
(Gammal sjöbotten gungar rätt ordentligt)
Jag är helt på din linje. Försöka hjälpa grannen att få kontakt med alla parter han behöver, när han sedan får nej eftersom hans anspråk saknar grund kan du bjuda på en öl och hålla med om att försäkringsbolag är jiriga j*vlar. Så lever ni som lyckliga grannar och slåss för rättvisan i alla era år!snowjim skrev:
Detta är ju något som han får ta med markfirman som utförde arbetet, De har ju försäkringar som ev täcker sådana här skador. Jag har själv jobbat ute innan där vi sprängde t.ex berg och träd för att bygga Distrubutionsnät. Vi hade försäkringar för detta och blev det ev skador så fick en oberoende bes man komma ut och göra en besiktning. De ser rätt så omgående om det är nya skador eller gamla.
Ibland kan det ta rätt så lång tid innan skadorna uppträder så 8 månader är nog inget konstigt. Jag hade bett grannen kontakta markfirman för att reda ut det hela. Jag hade själv inte velat "stå mitt kast" om jag efter 8-12 månader efter upptäcker sprickor eller dyl i min grund och jag vet att det inte funnits innan och grannen gjort markarbete.
Lycka till!
Ibland kan det ta rätt så lång tid innan skadorna uppträder så 8 månader är nog inget konstigt. Jag hade bett grannen kontakta markfirman för att reda ut det hela. Jag hade själv inte velat "stå mitt kast" om jag efter 8-12 månader efter upptäcker sprickor eller dyl i min grund och jag vet att det inte funnits innan och grannen gjort markarbete.
Lycka till!
Det är jätteviktigt att visa din granne att du gör ditt i detta och att du inte lovar något alls till grannen.
Tänk själv hur det känns att någon kommer o skadar din fastighet.
Låt bli att blanda dig i grannens tyckanden o spekulationer svara bara kort och sakligt på all kommunikation.
Gå absolut inte in i resonemang om vad som gjorts hänt eller ev ansvar utan svara bara att du hör vad din granne
säger och att du ska sköta din fastighet och att grannen ska sköta sin. Sedan säger du att du måste gå eller dylikt fastna absolut inte i muntliga samtal som bara leder till spekulationer..
Kommer det brev så svara omedelbart kort att du tagit mot brev och att du läst vad grannen säger och att du sköter ditt och att grannen sköter sin fastighet.
På konkreta krav svarar du att du ska ta reda på om du har något med kraven att göra och att grannen måste specificera tydligt vad han har för krav och att grannen måste vara medveten om att han har bevisbördan.
beklaga alltid i all kontakt med en kort fras typ Tråkigt för er om ni har problem och det bekymrar mig jag sköter mitt och min fastighet. Ni ert o er fastighet.
Tänk själv hur det känns att någon kommer o skadar din fastighet.
Låt bli att blanda dig i grannens tyckanden o spekulationer svara bara kort och sakligt på all kommunikation.
Gå absolut inte in i resonemang om vad som gjorts hänt eller ev ansvar utan svara bara att du hör vad din granne
säger och att du ska sköta din fastighet och att grannen ska sköta sin. Sedan säger du att du måste gå eller dylikt fastna absolut inte i muntliga samtal som bara leder till spekulationer..
Kommer det brev så svara omedelbart kort att du tagit mot brev och att du läst vad grannen säger och att du sköter ditt och att grannen sköter sin fastighet.
På konkreta krav svarar du att du ska ta reda på om du har något med kraven att göra och att grannen måste specificera tydligt vad han har för krav och att grannen måste vara medveten om att han har bevisbördan.
beklaga alltid i all kontakt med en kort fras typ Tråkigt för er om ni har problem och det bekymrar mig jag sköter mitt och min fastighet. Ni ert o er fastighet.
Byggarättt har ju rätt i att man inte ska komma med några slags löften, innan man har läget klart för sig. Men det är också viktigt att kartlägga skadan medan tid är, avgränsa skadan och begränsa skadan. Exempelvis fotografera skadan. För vad händer om sprickan blir värre? Eller om avloppsrör i området börjar gå av och eller det bli vattenläckor? Inte så kul. Alltså. Det vi vet i sak är att (1) närmsta grannen inte hade vibrationer, enligt uppgift från entreprenören, (2) grannen mittemot fick skador, enligt egen uppgift. Hur är detta möjligt? Kan det vara så att grannen mittemot står på samma berg ås, medan närmsta grannen står på lera? Och var det frost i marken? Har grannarna olika källargrunder? Min erfarenhet är att en granne kan vara mera pålitlig än en entreprenör, och att en olycka händer lätt. Sen får ju personkännedom till slut avgöra vem man litar på mest. Så man ska inte avfärda grannen direkt, men inte heller komma med några löften! Med vänlig hälsning Per OF.