Jag undrar verkligen vad som gick snett i uppfostran hos vissa individer här tråden och nu skall tydligen detta misslyckande föras över på ytterligare en generation.

Jag och jag hoppas dom flesta andra har lärt oss att förstör man något som inte är ens eget så ersätter man skadan. Handlar det om mina barn så har jag ju självklart samma ansvar.

Men det finns tydligen där ute folk som på allvar anser att detta inte gäller, speciellt om det som förstörts istället kan ersättas med andras skattepengar.

D09
Tror du tolkar tråden för hårt då syftet att av ren nyfikenhet ta reda på vad som gäller juridiskt då det kan förekomma skillnader mot vad som ställs.

Precis som en förälder skulle känna sig dum om man frågade om skolans aktiviteter får kosta pengar, typ 40kr / barn
Då är det säkert massor som tycker att " det är väl bara att betala, vad är problemet" men ser man sen på regelverket så får ju inte skolan ta betalt för aktiviteter som är under skoltid. T ex glass, bio eller vad som helst. Såvida det inte är efter skoltid.
Tyvärr är detta vanligt förekommande i kommunen också.

Sen att medlemmar i forumet diskuterar fram och tillbaka innebär inte att du har förstått vilken moral, uppfostran, politisk åsikt, mänskliga värderingar med mera utifrån några få inlägg. Ingick inte ödmjukhet i fostran?

Alla är nog överens om att barn är barn, och barn får för sig spontana saker utifrån känslor och reagerar direkt och tänker sen.
Sällan barn planerar att genomföra något elakt, sedan genomför det och röjer undan spåren. Det där är vi vuxna bättre på ;)

Sen har jag inte sagt att jag inte kommer att betala, inte heller att jag inte lägger väldigt mycket av min tid att forma och lära mina barn så mycket som möjligt och uppmuntra dom i deras intressen.

Däremot så är jag tveksam till skolans upplägg då det upplevs mer som en förvaring ( fritids ) där dom får hålla på hursomhelst och sen bollar dom över det på föräldrarna att barnen varit stökiga. Jobbar man med människor, vuxna som små så måste man veta vikten av att ha kontroll ( dvs läsa situationer när man ska styra, stödja, utmana osv ), om inte så är det gruppen som har kontrollen.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Jag har faktiskt aldrig hört talas om någon som tvingats betala något som personen haft sönder på jobbet. Har kollegor som backat över sin laptop, tappat telefonen i plurret osv... Klantigt beteende som i princip skulle kunna gränsa till vårdslöshet. Skulle det ha varit löneavdrag?

Nimajneb skrev:
Jag undrar verkligen vad som gick snett i uppfostran hos vissa individer här tråden och nu skall tydligen detta misslyckande föras över på ytterligare en generation.

Jag och jag hoppas dom flesta andra har lärt oss att förstör man något som inte är ens eget så ersätter man skadan. Handlar det om mina barn så har jag ju självklart samma ansvar.

Men det finns tydligen där ute folk som på allvar anser att detta inte gäller, speciellt om det som förstörts istället kan ersättas med andras skattepengar.
För att återanvända ett populärt ord:

Trams!

Om du förstör något på jobbet så behöver du inte ersätta det, även om du varit vårdslös. Endast om det var uppenbart avsiktligt så kommer du att få betala. Självklart bör samma princip gälla på skolor och i barnomsorgen.

Dessutom har har åldern betydelse, nu pratar vi om en 7-åring. En 7-åring kan helt klart vara "dum" nog, att sparka sönder nåt, utan att det egentligen var meningen. Hade det däremot varit en 17-åring så hade det inte varit mycket att snacka om.

Måste säga att detta var en ny upplevelse för mig. För normalt sett så är det jag som gnäller om brist på hyfs och fostran, samt curling föräldrar. T ex var jag av minoriteten, som inte såg nåt problem med det ökända omhändertagandet av 12-åringen i T-banan, som låg på youtube för nåt år sedan.

• Gilla
charta77 och 1 till
  • Laddar…
D09
Är nog ganska vanligt i restaurangbranschen, men inte inom industrin eller transport.

Tänk om det skulle vara så inom transport, grusbilsschauffören tippar lasten trots att det lutar litegrann, lite lera sitter kvar upptill och marken är mjuk, chauffören vet ju om att det varit tjällossning, sedan välter lastbilen.
Ska Chauffören då betala självrisken på 40 000 kr ;)

andersmc skrev:
Men här då? [länk]
En 19-åring (inte bara straffmyndig, utan Myndig) som döms för ofredande och ska, tillsammans med sin föräldrar, betala ett skadestånd på 5000.
D09 skrev:
Den var lite udda, kan väl inte vara rimligt att föräldrarna ska tvingas betala för en 19 åring.
( såvida det inte är deras önskan givetvis men det brukar ju skötas i egen regi )
Detta skulle kunna vara förklaringen:

För "barn" som går på gymnasiet är man som förälder försörjningsansvarig tills "barnet" avslutat utbildningen, dock längst till "barnet" fyller 21 år.

• Gilla
JanPaananen och 1 till
  • Laddar…
D09
sant, men är försörjning samma som solidariskt betalningsansvar eller vad det kallas?

Då skulle man som 18 åring som bor hemma, pluggar kunna köpa en bil, givetvis på lån, varför inte massor av sms-lån och sedan sälja bilen för att göra en rolig resa istället.

Hemma sitter ett par gråhåriga föräldrar som undrar när deras unge ska hitta på nästa projekt ;)

Om ett barn blir knuffad och råkar ramla med cykeln på en glasruta. Vem betalar?

D09
Jag råkade ut för en sak när jag var liten. 10 år kanske

En spontan, tempramentsfull kompis sparkade till en lägenhetsdörr så det blev ett hål i den.
Jag ( mina föräldrar ) och ytterligare en kompis ( föräldrar ) fick vara med och betala 500kr var till fastighetsskötaren som skulle laga dörren.

Där lärde jag mig att inte gå ut och sjunga julsånger för äldre med en galen tomte i sällskapet. ;)

O
Tänkte på det faktum att man inte behöver betala om man har sönder något på jobbet om fritidspedagogen hade haft sönder lådan, skulle hon betalat den då?
Troligtvis inte...
på jobbet har jag kollegor som har lyckats krossa fönsterrutor, riva ner datorer, men inget om att man måste betala...
Man kanske blir lite pikad... men inte mer...
Så varför tycker vissa här i tråden att det är okej att barnets föräldrar ska betala om hon har råkar ha sönder något....

Skulle dessa personer resonera lika dant om de skulle haft sönder något på jobbet? troligtvis inte....

sunqan skrev:
Om ett barn blir knuffad och råkar ramla med cykeln på en glasruta. Vem betalar?
(Bilruta?)
Båda två får väl betala självrisken solidariskt?

D09 skrev:
Precis som en förälder skulle känna sig dum om man frågade om skolans aktiviteter får kosta pengar, typ 40kr / barn
Då är det säkert massor som tycker att " det är väl bara att betala, vad är problemet" men ser man sen på regelverket så får ju inte skolan ta betalt för aktiviteter som är under skoltid. T ex glass, bio eller vad som helst. Såvida det inte är efter skoltid.
Jag har varit med om att neka att vara med i en insamling för att tacka av lärarna... Det var 60kr per barn, 27 st. 1620 kr... då tyckte jag det gått för långt.
För mig så ska det vara något symboliskt, blomkvast, inte rel. dyra nyttiga saker.

Min princip har också fallerat genom att jag skickat med en femtilapp vid någon utflykt när de gick på dagis. (Jag kan inte komma ihåg något från skolan.)

Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
."....... I syfte att hindra att barnet orsakar skada för någon annan skall vårdnadshavaren vidare svara för att barnet står under uppsikt eller att andra lämpliga åtgärder vidtas"

Inte för att man kan eller riktigt vet vart man ska leta så gjorde jag iaf ett försök i föräldrabalken, detta var dt enda jag kunde hitta ang skada. Fb, Kap.2 / www.lagen.nu

Om man har barnet under en verksamhet som har tillsynsansvar, borde inte den också följa detta?

D09
Den uppfattningen jag har när det gäller pengar som skickas med så läggs dessa i en påse, som skakas om och sedan fördelas ut på alla barnen ifall någon har glömt eller inte har råd. Men detta är ju ett eget regelverk då dom egentligen inte får ta betalt.

Jag tycker att regeln om att skolan inte får ta ut pengar är bra då den gör det mer rättvist för dom som inte har råd, samtidigt som man inte vet om pengarna går till det dom ska. Anser att det är kommunens ansvar att stå för utgifter som är kopplade till deras aktiviteter.

Däremot är jag för att uppmuntra lärares goda insats, men det får vara rimliga, symboliska belopp. Inga tusenlappar...
Skulle hon med danmarksbåten lr? En blomma för en, max två hundra räcker ju gott för en klass att samla in om man vill.

D09 skrev:
Tror du tolkar tråden för hårt då syftet att av ren nyfikenhet ta reda på vad som gäller juridiskt då det kan förekomma skillnader mot vad som ställs.

Sen att medlemmar i forumet diskuterar fram och tillbaka innebär inte att du har förstått vilken moral, uppfostran, politisk åsikt, mänskliga värderingar med mera utifrån några få inlägg. Ingick inte ödmjukhet i fostran?

Alla är nog överens om att barn är barn, och barn får för sig spontana saker utifrån känslor och reagerar direkt och tänker sen.
Sällan barn planerar att genomföra något elakt, sedan genomför det och röjer undan spåren. Det där är vi vuxna bättre på ;)

Sen har jag inte sagt att jag inte kommer att betala, inte heller att jag inte lägger väldigt mycket av min tid att forma och lära mina barn så mycket som möjligt och uppmuntra dom i deras intressen.

Däremot så är jag tveksam till skolans upplägg då det upplevs mer som en förvaring ( fritids ) där dom får hålla på hursomhelst och sen bollar dom över det på föräldrarna att barnen varit stökiga. Jobbar man med människor, vuxna som små så måste man veta vikten av att ha kontroll ( dvs läsa situationer när man ska styra, stödja, utmana osv ), om inte så är det gruppen som har kontrollen.
Det var inte dig mitt inlägg riktade sig mot. Du ställde en intressant fråga och din grundsyn är att du är beredd att stå för skadan. Vad utfallet blir får väl framtiden utvisa. :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.