14 802 läst ·
118 svar
15k läst
118 svar
Skadestånd mot barn?
Precis, att hålla på med millimeterrättvisa och annat trams får andra hålla sig med men usch vilket sammhälle man skulle ha om man skulle hålla på sådär.mariatherese skrev:Det får stå för dig. Jag hade en fråga.
Själv har jag ersatt saker som gått sönder i mitt hus när barnens kompisar har varit på besök. Jag skulle aldrig få för mig att kräva föräldern på det. Jag har inte ens talat om det för den andre föräldern. Barn i fritidsåldern brukar nog sällan ägna sig åt skadegörelse.
Självklart ska man förklara och tillrättavisa ett 7-årigt barn om det gjort fel och även informera föräldrarna, men att kräva dom på 49 spänn för en trasig låda verkar ju helt otroligt, då krävs det ju verkligen att det förekommit strul tidigare samt att föräldrarna ignorerat dom signaler som sänts ut. (vilket givetvis kan vara fallet men har svårt att tro att det är så).
Att sedan vissa kommer dragandes med skattepengar och rättviseperspektiv gör ju att man tar sig för pannan. ujujujujuj
Det skulle förstås vara intressant hur du blev av åsikten att det är brist på mod att inte berätta för lekkamratens föräldrar att någon leksak gått sönder.Nimajneb skrev:
Speciellt när man börjar prata om värdegrunder, värderingar, så borde det vara lätt att komma på tanken att det (inte berätta) kan bero på att det finns poäng i att inte ge andra dåligt samvete.
Att lära ett barn var gränser går är föräldrarnas uppgift. Jag ser det därför som självklart att berätta för föräldrarna om deras barn har pangat en ruta, ritat på tapeterna, slängt en PS3 i golvet, slagit "Nisse" på käften osv osv. Som utomstående blir det bara fel om man ska ge sig på detta.charta77 skrev:Det skulle förstås vara intressant hur du blev av åsikten att det är brist på mod att inte berätta för lekkamratens föräldrar att någon leksak gått sönder.
Speciellt när man börjar prata om värdegrunder, värderingar, så borde det vara lätt att komma på tanken att det (inte berätta) kan bero på att det finns poäng i att inte ge andra dåligt samvete.
Hej,
Trådskaparen "D09" ville bara ha svar på vad som gällde, vem ansvarar för vad, vems försäkring osv. Han ville inte enligt första inlägget:
" inte ute efter att smita från ansvar etc så kommentarer antyder till detta undanbedes."
D09, har du fått svar på vad som gäller nu eller är det något ytterliggare som du funderar på?
Jag tycker inte tråden glidit iväg allt för mycket än, men den är på god väg. Vi kan väl försöka hålla oss till vad trådskaparen faktiskt vill ha reda på.
Om ni vill ha en debatt om uppfostring/värderingar så kan ni jättegärna skapa en annan tråd om detta.
Mvh
Stefan
Trådskaparen "D09" ville bara ha svar på vad som gällde, vem ansvarar för vad, vems försäkring osv. Han ville inte enligt första inlägget:
" inte ute efter att smita från ansvar etc så kommentarer antyder till detta undanbedes."
D09, har du fått svar på vad som gäller nu eller är det något ytterliggare som du funderar på?
Jag tycker inte tråden glidit iväg allt för mycket än, men den är på god väg. Vi kan väl försöka hålla oss till vad trådskaparen faktiskt vill ha reda på.
Om ni vill ha en debatt om uppfostring/värderingar så kan ni jättegärna skapa en annan tråd om detta.
Mvh
Stefan
Man kan också hålla de andra föräldrarna för gott och lita på, kanske t.o.m. veta, att de lär sina barn var gränser går. Att saker går sönder vid en lek är inte bevis på motsatsen.
Sen är skillnad på vad som går sönder i lek, t.ex. för mariatherese kanske det var en "Monster High" docka som var 1½ år gammal och kunnat gå sönder vilken dag som helst, eller så hade de jätteskoj allihopa två/tre/fyra genom att hoppa sönder den helt nyinköpta leksaksbacken från IKEA för 49kr. Det är skillnad mot en pangad fönsterruta, en tapet de ritat på, slänga en PS3 i golvet och att slåss.
Någonstans så passerar man väl en gräns då det är som du säger att man "måste" säga till, den kanske går vid en pangad fönsterruta vad vet jag, men ingen av oss vet vad det var som gått sönder heller eller vad föregicks.
Men det var för att du förmodade att man haft sönder dyrbara saker som du ansåg att det handlade om mod?
(Det finns en uppsjö av anledningar till att man inte bryr sig om att berätta eller vill berätta, i vart fall när man inte uttryckligt sagt att man inte vågar.)
Sen är skillnad på vad som går sönder i lek, t.ex. för mariatherese kanske det var en "Monster High" docka som var 1½ år gammal och kunnat gå sönder vilken dag som helst, eller så hade de jätteskoj allihopa två/tre/fyra genom att hoppa sönder den helt nyinköpta leksaksbacken från IKEA för 49kr. Det är skillnad mot en pangad fönsterruta, en tapet de ritat på, slänga en PS3 i golvet och att slåss.
Någonstans så passerar man väl en gräns då det är som du säger att man "måste" säga till, den kanske går vid en pangad fönsterruta vad vet jag, men ingen av oss vet vad det var som gått sönder heller eller vad föregicks.
Men det var för att du förmodade att man haft sönder dyrbara saker som du ansåg att det handlade om mod?
(Det finns en uppsjö av anledningar till att man inte bryr sig om att berätta eller vill berätta, i vart fall när man inte uttryckligt sagt att man inte vågar.)
Charta77, tror nog att vi tänker lika här i alla fall.
När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag det är helt OK att det finns ett ersättningsavtal mellan skolan o föräldrarna vid skador. Däremot tror jag så länge det handlar om småsaker som i detta fallet att ersättningen inte ska gå in i kommunbyrokratin utan lägg pengarna i en pott som vid årets slut kommer barnen till glädje. (Vart pengarna går kanske man dock inte ska tala om för ungarna
). Lite samma princip som tex används i idrottskubbar.
tyvärr kan man ju inte säga på fritis att den som sabbat något får bjuda resten på en omgång öl
När det gäller ursprungsfrågan så tycker jag det är helt OK att det finns ett ersättningsavtal mellan skolan o föräldrarna vid skador. Däremot tror jag så länge det handlar om småsaker som i detta fallet att ersättningen inte ska gå in i kommunbyrokratin utan lägg pengarna i en pott som vid årets slut kommer barnen till glädje. (Vart pengarna går kanske man dock inte ska tala om för ungarna
tyvärr kan man ju inte säga på fritis att den som sabbat något får bjuda resten på en omgång öl
Berätta gärna hur du gjorde tillslut. 
Jag köpte ny låda på ikea idag
Skulle det röra sig om större belopp ( tusenlappar ) så skulle jag varit mer ifrågasättande mot deras krav då jag anser att dom ska uppfylla tillsynen som lagen kräver när barnen är där, precis som jag ska göra. Men för en 50 lapp och att lilltjejen fick lära sig att den lådan kostade 2 x lördagsgodis får vara bra denna gången.
Skulle det röra sig om större belopp ( tusenlappar ) så skulle jag varit mer ifrågasättande mot deras krav då jag anser att dom ska uppfylla tillsynen som lagen kräver när barnen är där, precis som jag ska göra. Men för en 50 lapp och att lilltjejen fick lära sig att den lådan kostade 2 x lördagsgodis får vara bra denna gången.
I Örnsköldsviks kommun har dom i år tillämpat detta... kanske nåt för flr kommuner..
Man måste oxå skilja på avsiktlig skadegörelse och olyckshändelser
--------------------------------------------------------------
Skadegörelse på skolan
]personals egendom, ska eleven få reparera skadan eller på annatKommunen har utfärdat nya riktlinjer skadeståndsanspråk ställas av den sätt gottgöra. Bedömningen görs avkring skadegörelse på skola. Vi anställde mot eleven som orsakat närmaste rektor i samråd med förälder.bifogar de delar av riktlinjerna som skadan eller dennes vårdnadshavare. Det är viktigt att komma ihåg att anspråkgäller avsiktlig skadegörelse.
Skolans egendom
]på ersättning för skadad egendom är en
Annan elevs egendom
]Om skadegörelsen riktas mot skolans civilrättslig fråga, som kan avgöras endastOm skadegörelsen riktas mot annan egendom, ska följande nivåtrappa av domstol. Det är inte möjligt för skolanelevs egendom, ska skadestånds- gälla för maximal ersättning att ensidigt bestämma att elev skall betalaanspråk ställas av den drabbade
Årskurs F-3 ]400 kr
4-6 600 kr
7-9 skadestånd eller annars ersätta deneleven eller vårdnadshavaren mot den 800 kr, gymnasiet 1000 kr skadade egendomen. Detta innebär attelev som orsakat skadan eller dennes Om ersättning är aktuell, kontaktar skadegörelsen polisanmäls om rektor ochvårdnadshavare. rektor elevens vårdnadshavare om vårdnadshavare inte kommer överens
Personals egendom eleven är under 18 år.Om skadegörelsen riktas mot Om det bedöms som lämpligt kan
[/FONT][/FONT]
Man måste oxå skilja på avsiktlig skadegörelse och olyckshändelser
Skadegörelse på skolan
]personals egendom, ska eleven få reparera skadan eller på annatKommunen har utfärdat nya riktlinjer skadeståndsanspråk ställas av den sätt gottgöra. Bedömningen görs avkring skadegörelse på skola. Vi anställde mot eleven som orsakat närmaste rektor i samråd med förälder.bifogar de delar av riktlinjerna som skadan eller dennes vårdnadshavare. Det är viktigt att komma ihåg att anspråkgäller avsiktlig skadegörelse.
Skolans egendom
]på ersättning för skadad egendom är en
Annan elevs egendom
]Om skadegörelsen riktas mot skolans civilrättslig fråga, som kan avgöras endastOm skadegörelsen riktas mot annan egendom, ska följande nivåtrappa av domstol. Det är inte möjligt för skolanelevs egendom, ska skadestånds- gälla för maximal ersättning att ensidigt bestämma att elev skall betalaanspråk ställas av den drabbade
Årskurs F-3 ]400 kr
4-6 600 kr
7-9 skadestånd eller annars ersätta deneleven eller vårdnadshavaren mot den 800 kr, gymnasiet 1000 kr skadade egendomen. Detta innebär attelev som orsakat skadan eller dennes Om ersättning är aktuell, kontaktar skadegörelsen polisanmäls om rektor ochvårdnadshavare. rektor elevens vårdnadshavare om vårdnadshavare inte kommer överens
Personals egendom eleven är under 18 år.Om skadegörelsen riktas mot Om det bedöms som lämpligt kan
[/FONT][/FONT]
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Är det direkt citat från kommunens skrift, eller har en scanner varit inne och lekt tryckfelsnisse?
tryckfelsnisse hade vart framme... det gick inte att kopiera texten från PDF-dokumentet rakt av och det upptäckte jag inte... Här kommer en bättre version...hempularen skrev:
Skadegörelse på skolan
Kommunen har utfärdat nya riktlinjer kring skadegörelse på skola. Vi bifogar de delar av riktlinjerna som gäller avsiktlig skadegörelse.
Annan elevs egendom
Om skadegörelsen riktas mot annan elevs egendom, ska skadeståndsanspråk ställas av den drabbade eleven eller vårdnadshavaren mot den elev som orsakat skadan eller dennes vårdnadshavare.
Personals egendom
Om skadegörelsen riktas mot personals egendom, ska skadeståndsanspråk ställas av den anställde mot eleven som orsakat skadan eller dennes vårdnadshavare.
Skolans egendom
Om skadegörelsen riktas mot skolans egendom, ska följande nivåtrappa gälla för maximal ersättning
Årskurs F-3 400 kr, 4-6 600 kr, 7-9 800 kr, gymnasiet 1000 kr. Om ersättning är aktuell, kontaktar rektor elevens vårdnadshavare om eleven är under 18 år. Om det bedöms som lämpligt kan eleven få reparera skadan eller på annat sätt gottgöra. Bedömningen görs av närmaste rektor i samråd med förälder. Det är viktigt att komma ihåg att anspråk på ersättning för skadad egendom är en civilrättslig fråga, som kan avgöras endast av domstol. Det är inte möjligt för skolan att ensidigt bestämma att elev skall betala skadestånd eller annars ersätta den skadade egendomen. Detta innebär att skadegörelsen polisanmäls om rektor och vårdnadshavare inte kommer överens.
*funderar* finn fem fel typ *suck*
Är de helt bortom vett och sans?
/Kent
Är de helt bortom vett och sans?
/Kent
Intressant. Jag tolkar det som att skolan (och kommunen) rekommenderar sin personal att pressa sina underåriga elever på kontanter utan att att blanda in föräldrar eller skolledning. Beloppet bestämmer läraren (eller motsvarande) helt efter eget godtycke.södden skrev:
Herregud.