Tycker det är jättekonstigt att man skall ersätta fritids prylar bara för att fritidspersonalen inte kan hålla ordning. Visst - hade det varit upprepade gånger och man haft samtal med föräldrarna. Men vid en förstagångsgrej??? Skall man inte haft möjlighet att påverka situationen för att anses skadeståndsskyldig?

D09
Läste även på kommunens hemsida att man delat in eleverna i 2 gruppe när man ska bedömma krav samt om man ska kontakta polis, socialen etc.
Grupperna delas in med åldern.

D09
Sen hur vet jag vad som egentligen hänt, visst hon kan vara busig o så men det kanske är någon som falskt pekar ut henne eller målar upp en bild av att det var med avsikt.

Vet ju själv när jag gick i mellanstadiet, fick alltid skulden av läraren för att jag började alltid flina när läraren frågae ut alla. Kunde inte hjälpa det ha ha

"bara för att fritidspersonalen inte kan hålla ordning"?

Härlitg att det nu är fritidfsperonslaens fel att saker går sönder. Tycker detta är ett utmärkt tillfälle för föräldrarna att lära sitt barn att tar man sönder saker får man stå sitt kasta och betala. Att genast börja skylla på dåliga grejer, dålig övervakning mm, känns som om man gör barnet en otjänst.

Nu när summan var så låg, ta tillfället i akt och betala och tala om varför. Sen så slipper du kanske att det blir lite dyrare grejer?

• Gilla
MagnusSt
  • Laddar…
pappskallen skrev:
Gissar att MH menar att skattebetalarna får stå för dom 49:- om du nu vägrar att betala;)

Vilket jag tycker verkar rimligt, det borde enligt vad som framkommit här falla inom dom löpande kostnaderna man kan förväntas ha på ett fritis.
Det som framkommit är att TS barn har haft sönder en låda och att de vuxna som var där bedömde att TS skulle stå för kostnaden. Vilket jag tycker verkar rimligt. Det är däremot inte rimligt att säga att felet är dålig övervakning.

Redigerat:
Varför, eller hur, gick lådan sönder?

Hmm glöm inte självrisk och åldersavdrag. En låda för 49 bör väl ersättas med 20-30? För de förväntar sig väl inte en ny när det är en beggad som gått sönder?
I vilket skick var lådan?

Det vet vi väl inte vilken övervakning det var? Fritidspersonalen kanske satt och fikade medans några ungar fick för sig att leka inte nudda golv på lådorna. Något som är fult rimligt att barn i fritidsåldern kan få för sig. Det framkommer ju inte i tråden hur det har gått till. Det verkar ju snarare som om trådstartaren inte heller har fått det fullt förklarat för sig.

Jag hade nog ersatt lådan också för jag hade tyckt det var en skitsak. Men nästa gång kanske det är en olycka som inte alls är lika lätt eller billig att ersätta och då förväntas man som förälder att ersätta det också. Barn i fritidsåldern är 6-9 år och man kan förvisso resonera med, men man kan inte räkna med att de tänker sig för. Därav kräver de övervakning och är inte straffmyndiga. Det känns inte riktigt rättssäkert att fritidspersonalen skall bedöma huruvida någon är ersättningsskyldig eller ej.

En femtiolapp är inte mycket pengar och plastlådor går det väl ett tjog på dussinet på fritids/skola.

Varför man bryr sig om detta tycker jag skulle vara intressant att veta.

Inte mycket? För vem? Det finns trots allt folk som inte har de pengarna.

Man bryr sig för att det de senaste decennierna börjat breda ut sig en obehaglig Amerikansk skadeståndskultur i Sverige. Skall feta barn stämmas på skadestånd för att de sliter på golven också? Samhället ser gärna att barnen går på fritids (så de kan indoktrineras) och kräver att de går i skola. Då kanske vi skall stå för en del saker solidariskt.

Sedan kan man fråga sig vad skadestånd i mångmiljonklassen skall leda till för syfte, att sänka folk för gott innan livet börjat? För ingen kan ju betala sådana skadestånd. Och att föräldrar lever i skräck för vad deras barn ställer till leder knappast till något gott.

/Anders

Det var femtio kr och en plastlåda.

Att försäkringar gått in och betala är håll inget nytt.

Skadeståndskultur är nog mest något enkelt populistisk.

Sen att man kanske låter föräldrar stå för skadegörelse kanske kan vara bra. Men nu var det femtio kr, en plastlåda och femtio kr platsar väl inte i benämningen skadeståndskultur.

mariatherese skrev:
Det vet vi väl inte vilken övervakning det var? Fritidspersonalen kanske satt och fikade medans några ungar fick för sig att leka inte nudda golv på lådorna.
Eller så var de och fixade med några andra barn.

Det känns inte riktigt rättssäkert att fritidspersonalen skall bedöma huruvida någon är ersättningsskyldig eller ej.
Nej, anlita istället en advokat och stäm skiten ur skolan, fritids och personalen personligen. Skriv insändare till tidnignen där du anklagar politikerna för att inte ordna fritid så att ingety händer. Referera gärna till barnkonventionen. Lär barnet att vad som än händer kan man alltid skylla på någon annan!

Äh, skärp dig! Här är det ju fritids som stämmer föräldrarna... inte tvärt om. Jag hade gärna betalt både det ena och andra ur egen ficka - men då skall jag ha skattesänkning. För man kan inte både beskatta folk så de blir krokryggiga och sedan lägga på utgifter och avgifter för allt som skatten egentligen skulle ha täckt.

Mina barn är nog de som gnagt minst på samhällets resurser.

mariatherese skrev:
Äh, skärp dig! Här är det ju fritids som stämmer föräldrarna... inte tvärt om. Jag hade gärna betalt både det ena och andra ur egen ficka - men då skall jag ha skattesänkning. För man kan inte både beskatta folk så de blir krokryggiga och sedan lägga på utgifter och avgifter för allt som skatten egentligen skulle ha täckt.

Mina barn är nog de som gnagt minst på samhällets resurser.
Trams!

Dessutom varför inbillar du dig att just era ungar har nyttjat skattemedel minst i Sverige.... Dubbeltrams!

• Gilla
sj6
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.