37 834 läst ·
267 svar
38k läst
267 svar
Skadegörelse till trakasserier - Vad vill du ha på taket idag?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 299 inlägg
Våldet i det svenska samhället har varit på väg ner i många generationer. När vi nu har ett nytt invandrings- och klanrelaterat våld måste man förstås kunna tala om det på egna meriter oavsett vad ens farfar eventuellt gjorde vid en dansbana på sin tid.M maria01 skrev:vad många som pratar om invandrare sverige hade mängder med våld innan vi ens hade invandrare slagsmål var ju otroligt vanligt i sverige i arbetsklass områden för som söderrmalm och majorna hade slagsmål dagligen och ingen sparng till polisen sen var det vanligt på landet att byar slogs med varandra äldre släktingar berättat mängder av storys om hur det var för vid dansbanor och skolor som slogs mot andra skolor
När jag växte upp (1960-tal) så var det mycket ovanligt med dödligt våld och våldtäkter. Det är min personliga iaktagelse från min upväxt.M maria01 skrev:vad många som pratar om invandrare sverige hade mängder med våld innan vi ens hade invandrare slagsmål var ju otroligt vanligt i sverige i arbetsklass områden för som söderrmalm och majorna hade slagsmål dagligen och ingen sparng till polisen sen var det vanligt på landet att byar slogs med varandra äldre släktingar berättat mängder av storys om hur det var för vid dansbanor och skolor som slogs mot andra skolor
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Personliga iakttagelser säger egentligen väldigt lite. Förmodligen var ditt internet sämre på 60-talet så du fick kanske inte information lika snabbt.N Nilsson i Boda skrev:
Statistik från 60-talet är rätt tunn både för dödligt våld och för våldtäkter. Det senare är dessutom väldigt svårt att jämföra med nutid, eftersom definitionen av våldtäkt skiljer sig. Om du växte upp då var du kanske dessutom ett barn? Sannolikt såg du inte heller allt då.
80- och 90-talet var iallafall inte bra år om man tittar på dödligt våld.
Det är möjligt att du har rätt att 60-talet var bättre ur den aspekten, men som sagt, en personlig iakttagelse säger ingenting.
Personliga upplevelser spelar det hela för mig. Jag är väl ingen statistikgubbe, det jag upplever gäller för mig.Fairlane skrev:
Personliga iakttagelser säger egentligen väldigt lite. Förmodligen var ditt internet sämre på 60-talet så du fick kanske inte information lika snabbt.
Statistik från 60-talet är rätt tunn både för dödligt våld och för våldtäkter. Det senare är dessutom väldigt svårt att jämföra med nutid, eftersom definitionen av våldtäkt skiljer sig. Om du växte upp då var du kanske dessutom ett barn? Sannolikt såg du inte heller allt då.
80- och 90-talet var iallafall inte bra år om man tittar på dödligt våld.
Det är möjligt att du har rätt att 60-talet var bättre ur den aspekten, men som sagt, en personlig iakttagelse säger ingenting.
Ja, dödligt våld var relativt ovanligt på 60-talet, ökade något under 80-talet. Vad vi inte hade då är det gängrelaterade våldet som vi har idag och som visar på ökade siffror i dödligt våld.N Nilsson i Boda skrev:
Vad gäller våldtäkt så går det inte att jämföra nu och då, det var ytterst få fall som fördes till domstol pga rådande fördomar. Skulden placerades hos offret och de få fall som anmäldes och hanterades av domstol var där offret och förövaren inte var bekanta med varandra. Det var vanligt att offret fick frågor om klädsel t.ex.
1976 skrev journalisten Maria- Pia Boethius en bok "Skyll dig själv" efter att ha bevittnat en rättegång där hennes goda vän blivit våldtagen.
Då sattes bollen i rullning...
1998 fick Sverige Kvinnofridslagen som betydde skärpta straff för våld mot kvinnor i hemmet, inklusive våldtäkt. Sedan dess har lagstiftningen förfinats åtskilliga gånger och lagstiftning är normerande, ingen tycker idag att kvinnor som klär sig på ett speciellt sätt får skylla sig själva om de blir våldtagna.
..och naturligtvis ökade antalet dömda för våldtäkt i statistiken.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 923 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 923 inlägg
Ja, isåfall. Jag gissar nu vilt, men du har troligen inte blivit utsatt för vare sig dödligt våld eller våldtäkt, vare sig under 60-talet eller under nutid...N Nilsson i Boda skrev:
För dig är kanske inte statistik intressant, men tittar man på antalet som dör i trafiken till exempel och jämför 1960 (1036 avlidna) och 2024 (213) så är det rätt enkelt att dra slutsatsen att det är säkrare nu än då. Om man tänker som du så är det väl lika säkert om man inte känner någon som avled vare sig 1960 eller 2024 och känner man någon 2024, men inte 1960 så är den personliga upplevelsen att det är farligare i trafiken nu än då. Men visst, vill du se på världen så är det helt tillåtet.
Hej
Jag har haft lite liknande problem (men föräldrarna ryckte på axlarna alternativt sa att dom skulle prata med sina barn).
Fördelen för mig var att de skedde under skoltid, därav är skolan ansvarig. Om det sker under skoltid så ringer du rektor, rektorns chef, och i värsta fall utbildningsnämnden i din kommun.
Jag har haft lite liknande problem (men föräldrarna ryckte på axlarna alternativt sa att dom skulle prata med sina barn).
Fördelen för mig var att de skedde under skoltid, därav är skolan ansvarig. Om det sker under skoltid så ringer du rektor, rektorns chef, och i värsta fall utbildningsnämnden i din kommun.
J JohanLun skrev:
boihus123 skrev:
Trevligt med lite hundvisslor över helgen.P polaris78 skrev: