P
B Bosroc skrev:
Är nog bara att leva med det tyvärr !!
Är det inte betalt har ju TS alla kort på handen.
 
Hej
Det där ser ju för jävligt ut!
Dessutom felkonstruerat då man i konstruktionen gjort det svårt att komma åt att svetsa överhuvudtaget.
Lämna tillbaka grindarna så for det går!
Skulle jag svetsat grindar så hade jag designat det så det var görbart att både svetsa allt och kunna slipa svetsarna efteråt.
Det där ser helt efterblivet ut.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
linneac och 8 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ser helt okej ut .... om det vore jag som svetsat det ... o jag kan inte svetsa! 😂
Det hade med 100% säkerhet blivit bättre !!
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det jag hänger upp mig på mest är inte de klåpiga MIGsvetsarna i sig, utan att de bara svetsat lite här och där, vilket gör att det kommer att börja rosta fort.
För det är väl inte aluminium?

Rent hållbarhetsmässigt håller det säkert ändå.
 
Det är aluminium, med 99% sannolikhet.

Jag skrev till företagets "live-chatt"-funktion igår em, och undrade var de var tillverkade, men "Bengt" som sköter den har inte svarat än...
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Det är redan klarlagt på sida 1 att detta är Ulfshyttan i aluminium som ingår i deras serie som ska efterlikna trägrindar.

https://www.byggahus.se/forum/threads/ska-svetsningen-se-ut-sa-har.572600/post-6591158

https://www.accessa.se/wp-content/uploads/2022/03/grind-aluminium-1.jpg

Edit: Söker man runt lite så finns denna modell i stål från annat håll och galet mycket dyrare. 20 000 för EN grind på 1 meter! https://www.stangselbutiken.se/sort.../tragrindar/palsboda-1-m-fristaende-ulf01-001

Specifikation för aluminiumgrind: Höjd 1,05 m, grindbladets bredd 860 mm, bredd mellan stolpar 1000 mm, stolpens höjd 1,29 m ovan mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad säger du @Dan_Johansson , går det att få lönsamhet att TIG:a en sådan? 😆

Edit igen: Det är nog hela sektionen som kostar 20', men är uppdelad på annat sätt. Vänsterdelen på runt 3 meter måste vara ohyggligt tung isf om det är stål/järn. Vilka brytkrafter i gångjärnen!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det är MIG. Det går inte att svetsa sådär tunnt material med TIG och få nån ekonomi i det..
Skulle man göra det snyggt tror jag inte 10000 hade räckt för arbetstiden per grind...
Med robot borde det gå att få bra ekonomi i det om de säljer med lite volym.
 
  • Gilla
Ellen223
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Det är redan klarlagt på sida 1 att detta är Ulfshyttan i aluminium som ingår i deras serie som ska efterlikna trägrindar.

[länk]

[länk]

Edit: Söker man runt lite så finns denna modell i stål från annat håll och galet mycket dyrare. 20 000 för EN grind på 1 meter! [länk]

[bild]

Vad säger du @Dan_Johansson , går det att få lönsamhet att TIG:a en sådan? 😆

Edit igen: Det är nog hela sektionen som kostar 20', men är uppdelad på annat sätt. Vänsterdelen på runt 3 meter måste vara ohyggligt tung isf om det är stål/järn. Vilka brytkrafter i gångjärnen!
Bara enmetersdelen för 20 tusen.. tja, stål är ju betydligt billigare än alu, så det lär nog gå...
Men det är ingen som skulle TIG-svetsa, finns ingen poäng med det...
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Med robot borde det gå att få bra ekonomi i det om de säljer med lite volym.
Säkert helt rätt, men jag tror inte det finns nån volym i det.. inte i Sverige i alla fall..
När man kan få en grind i trä för en tiondel av priset... (Grovt generaliserat)
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
Det där är MAG/MIG i alu, det blir typ inte vackrare än sådär i massproduktion skulle jag säga.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
T teuvo tainio skrev:
Godmorgon, att en svetsare har licens är ett gammalt begrepp, företaget ska vara iso certifierat och inneha WPQR i de material och svetsmetoder som ska användas, svetsaren utför en svetsarprövning enligt en WPS ( svetsinstruktion) baserad på företagets WPQR. Bilden visar flersträngs svetsning i tjockare material vilket inte är direkt jämförbart med svetsningen av grindarna. Med en modern puls maskin så blir svetsarna ännu bättre.
Tack. Då har jag lärt mig något nytt idag med :)
 
O Oxymoron skrev:
Hej

Idag kom vår nya grind, måste säga att jag blev otroligt besviken på svetsningen. Är det rimligt att det ska se ut så här?
Inte fackmässigt utfört.
 
  • Gilla
lage3 och 1 till
  • Laddar…
utmaningen för TS är ju att få till en reklamation/hävt köpt. Gissar att produkten köps utifrån ”tillverkad på beställning” så öppet köp /distansköp går bort. Hur bestrider TS ”dålig kvalité”? Har de referensbilder på sin sida som visar annat
 
  • Gilla
  • Haha
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
O olofh skrev:
utmaningen för TS är ju att få till en reklamation/hävt köpt. Gissar att produkten köps utifrån ”tillverkad på beställning” så öppet köp /distansköp går bort. Hur bestrider TS ”dålig kvalité”? Har de referensbilder på sin sida som visar annat
Vi får se vad de säger. Även fast det är ett beställningsjobb så måste man ändå kunna reklamera. Jag vet inte vad mer jag kunde ha gjort, som konsument förväntas man väl inte behöva fråga i förväg vad för svetsmetod de använder, eller om alla fyra sidor kommer vara svetsade etc. Kanske var jag för naiv men
det var ju en lärdom det här.
 
  • Gilla
MichelleW och 11 till
  • Laddar…
O Oxymoron skrev:
Vi får se vad de säger. Även fast det är ett beställningsjobb så måste man ändå kunna reklamera. Jag vet inte vad mer jag kunde ha gjort, som konsument förväntas man väl inte behöva fråga i förväg vad för svetsmetod de använder, eller om alla fyra sidor kommer vara svetsade etc. Kanske var jag för naiv men
det var ju en lärdom det här.
Håller med dig till 100%
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.