48 886 läst ·
164 svar
49k läst
164 svar
Ska svetsningen se ut så här?
Medlem
· Stockholm
· 4 633 inlägg
Hej
Det där ser ju för jävligt ut!
Dessutom felkonstruerat då man i konstruktionen gjort det svårt att komma åt att svetsa överhuvudtaget.
Lämna tillbaka grindarna så for det går!
Skulle jag svetsat grindar så hade jag designat det så det var görbart att både svetsa allt och kunna slipa svetsarna efteråt.
Det där ser helt efterblivet ut.
/Workingclasshero
Det där ser ju för jävligt ut!
Dessutom felkonstruerat då man i konstruktionen gjort det svårt att komma åt att svetsa överhuvudtaget.
Lämna tillbaka grindarna så for det går!
Skulle jag svetsat grindar så hade jag designat det så det var görbart att både svetsa allt och kunna slipa svetsarna efteråt.
Det där ser helt efterblivet ut.
/Workingclasshero
Det jag hänger upp mig på mest är inte de klåpiga MIGsvetsarna i sig, utan att de bara svetsat lite här och där, vilket gör att det kommer att börja rosta fort.
För det är väl inte aluminium?
Rent hållbarhetsmässigt håller det säkert ändå.
För det är väl inte aluminium?
Rent hållbarhetsmässigt håller det säkert ändå.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Det är aluminium, med 99% sannolikhet.
Jag skrev till företagets "live-chatt"-funktion igår em, och undrade var de var tillverkade, men "Bengt" som sköter den har inte svarat än...
Jag skrev till företagets "live-chatt"-funktion igår em, och undrade var de var tillverkade, men "Bengt" som sköter den har inte svarat än...
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 839 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 839 inlägg
Det är redan klarlagt på sida 1 att detta är Ulfshyttan i aluminium som ingår i deras serie som ska efterlikna trägrindar.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ska-svetsningen-se-ut-sa-har.572600/post-6591158
https://www.accessa.se/wp-content/uploads/2022/03/grind-aluminium-1.jpg
Edit: Söker man runt lite så finns denna modell i stål från annat håll och galet mycket dyrare. 20 000 för EN grind på 1 meter! https://www.stangselbutiken.se/sort.../tragrindar/palsboda-1-m-fristaende-ulf01-001
Vad säger du @Dan_Johansson , går det att få lönsamhet att TIG:a en sådan? 😆
Edit igen: Det är nog hela sektionen som kostar 20', men är uppdelad på annat sätt. Vänsterdelen på runt 3 meter måste vara ohyggligt tung isf om det är stål/järn. Vilka brytkrafter i gångjärnen!
https://www.byggahus.se/forum/threads/ska-svetsningen-se-ut-sa-har.572600/post-6591158
https://www.accessa.se/wp-content/uploads/2022/03/grind-aluminium-1.jpg
Edit: Söker man runt lite så finns denna modell i stål från annat håll och galet mycket dyrare. 20 000 för EN grind på 1 meter! https://www.stangselbutiken.se/sort.../tragrindar/palsboda-1-m-fristaende-ulf01-001
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad säger du @Dan_Johansson , går det att få lönsamhet att TIG:a en sådan? 😆
Redigerat:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Bara enmetersdelen för 20 tusen.. tja, stål är ju betydligt billigare än alu, så det lär nog gå...MultiMan skrev:
Det är redan klarlagt på sida 1 att detta är Ulfshyttan i aluminium som ingår i deras serie som ska efterlikna trägrindar.
[länk]
[länk]
Edit: Söker man runt lite så finns denna modell i stål från annat håll och galet mycket dyrare. 20 000 för EN grind på 1 meter! [länk]
[bild]
Vad säger du @Dan_Johansson , går det att få lönsamhet att TIG:a en sådan? 😆
Edit igen: Det är nog hela sektionen som kostar 20', men är uppdelad på annat sätt. Vänsterdelen på runt 3 meter måste vara ohyggligt tung isf om det är stål/järn. Vilka brytkrafter i gångjärnen!
Men det är ingen som skulle TIG-svetsa, finns ingen poäng med det...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 927 inlägg
Tack. Då har jag lärt mig något nytt idag medT teuvo tainio skrev:Godmorgon, att en svetsare har licens är ett gammalt begrepp, företaget ska vara iso certifierat och inneha WPQR i de material och svetsmetoder som ska användas, svetsaren utför en svetsarprövning enligt en WPS ( svetsinstruktion) baserad på företagets WPQR. Bilden visar flersträngs svetsning i tjockare material vilket inte är direkt jämförbart med svetsningen av grindarna. Med en modern puls maskin så blir svetsarna ännu bättre.
utmaningen för TS är ju att få till en reklamation/hävt köpt. Gissar att produkten köps utifrån ”tillverkad på beställning” så öppet köp /distansköp går bort. Hur bestrider TS ”dålig kvalité”? Har de referensbilder på sin sida som visar annat
Vi får se vad de säger. Även fast det är ett beställningsjobb så måste man ändå kunna reklamera. Jag vet inte vad mer jag kunde ha gjort, som konsument förväntas man väl inte behöva fråga i förväg vad för svetsmetod de använder, eller om alla fyra sidor kommer vara svetsade etc. Kanske var jag för naiv menO olofh skrev:
det var ju en lärdom det här.
Håller med dig till 100%O Oxymoron skrev:Vi får se vad de säger. Även fast det är ett beställningsjobb så måste man ändå kunna reklamera. Jag vet inte vad mer jag kunde ha gjort, som konsument förväntas man väl inte behöva fråga i förväg vad för svetsmetod de använder, eller om alla fyra sidor kommer vara svetsade etc. Kanske var jag för naiv men
det var ju en lärdom det här.