48 724 läst ·
164 svar
49k läst
164 svar
Ska svetsningen se ut så här?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Tja, det kanske är möjligt ..
Men drar man bort material, tid för kapning etc och sen färg på det, blir det nog inte överdrivet mycket pengar kvar till svetsning tyvärr...
Men drar man bort material, tid för kapning etc och sen färg på det, blir det nog inte överdrivet mycket pengar kvar till svetsning tyvärr...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Det är MIG. Det går inte att svetsa sådär tunnt material med TIG och få nån ekonomi i det..
Skulle man göra det snyggt tror jag inte 10000 hade räckt för arbetstiden per grind...
Skulle man göra det snyggt tror jag inte 10000 hade räckt för arbetstiden per grind...
Prova reklamera grindarna, det där är inte det minsta estetiskt.
Ser för övrigt ut som att det är pulverlackat, om så är fallet är det svårt att reparera skitsvetsarna och få någon fason på slutresultatet - speciellt om de är tillverkade av aluminium….
Hållfastheten är med all sannolikhet tillräcklig för ändamålet, men men.
JAG skulle aldrig någonsin ha skickat ut detta till kund.
Ser för övrigt ut som att det är pulverlackat, om så är fallet är det svårt att reparera skitsvetsarna och få någon fason på slutresultatet - speciellt om de är tillverkade av aluminium….
Hållfastheten är med all sannolikhet tillräcklig för ändamålet, men men.
JAG skulle aldrig någonsin ha skickat ut detta till kund.
Altså det ser ju inte bra ut alls.. råttskitar lagda på rad....
Dock så ger det nog ingen mätbar skillnad på hållbarheten men det ser ju inte bra ut på nära håll..
Backar man ut så man inte ser svetsarna så ser det väl bra ut men...
yrkestoltheten... den glömde nån hemma den dagen eller så var det nån praktikant som fick öva lite men det kanske skulle varit på några provbitar istället för nåt som ska levereras till kunder..
Dock så ger det nog ingen mätbar skillnad på hållbarheten men det ser ju inte bra ut på nära håll..
Backar man ut så man inte ser svetsarna så ser det väl bra ut men...
yrkestoltheten... den glömde nån hemma den dagen eller så var det nån praktikant som fick öva lite men det kanske skulle varit på några provbitar istället för nåt som ska levereras till kunder..
Här har du som jämförelse exempel på hur det ser ut efter att folk som kan (= har licens för detta) har MIG-svetsat aluminium. Detta är en bärande del i en större konstruktion som folk visats i.
Obs att det inte är jag som svetsat🙂
Obs att det inte är jag som svetsat🙂
joakim_j skrev:
Godmorgon, att en svetsare har licens är ett gammalt begrepp, företaget ska vara iso certifierat och inneha WPQR i de material och svetsmetoder som ska användas, svetsaren utför en svetsarprövning enligt en WPS ( svetsinstruktion) baserad på företagets WPQR. Bilden visar flersträngs svetsning i tjockare material vilket inte är direkt jämförbart med svetsningen av grindarna. Med en modern puls maskin så blir svetsarna ännu bättre.S sjoerik skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Gissar man från vad man sett på youtube lär väl lasersvetsar ta över all svetsning av tunnare material snart..
De verkar ju ta bort skicklighetsvariabeln totalt...
De verkar ju ta bort skicklighetsvariabeln totalt...
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 133 inlägg
Det mesta som visas på Youtube och lasersvetsning är väl generellt ansett vara ”scam”? I alla fall med maskiner under 100.000. De senare har nog sin kundgrupp utanför publika media.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 10 904 inlägg
Tja, den här killen har jag sett svetsa rätt mycket tunnplåt, och det ser vettigt ut...Johan Gunverth skrev:
Nu menar jag inte att laser ska ta över hos hemmapulare, mera de som typ bygger grindarna som TS köpt.. kan man få något som ser 100% snyggt ut 100% av tiden utan större inlärningskurva spelar det ingen roll om svetsen kostar 100 eller 200 tusen...
@fsn har du nån input om laser och alu? 😀
O Oxymoron skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 116 inlägg
Ja, det är ju inte bara för hög matning. Se tredje bilden med spännbanden i närbild. Där har de ju inte ens träffat vinkeln utan lagt svetsen bredvid…
Min gamle svetslärare på SAAB hade bara suckat tungt och gått och tagit en kaffe om jag visat upp det där. Och den sucken hade satt en på plats. Han var en väldigt uttrycksfull man, trots sin fåordighet.
Min gamle svetslärare på SAAB hade bara suckat tungt och gått och tagit en kaffe om jag visat upp det där. Och den sucken hade satt en på plats. Han var en väldigt uttrycksfull man, trots sin fåordighet.