PFO PFO skrev:
Jag håller med att det är komplicerat att göra "rena" jämförelser av elförbrukning utan att göra en komplett energideklaration. Gillade dock detta iniatetiv av TS och bara titta på förbrukning av värmekälla, dock med fjärrvärme, ved/pelletspanna behöver man beräkna vedåtgång och räkna om till kWh för en bra jämförelse. Och beräkna detta på uppvärmd area och klimatzon.

Själv förbrukar vårt hus 12 500 kWh med elbil på ca 2500 kWh, och har egenförbrukning solel på 4000 kwh, så vi köper 8500 kWh. Uppvärmningen+vv förbrukar 4500 kWh. Vi har uppvärmd area på 220 kvm i Sthlm. För denna detaljnivå krävs dock flera elmätare för att få bilden var förbrukningen är med en löpande uppföljning. Det man mäter kan man påverka och förbättra! Detta har varit mitt lilla hobbyprojekt senaste åren för att skapa ett kostnadseffektiv boende.
Hej
När jag köpt huset 1994 noterade jag den olja som jag använde.

När jag ca 10 år senare satt in bergvärme så började jag mäta elanvändning med olika elmätare

På värmepumpen satte jag en mätare som kunde visa elenergin till uppvärmning respektive till varmvatten omkoppling skedde genom vävelventilen

Sedan en värmeenergimätare (av typen fjärrvärmemätare) som visar värmeenergi till värmeelementen

Sedan har jag kompletterat med fler mätare för kyl och frysboxarna, tvätt och diskmaskin, avfuktare etc

Genom att mäta på de flesta elapparater med större elanvändning så kunde jag få en uppfattning om skillnaden då jag på en gång för ca 12 år sedan bytte mina glödlampor till LED-lampor

Det kostade att köpa elmätare men det underlättade arbetet att trimma in bergvärmepumpen som jag snart haft i 20 år

Redigerat:
  • Gilla
he-peter och 1 till
  • Laddar…
Man ska inte glömma bort att de med asgamla kåkar som har superbra siffror jämfört med ett nyproducerat hus, antagligen har mycket sämre ventilation, just för att ventilationsförluster är en starkt bidragande faktor till värmeförlust.

Jag har en 70-tals kåk med Energiklass B, 170kvm och landar på ish 5700kwh för värme och varmvatten, skulle jag dock ventilera huset enl nybyggnadskrav vore jag knappt i närheten, skulle behöva ventilera ca 60l/s med min area, skulle bidra med ca 10kKwh värmebehov, antag COP3 på värmepumpen så skulle jag behöva köpa cirka 3333kwh mer el, då är jag nog på energiklass D.

Lätt att bli förblindad av folks siffror utan att förstå eller se helheten.

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
Man ska inte glömma bort att de med asgamla kåkar som har superbra siffror jämfört med ett nyproducerat hus, antagligen har mycket sämre ventilation, just för att ventilationsförluster är en starkt bidragande faktor till värmeförlust.

Jag har en 70-tals kåk med Energiklass B, 170kvm och landar på ish 5700kwh för värme och varmvatten, skulle jag dock ventilera huset enl nybyggnadskrav vore jag knappt i närheten, skulle behöva ventilera ca 60l/s med min area, skulle bidra med ca 10kKwh värmebehov, antag COP3 på värmepumpen så skulle jag behöva köpa cirka 3333kwh mer el, då är jag nog på energiklass D.

Lätt att bli förblindad av folks siffror utan att förstå eller se helheten.
Det blir lätt lite dumt när ventilationen dimensioneras utifrån yta och inte hur många som vistas i huset, men så är reglerna.

5l/s per person eller så duger nog rent praktiskt, sen har man stor volym som kan buffra under dagen och skulle kunna blanda runt luften som redan är inomhus för att reducera mängden utbytt luft, men en FTX som återvinner 80-95% av energin i ventilationsluften sparar ju ändå en hel del så det är väl tillräckligt bra

• Gilla
ingenjören101
  • Laddar…
Brukar landa på 7,3-7,5k kWh på bergvärmepumpen ink varmvatten då.
Nibe 1255 med egen mätare för förbrukning.
Cirkulationspumparna är också med i förbrukningen men de förbrukar inte så mycket.

256m² suterränghus byggt 1976.
FTX ventilation.
Förbrukar alltså 28-29kWh / år / m²
Östersund, Jämtland

kisumisu kisumisu skrev:
Hur stort hus är det?

Jag bor i 155kvm, laddar elbil (körs ca 2000km/mån) och har många äldre belysningar (glöd, halogen och lysrör).
Bergvärme (+20-21°C).

Gör av ca 16 000 kwh (innan bervärmen och elbilen låg förbrukningen på ca 25 000. Båda kom samma år så lite svårt räkna)
200kvm enplans 70 talshus

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej DonPablo

Har du en total årsförbrukning på 12 900 kWh varav 3700 till uppvärmning?

Det innebär 9 100 kWh till varmvatten och hushållsström

Du har alltså inga elelement kvar som ger uppvärmning?
12900 totalt ja, värme och vv för hus 3700 och garaget drar ca 4000kWh hushålls elen för året är ca 4000 då frugan hemma hela dagarna

DonPablo DonPablo skrev:
12900 totalt ja, värme och vv för hus 3700 och garaget drar ca 4000kWh hushålls elen för året är ca 4000 då frugan hemma hela dagarna
Hej DonPablo

Jag har ett hus byggt 1967 med källare (125 m2+ 125 m2) och vidbyggt garage (60 m2) i Norrland (prisområde 1) där dimensionerande utetemperatur är -34 grader.

Jag kollade nu upp att jag använde med bergvärmepumpen 6 739 kWh för värme och varmvatten för de 310 m2 under 2025.

Redigerat:
  • Gilla
DonPablo
  • Laddar…
ingenjören101 ingenjören101 skrev:
skulle jag dock ventilera huset enl nybyggnadskrav vore jag knappt i närheten, skulle behöva ventilera ca 60l/s med min area,
Är Du säkert på det? Speciellt på vintern känns ju självdrag som rätt så mycket ventilation. Har själv ett hus bygd '74.

På sommarn kanske det är lågt, men där har man ju altandörren öppet...

Har läst någonstans, att ventilationen var sämst på 90 talet med 0,5 gånger utbyte per timme. 1948 var det 1,2 gånger per timme.

H he-peter skrev:
Är Du säkert på det? Speciellt på vintern känns ju självdrag som rätt så mycket ventilation. Har själv ett hus bygd '74.

På sommarn kanske det är lågt, men där har man ju altandörren öppet...

Har läst någonstans, att ventilationen var sämst på 90 talet med 0,5 gånger utbyte per timme. 1948 var det 1,2 gånger per timme.
0,5 är ungefär vad kravet idag säger

149m2, byggt 1790, totalt 10400kWh.

LLVP: 4050kWh
El-element: 2387kWh
VV: 1157kWh

Har 2 utedelar/3 innedelar LLVP, 11 element (för ombyggda högloftstugor så var öppen planlösning inte någon större prioritet) och 2 varmvattenberedare. Enpersonshushåll, men har väl snittat på 2 personer närvarande över året.

Rabbithole Rabbithole skrev:
Det blir lätt lite dumt när ventilationen dimensioneras utifrån yta och inte hur många som vistas i huset, men så är reglerna.
Jag har testat det i bra precis ett år nu.
Kör ventilationen helt på CO2, och tycker att det känns bra.
Är vi bortresta några dagar, då behöver vi inte ventilera ut en massa värme.
Har bara mekanisk frånluft, så inget avancerat system.

Hannuse Hannuse skrev:
Jag har testat det i bra precis ett år nu.
Kör ventilationen helt på CO2, och tycker att det känns bra.
Är vi bortresta några dagar, då behöver vi inte ventilera ut en massa värme.
Har bara mekanisk frånluft, så inget avancerat system.
Hej
Vad består ditt system av?

M Martin Lundmark skrev:
Hej
Vad består ditt system av?
Om du tänker på styrsystemet så har jag en Homey Pro som "hjärna", och sedan olika givare som mäter temperatur, CO2 mm.
Systemet loggar även energiförbrukningen på ganska många prylar, och grupper.
Den får även reglera tillskottvärme i hundhuset och bilarnas motorvärmare mm.
För att inte tala om förmånen att kunna slå igång bastun på distans!

När det gäller ventilationen har jag tyvärr bara en vanlig mekanisk fläkt, men enda finessen att den kan varvtalsstyras.
Tilluft har jag försökt att lösa efter bästa förmåga, men det är nog inte optimalt ur en ventilationskunnigs perspektiv.....antar jag.
Men jag tycker att det fungerar "tillräckligt bra" nu.
Med en knapptryckning kan jag också få forcerad ventilation i en inprogrammerad tidsrymd när jag vet att det kan behövas (dush/bastu).

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Om du tänker på styrsystemet så har jag en Homey Pro som "hjärna", och sedan olika givare som mäter temperatur, CO2 mm.
Systemet loggar även energiförbrukningen på ganska många prylar, och grupper.
Den får även reglera tillskottvärme i hundhuset och bilarnas motorvärmare mm.
För att inte tala om förmånen att kunna slå igång bastun på distans!

När det gäller ventilationen har jag tyvärr bara en vanlig mekanisk fläkt, men enda finessen att den kan varvtalsstyras.
Tilluft har jag försökt att lösa efter bästa förmåga, men det är nog inte optimalt ur en ventilationskunnigs perspektiv.....antar jag.
Men jag tycker att det fungerar "tillräckligt bra" nu.
Med en knapptryckning kan jag också få forcerad ventilation i en inprogrammerad tidsrymd när jag vet att det kan behövas (dush/bastu).
Man skulle väl kunna koppla på någon primitiv FTX men det känns onödigt när du optimerar på CO2.

En vuxen människa använder ca 6l luft per minut i vila så det är egentligen inte så stor volym friskluft som måste till om man bara har rimlig interncirkulation

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Man skulle väl kunna koppla på någon primitiv FTX men det känns onödigt när du optimerar på CO2.

En vuxen människa använder ca 6l luft per minut i vila så det är egentligen inte så stor volym friskluft som måste till om man bara har rimlig interncirkulation
Ja, jag klurar lite på det.
Har ganska brant takvinkel, med en kallvinda, så det finns utrymme att röra sig på.
Tack för infon, jag funderar vidare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.