Ja jag kollade just min kWh räknare på bvp 3518kWh sedan 1/1-25. 2 vuxna, villa 125 kvm 1/½ plan byggt 1978 i norrbotten.

• Gilla
  • Wow
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
DonPablo DonPablo skrev:
Ja jag kollade just min kWh räknare på bvp 3518kWh sedan 1/1-25. 2 vuxna, villa 125 kvm 1/½ plan byggt 1978 i norrbotten.
Hur har det set det ut andra år? Har ju varit rätt varmt här nere i Småland i alla fall.
Kommer hamna på lite under 3.500 kwh köpt el för 2025. 220m2 villa 1975, två vuxna, två barn.

LLVP tuffa på

Var det ett mål att komma under 4000kWh? Kan du göra något för att inte gå över 4000kWh?

S
DonPablo DonPablo skrev:
Det var det sjukaste :O

Har du källare också?

DonPablo DonPablo skrev:
Tycker att det låter helt rimligt.
Bor också uppe i norr, har ett hus i liknande storlek som ditt och är två vuxna.
Värmer huset med LLVP primärt, och ligger på ca 3000kWh/år.
Sedan lägger man till varmvattnet som ligger på 2000kwh/år (värms med direktel).
Så jag har alltså ca 5000kWh/år om vi jämför samma saker.
Med en bergvärmeanläggning så skulle jag nog inte ha problem att komma under 4000kWh/år.
Så jag tycker dina siffror verkar rimliga.

H he-peter skrev:
Hur har det set det ut andra år? Har ju varit rätt varmt här nere i Småland i alla fall.
Kommer hamna på lite under 3.500 kwh köpt el för 2025. 220m2 villa 1975, två vuxna, två barn.

LLVP tuffa på
Menar du för hela elförbrukningen eller bara för alla luftluft-värmepumparna?
Säljer/kvittar du även el eftersom du skriver köpt el?

DonPablo DonPablo skrev:
Vad är din frågeställning?

Men en uppvärmningsenergi på 20 000 kWh (4000*5) per år låter väl bra för att ligga i Norrbotten?

M mattoys skrev:
Menar du för hela elförbrukningen eller bara för alla luftluft-värmepumparna?
Säljer/kvittar du även el eftersom du skriver köpt el?

Vad är din frågeställning?

Men en uppvärmningsenergi på 20 000 kWh (4000*5) per år låter väl bra för att ligga i Norrbotten?
Jag tänker att det är en hög siffra.
Men det kanske skiljer på isoleringen i hus från 1978, mitt är byggt 1986?
Jag behöver tillföra knappt 10.000kWh/år för uppvärmningen.

S SueCia skrev:
Det var det sjukaste :O

Har du källare också?
Nej ingen källare 1/½ plans villa

billigaste året jag haft har varit 3100 kwh då hade vi en tonårsdotter också i huset, men då hade jag en volymtank till pumpen, det har jag inte nu, den tog sådan plats i tvättstugan.

Det är riktigt bra siffror när det är beläget i norr, för att ha en jämförelse så kan man räkna på kWh för värme&varmvatten per m2 A-temp. TS har 3100kWh/125m2=24,8 kWh/m2. Jag bor i Sthlm och har 4500kWh (separat el mätare BVP) och 220 m2 det ger 20,5 kWh/m2 men längre söderut. Att komma ned till dessa siffror är riktigt bra, men fullt rimligt.

• Gilla
DonPablo
  • Laddar…
ser ut som jag klarar mig, har i skrivande stund -21 grader och värmepumpen har dragit 3675kWh på hela året, kommer nog klara mig under 3700 till och med.och årsförbrukningen totalt 12900 kWh

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
Kul med andra lågförbrukare. Trodde ett tag vi skulle klara oss under 7000 kWh på helåret men gick över med ett par hundra... Två pers. 135 kvm 1,5 plan. Västra Götaland. FLVPhä, Nibe F370.

• Illustration av energiförbrukning på 7240 kWh och kostnad 13032,17 kr för år 2025. Stapeldiagram visar månatlig användning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det har varit extremt varmt här uppe i norr i alla fall, speciellt januari till april.
Kommer att landa in på strax över 3000kWh tillförd energimängd värme för huset.
Något lägre än "normalt", men det här kanske är det nya normala?

Hur mäter ni elförbrukningen på enbart värmen till huset?

G Ganescha skrev:
Hur mäter ni elförbrukningen på enbart värmen till huset?
Kopplar in en separat 3 fas elmätare innan värmekällan. Det finns väldigt billiga mätare som gör jobbet.

• Gilla
jonas_da och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.