Ja jag kollade just min kWh räknare på bvp 3518kWh sedan 1/1-25. 2 vuxna, villa 125 kvm 1/½ plan byggt 1978 i norrbotten.
Hur har det set det ut andra år? Har ju varit rätt varmt här nere i Småland i alla fall.DonPablo skrev:
Kommer hamna på lite under 3.500 kwh köpt el för 2025. 220m2 villa 1975, två vuxna, två barn.
LLVP tuffa på
Tycker att det låter helt rimligt.DonPablo skrev:
Bor också uppe i norr, har ett hus i liknande storlek som ditt och är två vuxna.
Värmer huset med LLVP primärt, och ligger på ca 3000kWh/år.
Sedan lägger man till varmvattnet som ligger på 2000kwh/år (värms med direktel).
Så jag har alltså ca 5000kWh/år om vi jämför samma saker.
Med en bergvärmeanläggning så skulle jag nog inte ha problem att komma under 4000kWh/år.
Så jag tycker dina siffror verkar rimliga.
Menar du för hela elförbrukningen eller bara för alla luftluft-värmepumparna?H he-peter skrev:
Säljer/kvittar du även el eftersom du skriver köpt el?
Vad är din frågeställning?DonPablo skrev:
Men en uppvärmningsenergi på 20 000 kWh (4000*5) per år låter väl bra för att ligga i Norrbotten?
Jag tänker att det är en hög siffra.M mattoys skrev:
Men det kanske skiljer på isoleringen i hus från 1978, mitt är byggt 1986?
Jag behöver tillföra knappt 10.000kWh/år för uppvärmningen.
Det är riktigt bra siffror när det är beläget i norr, för att ha en jämförelse så kan man räkna på kWh för värme&varmvatten per m2 A-temp. TS har 3100kWh/125m2=24,8 kWh/m2. Jag bor i Sthlm och har 4500kWh (separat el mätare BVP) och 220 m2 det ger 20,5 kWh/m2 men längre söderut. Att komma ned till dessa siffror är riktigt bra, men fullt rimligt.
Det har varit extremt varmt här uppe i norr i alla fall, speciellt januari till april.
Kommer att landa in på strax över 3000kWh tillförd energimängd värme för huset.
Något lägre än "normalt", men det här kanske är det nya normala?
Kommer att landa in på strax över 3000kWh tillförd energimängd värme för huset.
Något lägre än "normalt", men det här kanske är det nya normala?