4 456 läst ·
90 svar
4k läst
90 svar
Ska man klara sig under 4000kWh på ett år
Bonustips till er med låg elförbrukning. Då kan ni ansöka om A klass i Energideklaration för huset och få billigare bolån för att huset klarar en låg klassning. Jag ligger tack vare bergvärme och solceller på en årsförbrukning på 6500 kwh totalt för hela huset på ett år och fick då energiklass A. Huset är på140 kvdrat + källare.
Jag har också egen separat mätare för bergvärmen som brukar landa på ca 5000 kwh per år för uppvärmningen.
Jag har också egen separat mätare för bergvärmen som brukar landa på ca 5000 kwh per år för uppvärmningen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jag hamnade på 6600kWh totalt för 2025, högst förbrukning i februari. Jag har svårt att komma under 400kWh utan ligger på ca 400-500kWh månaderna utan uppvärmning.
Gjorde ett test i somras när jag va bortrest och stängde av allt utom kyl/frys och robotklipparen. Kom ner på 300kWh för Juli, all denna hushållsel! 😅
Är nog runt 900kWh för uppvärmning för 2025, i Västra Götaland. 135m2 + 56m2 garage (ca+15) med LVVP.
Gjorde ett test i somras när jag va bortrest och stängde av allt utom kyl/frys och robotklipparen. Kom ner på 300kWh för Juli, all denna hushållsel! 😅
Är nog runt 900kWh för uppvärmning för 2025, i Västra Götaland. 135m2 + 56m2 garage (ca+15) med LVVP.
Redigerat:
Ingår varmvatten i de 900kWh? Har svårt att få ihop lite över 2kWh uppvärmning och varmvatten per dag 🤔Rabbithole skrev:
Jag hamnade på 6600kWh totalt för 2025, högst förbrukning i februari. Jag har svårt att komma under 400kWh utan ligger på ca 400-500kWh månaderna utan uppvärmning.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Det är ökningen i elförbrukning för de 5 kalla månaderna jag kollat på. Så runt 6kWh per dag i snitt, November till Mars när jag har värmen på.F fusion skrev:
Juni hade jag 500kWh totalt, och Februari som högst 790kWh
Uppvärmning är mycket billigt med moderna pumpar.
Ser man till huset som är enplanare på 187 kvm så är all värme 5500 kWh och då är det FLVP och stöd med 2st LLVP så inget rent tillskott används.
Men dock kyls det lite på sommaren för några hundra kWh till.
Lägger man till ventilation, kyla och varmvatten är vi på 7500 kWh per år.
Hushållsel är den stora posten med belysning av egen väg, servrar mm.
Elen är ju så billig så man bryr sig inte så mycket. Håller effekttopp nere genom schemaläggning av elbil+vv mm
Abonnemang och effektavgift borträknat är ju någon skillnad på ett par tusen kWh mer eller mindre försummbar i kostnad.
Ser man till huset som är enplanare på 187 kvm så är all värme 5500 kWh och då är det FLVP och stöd med 2st LLVP så inget rent tillskott används.
Men dock kyls det lite på sommaren för några hundra kWh till.
Lägger man till ventilation, kyla och varmvatten är vi på 7500 kWh per år.
Hushållsel är den stora posten med belysning av egen väg, servrar mm.
Elen är ju så billig så man bryr sig inte så mycket. Håller effekttopp nere genom schemaläggning av elbil+vv mm
Abonnemang och effektavgift borträknat är ju någon skillnad på ett par tusen kWh mer eller mindre försummbar i kostnad.
Gäller det hus som klassas som fritidshus också ?H H-Thomasson skrev:Bonustips till er med låg elförbrukning. Då kan ni ansöka om A klass i Energideklaration för huset och få billigare bolån för att huset klarar en låg klassning. Jag ligger tack vare bergvärme och solceller på en årsförbrukning på 6500 kwh totalt för hela huset på ett år och fick då energiklass A. Huset är på140 kvdrat + källare.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Jo, det är isolerat bra. Sen är det inte så kallt.F fusion skrev:
Energibehovet är så lågt att fläktar och övriga system drar betydande del, tror nog jag hade haft lägre förbrukning med en F735 FLVP istället för LVVP och FTX.
2024, hade jag nog 6900kWh. Gick ner förbrukningen på värmen rejält när jag räknade om värmekurnan och ställde upp termostaterna för golvvärmen på max.
Stör mig mest att hushållselen är såpas hög som den är. Försöker optimera självförsörjningen nu när jag har solceller också, blir det ganska lite köpt el. Inga pengar att tala om men kul att pilla med
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg