4 456 läst ·
90 svar
4k läst
90 svar
Ska man klara sig under 4000kWh på ett år
5685 kWh för 2025 blev det för mig. Det kommer successivt öka. Jag ska försöka komma ifrån kamineldningen men det är så jälka nice att elda och dricka kaffe och sitta i soffan med hunden om förmiddagarna då jag ofta jobbar kväll. Skulle vi ligga uppåt 7000 kWh på helåret är det fortfarande okej.
A klassat hus skulle vi säkert nå och det var mitt mål för många år sedan. Samtidigt avskyr jag att betala räntor så vi betalade av huset på 5år.
Nu är målet att spara stålar så vi kan sluta jobba innan jag fyller 55 bast.
A klassat hus skulle vi säkert nå och det var mitt mål för många år sedan. Samtidigt avskyr jag att betala räntor så vi betalade av huset på 5år.
Nu är målet att spara stålar så vi kan sluta jobba innan jag fyller 55 bast.
Förutom den elen som används direkt vid produktion så sänker den inget alls. Det är svårt att komma över 20-25% utan batteri i egen konsumtion. Men det som säljs kan ju användas till att betala köpt el... Dock försvinner 60-öringen nu så det skall ganska mycket till för att det skall löna sig att sälja för att sedan köpa tillbaka elen.H he-peter skrev:Hur sänker solceller årsförbrukning?
Vi har inköp av el 3.600kwh/år 220m2, två vuxna och två barn. Men förbrukningen ligger betydligt högre. 3.500kwh från solceller. Totalt 7.100kwh. incl elbilsladdning.
Har nästan känslan, att vi har högre förbrukningen pga solceller. Till exempel kör jag elpatron på varmvattenberedaren när vibhar ett större överskott istället för värmepump osv.
Om ni anväder 3500 kWh från solceller i egen konsumtion, hur mycket säljer ni?
Hur stort hus är det?T TheGame skrev:
Jag bor i 155kvm, laddar elbil (körs ca 2000km/mån) och har många äldre belysningar (glöd, halogen och lysrör).
Bergvärme (+20-21°C).
Gör av ca 16 000 kwh (innan bervärmen och elbilen låg förbrukningen på ca 25 000. Båda kom samma år så lite svårt räkna)
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
3500kWh rapporterar värmepumpen i elförbrukning för uppvärmning under 2025.
~450kWh för varmvatten.
Totalt 12700kWh el, varav 1800kWh elbilsladdning enligt laddaren.
Dragigt hus från 71, 165kvm på markplan och 100kvm källare. Tilläggsisolerat på vinden, Daikin Altherma Geo 3 10kW med jordvärme som uppvärmning.
Men detta är ju också i andra landsändan 🙂
~450kWh för varmvatten.
Totalt 12700kWh el, varav 1800kWh elbilsladdning enligt laddaren.
Dragigt hus från 71, 165kvm på markplan och 100kvm källare. Tilläggsisolerat på vinden, Daikin Altherma Geo 3 10kW med jordvärme som uppvärmning.
Men detta är ju också i andra landsändan 🙂
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Avdrag = Mkisumisu skrev:
Hmm visst har jag också använt grönt bidrag.
Äger en elbil och plugin!
Men mycket av dessa bidrag och avdrag (som det heter fint på M språk). Gör bara att priser höjs till slutkunden!
Nu gjorde dock Tibber jobbet till okej pris det här med laddbox men hos andra elbolagen mm hade man fått betala det dubbla "ja men du får ju bidrag tänk på det" när man pratade priser. Likadant var det när jag köpte min bil. Förr i tiden hade man ju prutmån men nu pratas det helt bort med alla bidrag och avdrag hit och dit som egentligen har ingenting med företaget som säljer produkten eller tjänsten att göra!
Bidrag = S
Sen varför man vill köpa en laddbox av elbolaget förvånar mig, ~5' installerat erbjuder ganska många lite här och där
Japp så är det 😂Rabbithole skrev:
Anledningen varför jag köpte av elbolaget var för att det var för mig enklast så.
Bor på liten ort och inte så många elektriker att välja mellan = ingen konkurrens = därmed hade prisbilden blivit även där dyrare för samma hårdvara.
Hej DonPabloDonPablo skrev:
Har du en total årsförbrukning på 12 900 kWh varav 3700 till uppvärmning?
Det innebär 9 100 kWh till varmvatten och hushållsström
Du har alltså inga elelement kvar som ger uppvärmning?
Intressanta jämförelser, men de är lite knepiga när det framskymtar att det finns solceller, pelletskaminer etc. Enligt den logiken ökade ju mina föräldrar förbrukningen för uppvärmning när de gick från olja till bergvärme för 20 år sedan.
Vore intressant om andra värmekällor och egenproducerad el nämndes.
Jag hamnade på 9300 kWh vilket är lägsta under de 3 åren jag bott här (de två tidigare åren var ca 1000 kWh mer men så var 2025 ett varmt år.
I de 9300 ingår allt, dvs värme, vatten, hushållsel. Ingen elbil. Ingen annan värmekälla. Bor själv i hushållet men tar en lång, varm dusch varje morgon. Ca 20 grader inne.
Ny pump, gammalt, för litet hål, hyfsat oisolerat hus på 150 m2+ uppvärmd källare, från 1914, men tilläggsruta i fönstren och väl injusterat och optimerad framledningstemp för värmesystemet.
Stockholm.
Jag hamnade på 9300 kWh vilket är lägsta under de 3 åren jag bott här (de två tidigare åren var ca 1000 kWh mer men så var 2025 ett varmt år.
I de 9300 ingår allt, dvs värme, vatten, hushållsel. Ingen elbil. Ingen annan värmekälla. Bor själv i hushållet men tar en lång, varm dusch varje morgon. Ca 20 grader inne.
Ny pump, gammalt, för litet hål, hyfsat oisolerat hus på 150 m2+ uppvärmd källare, från 1914, men tilläggsruta i fönstren och väl injusterat och optimerad framledningstemp för värmesystemet.
Stockholm.
Jag håller med att det är komplicerat att göra "rena" jämförelser av elförbrukning utan att göra en komplett energideklaration. Gillade dock detta iniatetiv av TS och bara titta på förbrukning av värmekälla, dock med fjärrvärme, ved/pelletspanna behöver man beräkna vedåtgång och räkna om till kWh för en bra jämförelse. Och beräkna detta på uppvärmd area och klimatzon.N nb. skrev:Intressanta jämförelser, men de är lite knepiga när det framskymtar att det finns solceller, pelletskaminer etc. Enligt den logiken ökade ju mina föräldrar förbrukningen för uppvärmning när de gick från olja till bergvärme för 20 år sedan.
Stockholm.
Själv förbrukar vårt hus 12 500 kWh med elbil på ca 2500 kWh, och har egenförbrukning solel på 4000 kwh, så vi köper 8500 kWh. Uppvärmningen+vv förbrukar 4500 kWh. Vi har uppvärmd area på 220 kvm i Sthlm. För denna detaljnivå krävs dock flera elmätare för att få bilden var förbrukningen är med en löpande uppföljning. Det man mäter kan man påverka och förbättra! Detta har varit mitt lilla hobbyprojekt senaste åren för att skapa ett kostnadseffektiv boende.