Farstatjej90
Rabbithole Rabbithole skrev:
Man måste inte slösa på energin bara för att man kan 😉
Slösa? Här slösas inget. Tycker man det är jobbigt att nån annan konsumerar kan man titta bort och har man egen skamkänsla finns psykologer...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
H Hampusca skrev:
Va menar du?
Jag menar det jag frågar. I vilket register står det att huset är ett fritidshus?

DonPablo DonPablo skrev:
Ja jag kollade just min kWh räknare på bvp 3518kWh sedan 1/1-25. 2 vuxna, villa 125 kvm 1/½ plan byggt 1978 i norrbotten.
Låter rimligt, ligger på 3000 kWh men bor på västkusten. Vi är dock 4 i familjen som alla gillar att duscha och något större hus fast enbart 1-plan. Tror vi haft 7 dygn med en medeltemp på minus under 2025.

H H-Thomasson skrev:
solceller på en årsförbrukning på 6500 kwh totalt för hela huset på ett år
Hur sänker solceller årsförbrukning?

Vi har inköp av el 3.600kwh/år 220m2, två vuxna och två barn. Men förbrukningen ligger betydligt högre. 3.500kwh från solceller. Totalt 7.100kwh. incl elbilsladdning.

Har nästan känslan, att vi har högre förbrukningen pga solceller. Till exempel kör jag elpatron på varmvattenberedaren när vibhar ett större överskott istället för värmepump osv.

DonPablo DonPablo skrev:
Ja jag kollade just min kWh räknare på bvp 3518kWh sedan 1/1-25. 2 vuxna, villa 125 kvm 1/½ plan byggt 1978 i norrbotten.
Enligt mätaren i pumpen? Vilken årsförbrukning totalt har du?

kisumisu
I princip alla banker erbjuder 0,1% ränterabbatt på bolån med energiklass A & B
Ännu ett hittepå med energiklasser 😡

Ungefär som våra vitvaror som sedan pga energiklassering inte håller måttet tvättar i fel temperatur, för korta program, går sönder lätt pga att nåt i kretskortet brinner upp etc....

Försäkringsbolag som gör pengar tilsammans med oseriösa larmbolag som Verisure och ger sina rabatter bara till kunder som valt ett visst bolag helst Verisure (eller nån annan som tar överpriser) 🤮

Jag är inte emot teknik och förbättringar! Men jag är väldigt mycket emot det att man tar bort kontrollen för oss små individer (inget är Opensource och allt ska skötas av nån extern aktör). Ännu mera är jag emot att banker, försäkringsbolag, staten osv ska lägga sig i hur vi gör!

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men vilken bank håller på med sånt här så kan man undvika dem
Undvik alla banker då.

• Gilla
  • Ledsen
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Undvik alla banker då.
Blir ganska svårt, ska jag ha pengarna i madrassen?

Nu vill man ju snart förbjuda kontanter också för den delen....är det guld o annat man måste investera i?

Hur ska man få ut sin lön utan bank? Går inte ens det.

kisumisu kisumisu skrev:
Blir ganska svårt, ska jag ha pengarna i madrassen?

Nu vill man ju snart förbjuda kontanter också för den delen....är det guld o annat man måste investera i?

Hur ska man få ut sin lön utan bank? Går inte ens det.
Jag vet inte... Men du skrev att du ville undvika alla banker som ger ränterabatt baserat på energiklass. Då får du undvika alla banker och lösa din vardagsekonomi på något annat sätt.

Sen kan man ju undra varför du vill undvika dessa banker om du inte ens har något bolån?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ännu ett hittepå med energiklasser 😡

Ungefär som våra vitvaror som sedan pga energiklassering inte håller måttet tvättar i fel temperatur, för korta program, går sönder lätt pga att nåt i kretskortet brinner upp etc....

Försäkringsbolag som gör pengar tilsammans med oseriösa larmbolag som Verisure och ger sina rabatter bara till kunder som valt ett visst bolag 🤮

Jag är inte emot teknik och förbättringar! Men jag är väldigt mycket emot det att man tar bort kontrollen för oss små individer (inget är Opensource och allt ska skötas av nån extern aktör). Ännu mera är jag emot att banker, försäkringsbolag, staten osv ska lägga sig i hur vi gör!
Det där är bara grundlöst dravel. Den stora allmänheten är tämligen tafatt och behöver vallas åt rätt håll om vi skall energieffektivisera.

Det där med vitvarors hållbarhet har inget med energiklassen att göra, snarare tvärt om bör hållbarhetsfokuset även innehålla optimering för LCA.
Mina maskiner med Energiklass A har då både eco program och vanliga för hög temperatur om man vill slita extra på sina kläder 😉

Energiklass av hus är bara ett sätt att locka till energiförbättringar, lika som gröna bidrag i praktiken reducerar skatten på årgärder som förbättrar energiprestandan.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag menar det jag frågar. I vilket register står det att huset är ett fritidshus?
Bygglovet och Skatteverket antar jag.

Bygglovet, och då vid kommunen antar jag.
Skatteverket?

H Hampusca skrev:
Bygglovet och Skatteverket antar jag.

Bygglovet, och då vid kommunen antar jag.
Skatteverket?
Skatteverket tog bort typkoden för fritidshus för mer än 10 år sedan.
Bygglovet har inget med det hela att göra då det är fullt tillåtet att bo permanent i något som är uppfört som fritidshus och lika tillåtet att bo en vecka om året i ett hus byggt som permanentboende.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Jag bor permanent i fritidshus och då undrar jag ifall energiklassen gäller mitt hus med?
useless useless skrev:
Skatteverket tog bort typkoden för fritidshus för mer än 10 år sedan.
Bygglovet har inget med det hela att göra då det är fullt tillåtet att bo permanent i något som är uppfört som fritidshus och lika tillåtet att bo en vecka om året i ett hus byggt som permanentboende.

H Hampusca skrev:
Jag bor permanent i fritidshus och då undrar jag ifall energiklassen gäller mitt hus med?
Ja.

kisumisu
Energiklass av hus är bara ett sätt att locka till energiförbättringar, lika som gröna bidrag i praktiken reducerar skatten på årgärder som förbättrar energiprestandan.
Hmm visst har jag också använt grönt bidrag.

Äger en elbil och plugin!

Men mycket av dessa bidrag och avdrag (som det heter fint på M språk). Gör bara att priser höjs till slutkunden!

Nu gjorde dock Tibber jobbet till okej pris det här med laddbox men hos andra elbolagen mm hade man fått betala det dubbla "ja men du får ju bidrag tänk på det" när man pratade priser. Likadant var det när jag köpte min bil. Förr i tiden hade man ju prutmån men nu pratas det helt bort med alla bidrag och avdrag hit och dit som egentligen har ingenting med företaget som säljer produkten eller tjänsten att göra!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.