PFO PFO skrev:
Kopplar in en separat 3 fas elmätare innan värmekällan. Det finns väldigt billiga mätare som gör jobbet.
Ja, det måste ju vara det bästa och mest exakta tänket jag. Funkar bäst på LL pump men på en BVP eller LV pump får man ju med varmvatten för duschen osv.
Hur räknar man bort den delen då?

Jag dyker in på 6150kwh me bergvärme å en kåk från 1926 med tveksam isolering I både vägg å vind. Två vuxna å två tonårdöttrar med mycket varmvattenduschning. 200kvm å i Västernorrland

Ligger idag på 4273Kwh under året på min BV så där är även varmvattnet inkluderat.

Villa 250m2 i sthlm.

• Diagram visar årlig energiförbrukning av bergvärmepump med toppar i januari och november och en total förbrukning på 4273 kWh för 2025.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
G Ganescha skrev:
Ja, det måste ju vara det bästa och mest exakta tänket jag. Funkar bäst på LL pump men på en BVP eller LV pump får man ju med varmvatten för duschen osv.
Jag har luft/luft värmepump, så där har jag gjort precis så, separat mätning på den.
Vet inte hur det ser ut på vattenburna system, om det finns någon speciell loggning internt i pumpen för vad som är tappvarmvatten?
Jag värmer ju vattnet med el, så för mig är det enkelt att mäta även det.
Men intressant att höra om någon har en en lösning på din fundering.

En pojk mindre boende hemma sedan aug 2024 har gett minskad förbrukning. Sen har det ju varit varmt 2025, nu verkar dock kylan och snön komma med 2026.

Har ingen mätning på bergvärmen, men under 2000 timmar drift per år så gissar jag på nånstans mellan 4-5 MWh .

Stapeldiagram över energiförbrukning i kWh från 2021 till 2025; visar minskning från 12 643 kWh till 10 825 kWh. Årsgenomsnitt: 12 092 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

G Ganescha skrev:
Ja man får med varmvattnet också, så inte helt avgränsat till bara uppvärmning.

A atomlab skrev:
Ligger idag på 4273Kwh under året på min BV så där är även varmvattnet inkluderat.

Villa 250m2 i sthlm.
Hur mäter du? Separat mätare eller pumpens egna?

Hannuse Hannuse skrev:
Jag har luft/luft värmepump, så där har jag gjort precis så, separat mätning på den.
Vet inte hur det ser ut på vattenburna system, om det finns någon speciell loggning internt i pumpen för vad som är tappvarmvatten?
Jag värmer ju vattnet med el, så för mig är det enkelt att mäta även det.
Men intressant att höra om någon har en en lösning på din fundering.
Moderna pumpar har inbyggd mätare men tvivlar på att dom är speciellt exakta. Ett medelvärde absolut men exakt förbrukning, nä.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Hur mäter du? Separat mätare eller pumpens egna?
Separat mätare på varje fas in i pumpen.

• Gilla
Ganescha
  • Laddar…
Idag står årsförbrukningen på 4964 kWh och jag stressas av att inte gå över 5000 ... elsnålhet är en sport ... elgolvvärmen drar multum och nu är det kallt ...

I summan ovan ingår alltså hushållsel jämte golvvärme i bottenvåningen och varmvatten.

Till detta: uppvärmning med pelletskamin som drar 2 pallar/år med drygt 24° i vardagsrummet om kvällarna...

Redigerat:
5669 kWh hittils i år, billaddning borträknad.
1200 kWh till BVP enligt värmepumpen. Har inte summerat separat elmätare.

R Runnis skrev:
5669 kWh hittils i år, billaddning borträknad.
1200 kWh till BVP enligt värmepumpen. Har inte summerat separat elmätare.
Oj... 1200kwh, det kallar jag lågt.

V Vector skrev:
Oj... 1200kwh, det kallar jag lågt.
Nja... kom under 5000 kWh förra året. Med den förbrukningen har jag slutat snåla.
Köper även ved till kaminen för ett par tusenlappar per år. Men den värmer huset väldigt bra.

Jag har en garo elmätare som är godkänd (då jag köpte den) för att använda och ta betalt efter, så skall vara hyfsat bra, men med den mäter jag endast bvp, men får såklart varmvattnet inräknat, men vv är nog inte så många kwh per år kan jag tänka mig. total varmvattentillverkning under 15 år och 3 månader är 9330h och totala drifttiden är 41450h
så på årsbasis snittar man ca 2763h för värme och 622h för varmvatten vilket på månadsbasis ger ca 230h värme och 50h vv.
Min vp har dock gått oekonomiskt de första 6 åren, efter det började jag jobba som kyltekniker och dessutom repa Nibe, så efter det har det trimmats in.

• Gilla
Runnis
  • Laddar…

12944.69 kWh totalt på hela året och inkl all förbrukning​

• Gilla
Runnis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.