25 319 läst ·
35 svar
25k läst
35 svar
Ska jag ta bort täljstenen som ligger ovanpå vår kamin?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag anser att det känns som dagens I-landsproblem att oroa sig för att en kamin blir för effektiv. Särskilt i en enplansvilla med ganska öppen planlösning.harry73 skrev:
När vintern kommer så är det bara bra om man kan förena nytta med nöje ännu mer
Jag tror inte att ett hål i murstocken kommer att göra så stora under med KEDDDY att hen gör bastu av hela huset.
Om vi skulle vara borta några dagar och det har blivit kallt i huset och i vår fyra kubik stora ackumulatortank så är det bra om KEDDY kan göra hela huset varmt så for som möjligt.
Jag tror inte att stenen låg där för att skydda murstocken, och när huset byggdes var det ju en öppen spis i vardagsrummet det innebär ju att man skulle kunna ta bort KEDDY och fortfarande "elda på murstocken" utan att få problem?Matstj skrev:# Anders S
Såg inte att det var täljsten. Är inte täljsten samma som vermiculit och används för värme isolering?
Kom på tanken att kanske tidigare ägaren lagt dit dem för att skydda muren. Jag menar blir det för varm då uppstår sprickor i muren. Då har TS att göra på forumet" hur fixar man sprickor i tegelstenen"
Det är väll nästan standard att gör ett hål i murstocken för att luft ska cirkulera genom den och få insatskaminer mer effektiva? Jag har aldrig hört talas om någon som har fått problem med sprickor, efter att de ha gjort ett lufthål i murstocken.
Det blir ett hål och stenen förblir borta och så berättar jag om det mot förmodan uppstår sprickor i murstocken.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu ska det bara bli fint med lite vit färg och lite värmetåligt gegganoja
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Logga in
Skapa konto
Nu brinner det och är varmt och skönt åt alla häxor och spöken som kommer och hälsar på ikväll happy halloween på er.
Hålet har gjort så att KEDDY fungerar bättre, jag tror att båda effekt och verkningsgrad blir bättre på detta sätt.
Om det bara var utseendet som störde, kanske du kunde prova att lägga stenarna på rad ovanpå kaminen, med ändarna ut mot runmmet? Även om de inte gör jättestor nytta så gör de ju att värmen lagras lite längre åtminstone.
Den spisen innehåller över 1000 kg tegel med medioker förmåga att ta upp värme från elden. Man gör inte någonting märkbart bättre genom att lägga till 30 kg täljsten med medioker förmåga att ta upp värme från elden. Den nya luckan i muren lär för övrigt öka den omedelbara värmen på bekostnad av den som lagras i stenen.
Får jag gissa ger hålet med galler bättre verkningsgrad för kamininsatsen då större kallare luftmängd kommer att cirkulera och värmas, istället för en tät kåpa som ska avge värmen via strålningsvärme.
Jag vill inte säga medioker. När vi på vintern lagt in några kvällsbrasor så värms spiskåpan/murstock så pass mycket att det på morgonen efter fort finns en ljummen luftström från tegelmagasinet.
Jag vill inte säga medioker. När vi på vintern lagt in några kvällsbrasor så värms spiskåpan/murstock så pass mycket att det på morgonen efter fort finns en ljummen luftström från tegelmagasinet.
Kanske att hålet ger en aning förbättrad verkningsgrad. Men samtidigt försämras värmelagringen. Sprids värmen effektivare till rummet direkt så lagras den inte i lika stor utsträckning i teglet.
Angående värmelagringen så skulle jag säga att en kakelugn, rörspis eller täljstensugn har bra förmåga att lagra värme. En öppen spis har en mycket sämre förmåga till det. Om det är bra, mediokert eller dåligt är delvis en smaksak.
Angående värmelagringen så skulle jag säga att en kakelugn, rörspis eller täljstensugn har bra förmåga att lagra värme. En öppen spis har en mycket sämre förmåga till det. Om det är bra, mediokert eller dåligt är delvis en smaksak.
Jag skulle delvis hålla med dig. Vår spis har oxå såna luckor. Det hjälper mycket i början att värma rummet. Det fläktar ordentlig med full fart. Men efter 1/ 1,5 timme då blir det förmycket fläktande. Man skulle vilja stänga av det på nåt sätt för att lagra värme i kakel plattorna istället. Men som sagt de första timmarna är väldigt skönt att ha dem.Avemo skrev:Kanske att hålet ger en aning förbättrad verkningsgrad. Men samtidigt försämras värmelagringen. Sprids värmen effektivare till rummet direkt så lagras den inte i lika stor utsträckning i teglet.
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Men det är ju ingen öppen spis, det sitter en insats i gjutjärn i den som omges av av ett stort stenmagasin bestående av tegel. Det påstående du gör är inte sakligt och inte någon "smaksak". Om du vill påstå att tegel är dålig på att lagra värme så får du förklara det.Avemo skrev:
Sedan att det finns effektivare lösningar köper jag, men då till helt andra priser. För 15.000 kan sätta in en gjutjärnsinsats i en öppen murad spis, vad kostar det är mura upp en kakelugn.
Samt att syftet med gjutinsatsen är att avsevärt förbättra en befintlig murad öppen spis, dvs man har den redan och gör något som ger betydligt bättre ur värmeperspektiv. Det är utifrån det perspektivet den ska utvärderas.
Redigerat: