Snigla Snigla skrev:
Generellt säger jag KÖP 😊 jag anser inte att ”dolda fel” finns och att man alltid köper grisen i säcken .. (bara olika dyra grisar…)

MEN..
Det du måste fråga dig själv (eller ja, ni måste fråga er själva..).
- Vill ni bo där (omgivning, miljö, läge..) även om det nu är ett semesterboende..
- Är det ett bra pris för vad ni får..
- Har ni råd att göra iordning det / underhålla det (så att ni kan nyttja det som ni önskar)
- Är ni taggade på att lära er (göra fel.. och få göra om vissa saker.. precis som oss andra).. och införstådda med att vissa saker kan behöva lejas in för att få klart/godkänt..
Huset ska endast vara ett fritidshus men känner vi om 20år att vi vill bo där som pensionärer kanske vi har fått en helt annam standard på det till dess. Vem vet. De närmaste 3-5 åren är det fritidsstadard som gäller i alla fall.

Läget är perfekt som jag ser det. Både platsen och orten med avstånd till allt vi behöver.

Jag tror att priset är bra för vad vi får om vi jämför med slutpriser omkring och andra hus vi tittat på. Det finns andra skäl att säljarna vill sälja snabbt än skicket på huset.
Snigla Snigla skrev:
Resten är ja.. ”bara” runt-om-saker..

Men skulle fortfarande råda er till att göra en skälig budget först.. för det som behövs göras (både för den ekonomiska aspekten av det hela och för planering/tid..).. när ni tror att budgeten är skälig.. lägg till lite till för oväntat skit som dyker upp! (ta gärna i.. värre att ha för lite pengar.. än för mycket - man blir mycket gladare när man får pengar över!)
En budget kommer vi såklart göra men planeringstiden är liksom allt eftersom, inget behöver vara klart för att vi ska kunna vistas där i nuläget som jag ser det. Sen får vi se på respektive projekt vi tar oss ann.
Snigla Snigla skrev:
Angående besiktning..
Jag själv (vi) köpte inte in någon besiktning på förra huset.. och vi köpte heller ingen ”officiell” besiktning på detta innan köp.. men däremot gjorde vi en ”inofficiell” besiktning för att lära oss om gamla hus/gårdar (lersten/puts).. då det var ett nytt område för oss. Men denne personen jobbade inte med att besiktiga hus för nått företag..

OM man är helt ny på området.. inte intresserad av renoveringar/bygg osv.. så skulle jag rekomendera att ta hjälp av någon för att se över de ”stora delarna” av huset innan köp.. de sakerna som kostar mest att åtgärda när det är ”fel”. Behöver inte vara en ”riktig besiktningsman/kvinna”.. räcker med någon som har mer erfarenhet av dessa saker än ”ni”..
Det kommer vi definitivt göra. Men efter köpet då….
Snigla Snigla skrev:
Tak/vind.. rör/vatten och el är sånt man ska ha koll på..
.. även grunden och marken närmast huset
.. och framförallt att använda näsan när man kommer in! (Mögel, jordkällardofter osv.. man har inte många min på sig innan näsan vant sig efter första intrycket.. )
Har inte känt mögellukt och jag känner det direkt annars.

Finns inga rör i huset men en brunn på tomten. Vattnet ska såklart testas.

Tak och golv/grund kommer vi behöva ta tag i mem vet inte hur akut ännu.
Snigla Snigla skrev:
Allt estetisk är bara ”oviktigt”.. golv, tapeter, färg.. är sånt man jobbar med resten av livet sen (påverkar inte stommen/överlevnaden av huset och är lätt o fixa vartefter)
Det är redan fina tillfixade ytskikt inne så det där lär vi väl ändra när det blir slitet eller om golvläggning förstör nåt. Fönster/dörrar är ju underhåll som behövs.
Snigla Snigla skrev:
Man ska inte vänta för länge med sina drömmar, man vet aldrig hur mycket tid man har! Låter kanske klicheaktigt.. but still true! (man har inte råd att göra allt.. men lite kan man.. om det är en prioritering)
Jag har drömt om den röda lilla stugan sen jag var tonåring och när jag nu hittade detta torp efter nästan ett års aktivt letande med visningar där endast ett hus tidigare gett samma känsla, och det att vi har ekonomisk möjlighet att köpa är det svårt att låta bli.

Men vi har ju ett boende nu (hyrd bostad) med alla bekvämligheter och detta är endast tänkt som ett fritidshus.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
j0hanne j0hanne skrev:
Jag har drömt om den röda lilla stugan sen jag var tonåring och när jag nu hittade detta torp efter nästan ett års aktivt letande med visningar där endast ett hus tidigare gett samma känsla, och det att vi har ekonomisk möjlighet att köpa är det svårt att låta bli.
Jag tycker du ska följa din dröm, men ett hus utan rinnande vatten och avlopp tappar rätt fort en stor del av sin charm för många av oss. Och en timmes bilresa är ändå en timmes bilresa.

Så jag skulle definitivt ta med i kalkylen att iordningställa ett badrum och dra in vatten i köket (om det senare inte heller finns; jag minns inte).

Sådana hus (men med lite äldre badrumsstandard) finns kanske redan på marknaden till något högre pris, men behöver kostnaden ändå tas bör den vara med i kalkylen, så att det billiga ni köper inte blir dyrare och dyrare i jämförelse för var dag som går.

Rött trähus med rött tegeltak, gröna buskar och gräsmatta i solsken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skrivet över en kaffekopp från en soldränkt altan på landet. Så ***** värt det.

• Gilla
Alfredo och 3 till
  • Laddar…
per wastman per wastman skrev:
Ni som påstår att renovering är dyrare än att bygga nytt, har ni nått belägg för det? Vore intressant att höra resonemanget bakom och då baserat på av trådstartaren delad information. Jag gissar att ni hört det från husförsäljare, som säger så av uppenbara skäl.
Jobbar i den branschen. Belägg i meningen exakta sanningar som alltid gäller kan du inte få. En enkel ytskiktsrenovering är förstås billigare än ett nytt hus.

Byte av bottenstockar och alla golv med medföljande omläggning av tak och att mura om det mesta av spismuren kostar mer än att smälla upp en ny regellåda. Känslan i det ursprungliga kan ändå göra det värt ansträngningen. Moderna modulhus är bedövande trista.

Om strukturellt viktiga delar som håller ihop huset är allvarligt skadade kommer det behövas expertis. Som när tidigare ingrepp tagit bort hela tappar som håller ihop en dörr.
Närbild på en dörrkarm med skador i träet, som visar behov av renovering av de strukturella delarna.
Skapa konto

Rätt kompetens just då kan laga det omöjliga.
Träarbeten med flera tvingar som håller samman träbitar för reparation eller konstruktion.
Skapa konto

Om man gör allt som är enkelt och allt man kan lära sig på vägen själv blir det utvecklande och potentiellt väldigt tillfredställande.

Tänk på tillståndsaspekten….
Renovera kan man göra nästan hur mycket som helst utan att vara tvungen att blanda in myndigheter och dyra konsulter. Bara det talar för att renovera.

Sammanfattningsvis.

Renovera med eget arbete kostar minst i kronor men kostar mycket i tid.

Bygga nytt själv är troligen dyrare i kronor därför att det går åt mer material och för att det finns massor av avgifter och dyr ”kompetens” som man är skyldig att ha.

Bygga nytt genom att beställa komplett är dyrt av självklara skäl. Risken är också väldigt stor att göra en dålig upphandling. Som ovana är TS helt i händerna på utförarna.

Renovera med inhyrt folk är det dyraste alternativet. Kraven på en entreprenör som tar på sig ett sådant projekt är aldrig realistiska. En ovan byggherre kommer tro att det blir helt modern standard, men med den ”riktiga” känslan av historiens vingslag i väggarna. Oförenliga krav gör det omöjligt att driva ett projekt rationellt. Kaos är dyrt, men möjligt, med rätt folk. Ännu dyrare och hopplöst att få slut på med fel folk.

Som redan står i tråden.
Köp stället och släng upp ett tillfälligt plåttak för att stoppa fortskridande förfall. Lär och gör sedan i er egen takt. Låter jättekul för mig som gjort resan mer än en gång. Tagga mig, eller t exempel @heimlaga när ni behöver kritiska råd. Det finns många kunniga på Byggahus som gärna delar med sig av sin kunskap.

Mvh Findus

• Gilla
  • Älska
16386 och 7 till
  • Laddar…
Jag håller med Findus!

Ta dit en byggkunnig bekant, ingenjör eller timmerman och be honom bedöma om grund och stomme är någorlunda friska.
Är de någorlunda friska så köper ni och lägger på ett billigt plåttak och fortsätter från det.

En viktig sak att komma ihåg är att det inte går att kapa bort väggar och bärande konstruktioner hur som helst för att förverkliga en vision om modern eller öppen planlösning.
I gamla hus är det mesta bärande eller sammanhållande på något vis.
Man kan ändra rummens användningsändamål och flytta någon dörr men helst inte mer än så.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 7 till
  • Laddar…
Bra svar findus! Visst är det dyrare att byta delar i en spegeldörr än att köpa en i papp på byggmax om man lämnar bort arbetet. Det är också så att det tar många år att bli en duktig möbelsnickare. Det sagt är det inte omöjligt att göra det själv om man är intresserad, normalbegåvad och envis, men det tar tid.

Fick en prisuppskattning på att anlägga en grusplan häromveckan. Kanske 5*6 meter. Det skulle ta 40 timmar a 1300+moms/h att gräva med en 8,5 tonnare +grus. Han insisterade också på att jag inte behövde vara på plats när han grävde🤔 Frågade också lite löst angående avlopp. Det kostar från 250 tkr. Sväljer man det så förstår jag alla överpriser folk beskriver på BH. Riktigt så illa är det nog sällan till om du köper ett nyckelfärdigt hus från en etablerad firma.

Huset i trådstarten ser rätt litet ut vilket är till fördel för ts. Bor man i bygget och har flyttat in möbler, textilier osv ökar mängden kaos exponentiellt. Gällande kaos håller jag med findus, det blir dyrt och onödigt jobbigt. Momentvis är mest effektivt, typ riva allt som ska rivas, regla allt som ska reglas osv, akuta saker undantaget naturligtvis.

Bra svar findus! Visst är det dyrare att byta delar i en spegeldörr än att köpa en i papp på byggmax om man lämnar bort arbetet. Det är också så att det tar många år att bli en duktig möbelsnickare. Det sagt är det inte omöjligt att göra det själv om man är intresserad, normalbegåvad och envis, men det tar tid.

Fick en prisuppskattning på att anlägga en grusplan häromveckan. Kanske 5*6 meter. Det skulle ta 40 timmar a 1300+moms/h att gräva med en 8,5 tonnare +grus. Han insisterade också på att jag inte behövde vara på plats när han grävde🤔 Frågade också lite löst angående avlopp. Det kostar från 250 tkr. Sväljer man det så förstår jag alla överpriser folk beskriver på BH. Riktigt så illa är det nog sällan till om du köper ett nyckelfärdigt hus från en etablerad firma.

Huset i trådstarten ser rätt litet ut vilket är till fördel för ts. Bor man i bygget och har flyttat in möbler, textilier osv ökar mängden kaos exponentiellt. Gällande kaos håller jag med findus, det blir dyrt och onödigt jobbigt. Momentvis är mest effektivt, typ riva allt som ska rivas, regla allt som ska reglas osv, akuta saker undantaget naturligtvis.
Som vi alla hör och "vet"så är huset det sekundära..återigen säger jag att läget är allt.
1h bilfärd kanon, lugnt isolerat fridfullt ännu mera kanon, huset verkar halvok, toppen.
SItta hemma planera och leta saker / byggmaterial fundera drömma, fantastiskt kul.
Att ha ett ställe att åka till närsom oslagbart

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
texas67 texas67 skrev:
Som vi alla hör och "vet"så är huset det sekundära..återigen säger jag att läget är allt.
1h bilfärd kanon, lugnt isolerat fridfullt ännu mera kanon, huset verkar halvok, toppen.
SItta hemma planera och leta saker / byggmaterial fundera drömma, fantastiskt kul.
Att ha ett ställe att åka till närsom oslagbart
Så är det ju! Byggnader går att göra allt möjligt med, miljön och avstånd är ju svårare! Köp det om ni kan och plantera några fruktträd till!

• Gilla
j0hanne
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag håller med Findus!

Ta dit en byggkunnig bekant, ingenjör eller timmerman och be honom bedöma om grund och stomme är någorlunda friska.
Är de någorlunda friska så köper ni och lägger på ett billigt plåttak och fortsätter från det.

En viktig sak att komma ihåg är att det inte går att kapa bort väggar och bärande konstruktioner hur som helst för att förverkliga en vision om modern eller öppen planlösning.
I gamla hus är det mesta bärande eller sammanhållande på något vis.
Man kan ändra rummens användningsändamål och flytta någon dörr men helst inte mer än så.
Jag vill absolut inte ha öppen planlösning! Är så glad att det inte gjorts nåt så drastiskt med detta hus, min plan är snarare att även sätta tillbaka dörrar som tagits bort.

Funderade faktiskt på om tillfälligt plåttak vore möjligt. Om nu taket är så illa ens.

• Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tycker du ska följa din dröm, men ett hus utan rinnande vatten och avlopp tappar rätt fort en stor del av sin charm för många av oss. Och en timmes bilresa är ändå en timmes bilresa.

Så jag skulle definitivt ta med i kalkylen att iordningställa ett badrum och dra in vatten i köket (om det senare inte heller finns; jag minns inte).

Sådana hus (men med lite äldre badrumsstandard) finns kanske redan på marknaden till något högre pris, men behöver kostnaden ändå tas bör den vara med i kalkylen, så att det billiga ni köper inte blir dyrare och dyrare i jämförelse för var dag som går.

[bild]
Skrivet över en kaffekopp från en soldränkt altan på landet. Så ***** värt det.
Jo men tids nog får vi väl lösa vatten och bdt-avlopp. Men det får inte plats i lilla huset utan tillbygge eller att man har dit ett fristående hus. Så det kommer behöva bli en senare fråga.

Men det finns grävd brunn med pump och vattenslang och även en slags utedusch.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det verkar som att ByggaHus bildsatt min tråd med ett helt eget
hus. ”Vårt” hus är ännu mindre. Två rum och relativt stort kök och sedan ett uthus i okej skick.

• Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
j0hanne j0hanne skrev:
Det har ett sviktande golv med hål i ett hörn.
Vad för slags hål? Ruttet eller uppsågat?

Om det är ruttet skulle jag inte bjuda en kronan annat än att ägarna river upp ett antal plankor i golvet på olika ställen för enkel inspektion av grunden.

Renoveringsobjekt säljs i min mening med alldeles för lite rabatt då det finns så många optimister. Eftersatt underhåll är ett helvete att ta igen.

Men det är ju bara en fråga om rätt pris i slutändan.

Redigerat:
Dett håller jag med om. Det är som att säljaren av ett dåligt hus tänker "dom kan renovera och tjäna pengar. Den vinsten ska jag ha del av". Blir det budgivning är det ju en annan sak, tillgång och efterfrågan osv.
Är huset ännu mindre än senaste bilden är det inte så besvärligt att byta lite syll och lägga nya bärlinor. Tänk vad härligt att ha en fräsch, grusad och plastad grund under ett nytt golv!

• Gilla
j0hanne
  • Laddar…
Är det hussvamp är det ju nått annat men hur stor är sannolikheten för det?

Man kan ju oftast relativt lätt komma åt med en kniv eller likn att sticka mellan panel och grund in i syllen

j0hanne j0hanne skrev:
Huset ska endast vara ett fritidshus men känner vi om 20år att vi vill bo där som pensionärer kanske vi har fått en helt annam standard på det till dess. Vem vet. De närmaste 3-5 åren är det fritidsstadard som gäller i alla fall.

Läget är perfekt som jag ser det. Både platsen och orten med avstånd till allt vi behöver.

Jag tror att priset är bra för vad vi får om vi jämför med slutpriser omkring och andra hus vi tittat på. Det finns andra skäl att säljarna vill sälja snabbt än skicket på huset.

En budget kommer vi såklart göra men planeringstiden är liksom allt eftersom, inget behöver vara klart för att vi ska kunna vistas där i nuläget som jag ser det. Sen får vi se på respektive projekt vi tar oss ann.

Det kommer vi definitivt göra. Men efter köpet då….

Har inte känt mögellukt och jag känner det direkt annars.

Finns inga rör i huset men en brunn på tomten. Vattnet ska såklart testas.

Tak och golv/grund kommer vi behöva ta tag i mem vet inte hur akut ännu.

Det är redan fina tillfixade ytskikt inne så det där lär vi väl ändra när det blir slitet eller om golvläggning förstör nåt. Fönster/dörrar är ju underhåll som behövs.

Men vi har ju ett boende nu (hyrd bostad) med alla bekvämligheter och detta är endast tänkt som ett fritidshus.
Blev ni husägare? Om ja så lägg gärna upp några bilder. 🙂

• Gilla
Hufsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.