12 724 läst ·
74 svar
13k läst
74 svar
Ska jag följa mina drömmar om den röda stugan eller använda hjärnan?
Skulle kunna bli dyrt då eller hur har du tänkt hantera avlopp?j0hanne skrev:
Om du beställer en besiktning så medför den *vanligen* att besiktningsmannen/firman har ett ansvar för besiktningen. Och bakom ansvaret, vilket innebär att de juridiskt kan ställas till svars om de varit *oaktsamma* och missat någonting väsentligt, finns en *ansvarsförsäkring*. Den försäkringen ställs ut av ett försäkringsbolag som har jurister som är anställda på heltid för att se till att försäkringsbolaget inte ska behöva betala ut mer pengar än absolut nödvändigt.O skrev:
Något sådant krav finns inte. Man kan beställa precis vad man vill av en besiktningsman. Det är bara att säga till om man inte vill ha med småsaker. Man behöver inte besikta hela huset om man inte vill. Som beställare bestämmer man exakt vad man vill ha svar på.
Det är ingen motsats. Denna typ av kompetens är vad en besiktningsman kan leverera.
Det är exakt vad jag menar när jag skrev. "Ställ dina frågor till besiktningsmannen så får du de objektiva svaren."
Om man betalar per timme eller fast pris är en förhandlingsfråga. Naturligtvis får man betala vad det kostar när man anlitar expertis.
Så i det här fallet, när huset ändå säljs med friskrivningsklausul, skulle jag absolut INTE ta in en besiktningsman från en firma med ansvarsförsäkring. Då är det bättre att ta in en snickare / byggare ett par timmar som kollar just efter de saker som är väsentliga att ha koll på. Eller läsa på och kolla själv.
Sen bör man ha en väl tilltagen budget, räkna med 3x det ni tror att det kommer att kosta från början. Och lika mycket i tid.
Förutom det - lycka till med projektet! 👍 Ser fram emot byggtråden med bilder här... 😎
A andost skrev:Om du beställer en besiktning så medför den *vanligen* att besiktningsmannen/firman har ett ansvar för besiktningen. Och bakom ansvaret, vilket innebär att de juridiskt kan ställas till svars om de varit *oaktsamma* och missat någonting väsentligt, finns en *ansvarsförsäkring*. Den försäkringen ställs ut av ett försäkringsbolag som har jurister som är anställda på heltid för att se till att försäkringsbolaget inte ska behöva betala ut mer pengar än absolut nödvändigt.
Så i det här fallet, när huset ändå säljs med friskrivningsklausul, skulle jag absolut INTE ta in en besiktningsman från en firma med ansvarsförsäkring. Då är det bättre att ta in en snickare / byggare ett par timmar som kollar just efter de saker som är väsentliga att ha koll på. Eller läsa på och kolla själv.
Sen bör man ha en väl tilltagen budget, räkna med 3x det ni tror att det kommer att kosta från början. Och lika mycket i tid.
Förutom det - lycka till med projektet! 👍 Ser fram emot byggtråden med bilder här... 😎
Om läget känns rätt så är det helt avgörande , resten löser ni och stressa inte, husvagn kanske i början ?j0hanne skrev:
Jag tycker det låter som ett underbart projekt!
Många svar låter som att de utgår från att det skulle vara ett hus för permanent boende. Om det är tanken skulle jag inte köpa det, men som ett semesterprojekt i en massa år så låter det härligt.
Så länge taket är tätt och inte golvet ruttet så kommer det stå i ett antal år till. Om det luktar ok och inte har några synliga fuktskador och inga större sättningar så duger det iallafall att ha som långsiktigt pysselprojekt att lägga några hundratusen på.
För större renoveringar så är det viktigt att rådfråga experter innan. Du kan (och bör) få svaret att det inte är värt att göra vissa saker för att skicket är för dåligt. Då kan det ofta vara billigare att bygga nytt än att renovera. Men om du vill behålla enkel torparstandard så är det ju helt rätt att ta lite i taget. Även om det kan bli dyrare i längden så har du ju haft nöjet under tiden.
Angående besiktning så är en formell överlåtelsebesiktning med ansvarsförsäkring och friskrivningsklausuler helt fel för ett sånt här objekt. Även om alla parter skulle gå med på det så skulle kostnaden överstiga nyttan. Möjligen användbart om du är genuint orolig för att huset är på väg att rasa ihop och då vill kunna dra dig ur köpet helt. Bättre då att lägga halva den summan på att hyra en erfaren besiktningsman för att få användbara tips på lämpliga åtgärder, för åtgärder kommer ju behövas.
Många svar låter som att de utgår från att det skulle vara ett hus för permanent boende. Om det är tanken skulle jag inte köpa det, men som ett semesterprojekt i en massa år så låter det härligt.
Så länge taket är tätt och inte golvet ruttet så kommer det stå i ett antal år till. Om det luktar ok och inte har några synliga fuktskador och inga större sättningar så duger det iallafall att ha som långsiktigt pysselprojekt att lägga några hundratusen på.
För större renoveringar så är det viktigt att rådfråga experter innan. Du kan (och bör) få svaret att det inte är värt att göra vissa saker för att skicket är för dåligt. Då kan det ofta vara billigare att bygga nytt än att renovera. Men om du vill behålla enkel torparstandard så är det ju helt rätt att ta lite i taget. Även om det kan bli dyrare i längden så har du ju haft nöjet under tiden.
Angående besiktning så är en formell överlåtelsebesiktning med ansvarsförsäkring och friskrivningsklausuler helt fel för ett sånt här objekt. Även om alla parter skulle gå med på det så skulle kostnaden överstiga nyttan. Möjligen användbart om du är genuint orolig för att huset är på väg att rasa ihop och då vill kunna dra dig ur köpet helt. Bättre då att lägga halva den summan på att hyra en erfaren besiktningsman för att få användbara tips på lämpliga åtgärder, för åtgärder kommer ju behövas.
Jag brukar normalt säga åt folk att tänka efter. Men i det här fallet vill jag mena att du verkligen har tänkt. Om hela familjen vill, så måste du slå till nu. Det rör sig om relativt små pengar, så vad har du att förlora. En besiktning riskerar bara förstöra mycket av din glädje. Räkna istället med att exempelvis tak och bjälklag är slut, så blir du inte chockad när du ser att något är dåligt.j0hanne skrev:
Köper du inte detta nu, så kommer du ångra dig resten av livet.
Ni som påstår att renovering är dyrare än att bygga nytt, har ni nått belägg för det? Vore intressant att höra resonemanget bakom och då baserat på av trådstartaren delad information. Jag gissar att ni hört det från husförsäljare, som säger så av uppenbara skäl.
Ja men det är verkligen inte tänkt till permanentboende utan ett fritidshus, med enkel standard. Inget wc, diskmaskin, tvättmaskin eller annat lyx. Vi har som sagt dryga timmen hem bara och kan duscha hemma om inte trädgårdslangen räcker.T Tomost skrev:Jag tycker det låter som ett underbart projekt!
Jag kommer ta dit någon för att kolla vad som är mest prio och vad vi absolut inte ska ge oss på själva osv (tak, syllar…) men jag vill kunna välja någon då i lugn och ro.
Har absolut tänkt tanken om husvagn en period men jag tror det är beboeligt redan nu med tanke på inga fuktskador på väggar och innertak och kallvinden såg mestadels torr ut. Ingen mögelpåväxt vad jag kunde se, och det luktade trä.texas67 skrev:
Är det en ytskitsrenovering bedömmer du? Oaktat eventuella överraskningar då naturligtvis.
Är det torpargrund med stenfot?
Hur står huset? Högt, jordtyp osv?
Är det torpargrund med stenfot?
Hur står huset? Högt, jordtyp osv?
Vi kommer ta dit någon att kolla på ev skador/angrepp och åtgärder som behövs och med åren kommer vi väl beta av det mesta på listan om allt går vägen.G g.kraft skrev:På något sätt behöver du göra en kalkyl över vad som måste åtgärdas, vad du vill åtgärda och vad som kan vänta.
I det ingår att veta hur huset mår, inte på brädnivå, utan på nivån om taket måste bytas, lappas eller kan vara.
Top of mind skulle jag vilja känna mig hyffsat säker på:
Tak
Grund, både friskt trä och sättningar
Vatten och avloppsledningar
El
Brunn
Avlopp
Skadedjur/mögel
Uppvärmning
Taket först och golv/grund sen, se över elen, testa vattnet och kontrollera brunnen är väl det mest akuta och att sen se om det går att dra in vatten i huset med godkänt avlopp kan vi ta senare.
Uppvärmning med radiatorer till en början och sen luftpump i nån form.
Fasaden behöver kärlek helt klart och vindskivor etc. Men eftersom golvet sviktar gissar jag på behov av att byta golvbjälklag och kanske även reparera syllen, i bästa fall. I värsta fall byta. Takpannorna har mycket mossa men såg hela ut och låg på plats. Men sannolikt behöver väl takpapp bytas eller vad det kan vara under. Jag hoppas takbjälkarna är ok, de såg rejäla ut. Skorstenen ser också ”nyligen” fixad ut med ny plåt och takstege finns. Kaminen är godkänd att elda i.per wastman skrev:
Det är torpargrund men står inte på någon höjd. Jordtyp oklart. Kändes inte lerigt eller vattensjukt på tonten. Inga vattenälskande växter vad jag kunde se. Åkrar och skog närmast omkring.
Hussvamp är absolut största rädslan och skulle göra att mycket annat får vänta.O [old rusty] skrev:Svaret beror mycket på pris och ambition.
Förstör det släktens förmögenhet om det är hussvamp i?
Accepterar familjen att det är spartanskt under överskådlig tid?
Och vad vill ni ha, ett sommarställe med utedass, vattenpump på gården eller ska det kaklas badrum med dusch i huset?
Det blir stor skillnad på svaret.
Ett äldre torp hade jag bara gått på lukt och inspektion. Man ser om taket är tätt. Grunden kan man filma eller bryta upp lite med säljarens godkännande. En besiktningsman gör varken till eller från i mina ögon, om man inte hittar någon med byggnadsvård som intresse.
Hade jag renoverat ett torp/sommarstuga så hade jag inte placerat eventuell wc i huset t.ex.
Utan i en utbyggnad eller separat hus. Sparar mycket ångest.
Vi vill ha ett väldigt enkelt fritidshus. Målet är att kunna odla, vara i skogen, titta på fåglar, hugga ved, elda, snickra, måla, kroppsarbeta och få ett fint hus. Bekvämligheter har vi hemma, tanken är koppla av och koppla ned.
Det finns inte plats för badrum, knappt ens förbränningstoa i huset så blir det nånsin av hamnar det i separat hus.
Generellt säger jag KÖP 😊 jag anser inte att ”dolda fel” finns och att man alltid köper grisen i säcken .. (bara olika dyra grisar…)j0hanne skrev:
Vi har ett hittat ett fint litet torp från 1909, men troligtvis äldre. Det ligger perfekt till för oss, inga grannar nära, skog och ängar runt omkring, men lagom köravstånd från där vi bor och där familj bor.
Huset har stått kallställt i många år, värms endast med vedkamin i nuläget. Det har ett sviktande golv med hål i ett hörn. Taket har nån glipa men inga större fuktfläckar, och inga fuktfläckar på innertak. Hela huset är relativt orört, det är inte tusen lager färg på allt och ingen öppen planlösning. Inget nytt kök, inget avlopp, inget indraget vatten men grävd brunn finns osv. Dock har en del grejer tagits bort som jag hoppas går att återställa.
Vi får köpa det till ett bra pris flr att vara ett torp i mellansverige, och kommer lägga 100k under utgångspris, säljaren ”vill bara få det sålt”.
Jag är totalt nybörjare på hus men relativt händig och jag vill VERKLIGEN ha ett hus att greja med och få det som vi vill. Och renoverat med metoder som passar huset på alla sätt, jag vill låta huset lära mig!
Vi kommer inte besiktiga huset och det säljs med friskrivningsklausul. Jag räknar med att vi får lägga några 100 000 på det och en väldig massa år. Men jag tror och hoppas att vi ändå kommer kunna bo och vara där i sommar t ex för att få en tydligare bild av vad som måste göras. Det ska endast vara ett fritidshus.
Är det överhuvudtaget rimligt att köpa ett hus på ett så naivt sätt? Eller ska vi ändå låta besiktiga det? Jag känner ingen händig annan person som kan kolla på det innan köp.
(Jag valde detta ämnesforum pga vänligare inställning till gamla hus)
MEN..
Det du måste fråga dig själv (eller ja, ni måste fråga er själva..).
- Vill ni bo där (omgivning, miljö, läge..) även om det nu är ett semesterboende..
- Är det ett bra pris för vad ni får..
- Har ni råd att göra iordning det / underhålla det (så att ni kan nyttja det som ni önskar)
- Är ni taggade på att lära er (göra fel.. och få göra om vissa saker.. precis som oss andra).. och införstådda med att vissa saker kan behöva lejas in för att få klart/godkänt..
Resten är ja.. ”bara” runt-om-saker..
Men skulle fortfarande råda er till att göra en skälig budget först.. för det som behövs göras (både för den ekonomiska aspekten av det hela och för planering/tid..).. när ni tror att budgeten är skälig.. lägg till lite till för oväntat skit som dyker upp! (ta gärna i.. värre att ha för lite pengar.. än för mycket - man blir mycket gladare när man får pengar över!)
Angående besiktning..
Jag själv (vi) köpte inte in någon besiktning på förra huset.. och vi köpte heller ingen ”officiell” besiktning på detta innan köp.. men däremot gjorde vi en ”inofficiell” besiktning för att lära oss om gamla hus/gårdar (lersten/puts).. då det var ett nytt område för oss. Men denne personen jobbade inte med att besiktiga hus för nått företag..
OM man är helt ny på området.. inte intresserad av renoveringar/bygg osv.. så skulle jag rekomendera att ta hjälp av någon för att se över de ”stora delarna” av huset innan köp.. de sakerna som kostar mest att åtgärda när det är ”fel”. Behöver inte vara en ”riktig besiktningsman/kvinna”.. räcker med någon som har mer erfarenhet av dessa saker än ”ni”..
Tak/vind.. rör/vatten och el är sånt man ska ha koll på..
.. även grunden och marken närmast huset
.. och framförallt att använda näsan när man kommer in! (Mögel, jordkällardofter osv.. man har inte många min på sig innan näsan vant sig efter första intrycket.. )
Allt estetisk är bara ”oviktigt”.. golv, tapeter, färg.. är sånt man jobbar med resten av livet sen (påverkar inte stommen/överlevnaden av huset och är lätt o fixa vartefter)
Man ska inte vänta för länge med sina drömmar, man vet aldrig hur mycket tid man har! Låter kanske klicheaktigt.. but still true! (man har inte råd att göra allt.. men lite kan man.. om det är en prioritering)