12 724 läst ·
74 svar
13k läst
74 svar
Ska jag följa mina drömmar om den röda stugan eller använda hjärnan?
Otroligt fint! Tack för inspiration och motivation!stavee skrev:
I did the same thing in 2017, bought myself an old school house that had been standing empty for a few years by then. I taught myself what is needed to fix the house, hired companies for those that I didn't know how to do (sewage, roof) and over the years it has become a place that we as a family look forward to going to.
My recommendation is to do it, you only live once. You will create a wonderful memory renovating the place and making it yours.
Good luck.
Read about my project here [länk]
Jag har hittat namnet på torpet i husförhörslängder från 1850-nånting. Vet inte om det är samma byggnad som då men det är sannolikt äldre än 1909 är min gissning.M manner skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 297 inlägg
Besiktiga är inte mycket värt om du ändå vet/känner på dig vad som är fel.
Jag skulle tänka mer på om jag hade råd att göra de saker som behöver göras än få ett kvitto på att det som är slut är slut.
Jag skulle tänka mer på om jag hade råd att göra de saker som behöver göras än få ett kvitto på att det som är slut är slut.
Jag och maken gjorde samma resa. Gård från 1909. Inte riktigt så dåligt skick som det du beskriver. Några ljuvliga sommrar där vänner och släkt samlats för att riva, måla och fixa. Sedan fick vi barn som tvärvägrar att åka bil så nu står det tomt sedan ett år.
Räkna med mer jobb än ”bara” semestrar. Långhelger. Sporadiska ledigheter osv. Nu vet jag inte var det ligger men fastigheter kan också vara så pass avlägsna att det är svårt att få dit hantverkare för det man inte kan själv.
Oavsett så är det himla värt och vi ser fram emot friska luften och tystheten när vi kan åka upp igen.
Räkna med mer jobb än ”bara” semestrar. Långhelger. Sporadiska ledigheter osv. Nu vet jag inte var det ligger men fastigheter kan också vara så pass avlägsna att det är svårt att få dit hantverkare för det man inte kan själv.
Oavsett så är det himla värt och vi ser fram emot friska luften och tystheten när vi kan åka upp igen.
Vi är inte såna som åker utomlands på semestrar utan hyr oftast en stuga bara och gör utflykter så det känns väldigt värt att ha sin egen stuga då. Men ja mycket jobb kommer det bli, och jag gillar att odla med så kommer ha svårt att låta bli trädgården...Vrana skrev:
Jag och maken gjorde samma resa. Gård från 1909. Inte riktigt så dåligt skick som det du beskriver. Några ljuvliga sommrar där vänner och släkt samlats för att riva, måla och fixa. Sedan fick vi barn som tvärvägrar att åka bil så nu står det tomt sedan ett år.
Det ligger en kvart utanför en liten stad och med bra väg hela vägen fram, och till och med en vändplats för stora fordon.
Nåt slags maskinuthyrningsföretag ligger nära och ganska mycket annat bra att ha.
Hoppas era barn vill åka bil snart igen!
Tycker du får bra input ang behovet av att få dit en person kunnig på lite äldre hus som kan se det för vad det är. Men jag vill gärna bara säga att kolla upp med kommunen gällande VA. Antagligen är det enskilda avloppet inte godkänt om det ens finns? Och ev så kan de ju ligga inom område för planerat VA utbyggnad vilket ju kan vara bra men rätt kostsamt. Och kolla ang brunn och vattenkvalitet
Ja vi har åtminstone råd med ett nytt tak i nuläget och sen hoppas jag vi kan reparera annat pö om pö. Jag har fått ärva en massa verktyg och annat bra att ha efter min far så jag har en okej start där. Jag hoppas också jag har ärvt min fars händighet och envishet.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns inget avlopp nu, inte ens stenkista, och det ligger en bit utanför en liten stad så jag har rätt svårt att tro att de kommer tvångsansluta. Men borde kanske kolla på det. Vattenkvaliteten kommer vi testa, säljarna har själva testat och druckit av det men vi kommer kolla upp.O olofh skrev:Tycker du får bra input ang behovet av att få dit en person kunnig på lite äldre hus som kan se det för vad det är. Men jag vill gärna bara säga att kolla upp med kommunen gällande VA. Antagligen är det enskilda avloppet inte godkänt om det ens finns? Och ev så kan de ju ligga inom område för planerat VA utbyggnad vilket ju kan vara bra men rätt kostsamt. Och kolla ang brunn och vattenkvalitet
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Jag har renoverat 4 hus i mer eller mindre dåligt skick. Det sämsta huset användes grundsula, stomme och takstolar och delar av detta byttes också ut, övrigt revs bort. Jag har några erfarenheter.
1. Saker är sällan svårt och går att lära sig på youtube, anlita hantverkare en dag som visar, vänner osv. Var beredd på att det kostar läropengar i början dock och tänk igenom vad som blir för dyrt att lära sig.
2. Många säger "det kostar en miljard" alternativt "det går aldrig". Lyssna inte på dom. Dom är oföretagsamma och inte sällan avundsjuka.
3. Det är jobbigt och tar tid och både tempo och motivation varierar.
4. Känslan när du är klar med fönstren, taket, murstocken eller vad det nu är är fantastisk.
Jag fick offert på ett tak om 150 000, gjorde det själv för 27 000 + svett och tid. Jag la ner avlopp 2020, totalkostnad 35 000. Gjorde allt från bygglov till klart. Nu kommer säkert några här säga "det kostar en miljard" och "det går aldrig" men dom kan du strunta i. Lycka till!
1. Saker är sällan svårt och går att lära sig på youtube, anlita hantverkare en dag som visar, vänner osv. Var beredd på att det kostar läropengar i början dock och tänk igenom vad som blir för dyrt att lära sig.
2. Många säger "det kostar en miljard" alternativt "det går aldrig". Lyssna inte på dom. Dom är oföretagsamma och inte sällan avundsjuka.
3. Det är jobbigt och tar tid och både tempo och motivation varierar.
4. Känslan när du är klar med fönstren, taket, murstocken eller vad det nu är är fantastisk.
Jag fick offert på ett tak om 150 000, gjorde det själv för 27 000 + svett och tid. Jag la ner avlopp 2020, totalkostnad 35 000. Gjorde allt från bygglov till klart. Nu kommer säkert några här säga "det kostar en miljard" och "det går aldrig" men dom kan du strunta i. Lycka till!
Medlem
· Halland
· 4 518 inlägg
Ärligt talat, du är kär. Allting indikerar att detta blir ett mardrömsprojekt som knäcker familjen. Ledsen om jag inte säger vad du vill höra och säger det du inte vill höra.j0hanne skrev:
På något sätt behöver du göra en kalkyl över vad som måste åtgärdas, vad du vill åtgärda och vad som kan vänta.
I det ingår att veta hur huset mår, inte på brädnivå, utan på nivån om taket måste bytas, lappas eller kan vara.
Top of mind skulle jag vilja känna mig hyffsat säker på:
Tak
Grund, både friskt trä och sättningar
Vatten och avloppsledningar
El
Brunn
Avlopp
Skadedjur/mögel
Uppvärmning
Det är egentligen helt ok att allt ska bytas, då räknar man med det. Det som blir knäckande är när man renoverat klart ett badrum som måste rivas för att åtgärda något av ovan.
Snea golv osv är ju ingen större grej, men om det är pga dålig grund är det kanske dyrt/mycket jobb.
Köp med hjärtat men låt hjärnan få en chans att vara med
I det ingår att veta hur huset mår, inte på brädnivå, utan på nivån om taket måste bytas, lappas eller kan vara.
Top of mind skulle jag vilja känna mig hyffsat säker på:
Tak
Grund, både friskt trä och sättningar
Vatten och avloppsledningar
El
Brunn
Avlopp
Skadedjur/mögel
Uppvärmning
Det är egentligen helt ok att allt ska bytas, då räknar man med det. Det som blir knäckande är när man renoverat klart ett badrum som måste rivas för att åtgärda något av ovan.
Snea golv osv är ju ingen större grej, men om det är pga dålig grund är det kanske dyrt/mycket jobb.
Köp med hjärtat men låt hjärnan få en chans att vara med
Svaret beror mycket på pris och ambition.
Förstör det släktens förmögenhet om det är hussvamp i?
Accepterar familjen att det är spartanskt under överskådlig tid?
Och vad vill ni ha, ett sommarställe med utedass, vattenpump på gården eller ska det kaklas badrum med dusch i huset?
Det blir stor skillnad på svaret.
Ett äldre torp hade jag bara gått på lukt och inspektion. Man ser om taket är tätt. Grunden kan man filma eller bryta upp lite med säljarens godkännande. En besiktningsman gör varken till eller från i mina ögon, om man inte hittar någon med byggnadsvård som intresse.
Hade jag renoverat ett torp/sommarstuga så hade jag inte placerat eventuell wc i huset t.ex.
Utan i en utbyggnad eller separat hus. Sparar mycket ångest.
Förstör det släktens förmögenhet om det är hussvamp i?
Accepterar familjen att det är spartanskt under överskådlig tid?
Och vad vill ni ha, ett sommarställe med utedass, vattenpump på gården eller ska det kaklas badrum med dusch i huset?
Det blir stor skillnad på svaret.
Ett äldre torp hade jag bara gått på lukt och inspektion. Man ser om taket är tätt. Grunden kan man filma eller bryta upp lite med säljarens godkännande. En besiktningsman gör varken till eller från i mina ögon, om man inte hittar någon med byggnadsvård som intresse.
Hade jag renoverat ett torp/sommarstuga så hade jag inte placerat eventuell wc i huset t.ex.
Utan i en utbyggnad eller separat hus. Sparar mycket ångest.
Produkter som diskuteras: "utedass"
Torrtoalett Simplett 28 liter mörkgrå Biolan
Enkel och hygienisk fritidstoalett
3 900 kr inkl moms
Läs mer