Är helt ny på detta men har ett FTX system i huset och det har larmat för "rotor stopp", och systemet stängdes av en lång period (utan att vi märkte det) och har nu börjat droppa vatten ur ett av ventilationsrören i gästtoaletten. Antar att varm inomhusluft har letat sig upp och kondenserat med den kalla luften utifrån (varit runt -5 till -10 grader).
Inomhusluft har fortsatt vara runt 21-23 grader
Modell: Östberg HERU 100 S EC2
Gick upp i vinden och kollade. Det var hög tid för filterbyte, vilket jag gjorde. Men sen märkte jag att rotorn faktiskt snurrade, men remmen stod still. Antar att den fortsätter så tills den stänger av sig själv eller överhettar?
Kan någon ge lite guidning om det bara är att byta remmen, eller vad man bör göra i detta fallet? Video för demonstration, samt hur vinden ser ut ifall det har någon betydelse (isolering av rör osv).
Gick upp i vinden och kollade. Det var hög tid för filterbyte, vilket jag gjorde. Men sen märkte jag att rotorn faktiskt snurrade, men remmen stod still. Antar att den fortsätter så tills den stänger av sig själv eller överhettar?
Kan någon ge lite guidning om det bara är att byta remmen, eller vad man bör göra i detta fallet? Video för demonstration, samt hur vinden ser ut ifall det har någon betydelse (isolering av rör osv).
Jag ska upp och kika igen, läste här på forumet att remslip fixas med remspray? Eller ny rem, men känns billigare att testa först med sprayen... Så ska iväg och köpa en sån innan jag går upp på vinden igen.Attitudeswe skrev:
Någon som vet om det är dumt att ha igång den i det här skedet innan problemet är löst eller bör man stänga av den?
Ingen idé att köra remspray, det kan du göra om remmen drivs av motorn, men slirar på rotorn. Nu slirar den på remskivan, då kan du räkna med att rotorn sitter fast. Försök driva runt den för hand.A Asgardians skrev:Jag ska upp och kika igen, läste här på forumet att remslip fixas med remspray? Eller ny rem, men känns billigare att testa först med sprayen... Så ska iväg och köpa en sån innan jag går upp på vinden igen.
Någon som vet om det är dumt att ha igång den i det här skedet innan problemet är löst eller bör man stänga av den?
Det var fruset vid ena sidan av filtret, se bild (som sagt borde ha bytt filter väldigt länge sen så ignorera filtrets skick) - så kan mycket väl vara att det har frusit fast. Ska upp och kika om jag kan rotera för hand, något annat jag borde testa när jag är där uppe?
Förklarar något av det här kondensen i röret...?
Det är väl på tilluften som du har frost? Så kondens kan man väl inte säga att det är. Om det är på frånluften så måste det väl bara dåligt isolerade rör och för låg fläkthastighet (?).A Asgardians skrev:Det var fruset vid ena sidan av filtret, se bild (som sagt borde ha bytt filter väldigt länge sen så ignorera filtrets skick) - så kan mycket väl vara att det har frusit fast. Ska upp och kika om jag kan rotera för hand, något annat jag borde testa när jag är där uppe?
Gick upp och roterade den med handen, gick runt. Så jag satte igång systemet, och vips så rullar den nu också. Får se om den larmar igen och fastnar. Vet inte vad det kan ha varit som gjort att den fastnat?
Gällande kondens ner från ventilationsrör så tror jag att jag har hittat boven. När vi renoverade badrummen i förra sommaren så verkar hantverkarna ha dragit om ventilationsrören. Och de nya rören ligger helt oisolerade, jämför med den isolerade biten på baksidan av bilden som de har skarvat från. Vad blir smidigast vis att isolera dessa som redan är på plats? Isolerstrumpor verkar man behöva ta loss rören först för att få på.
Gällande kondens ner från ventilationsrör så tror jag att jag har hittat boven. När vi renoverade badrummen i förra sommaren så verkar hantverkarna ha dragit om ventilationsrören. Och de nya rören ligger helt oisolerade, jämför med den isolerade biten på baksidan av bilden som de har skarvat från. Vad blir smidigast vis att isolera dessa som redan är på plats? Isolerstrumpor verkar man behöva ta loss rören först för att få på.
Skillnad på värmematta kontra foliematta…Attitudeswe skrev:
Isolering med kondensskydd likt folie och plast ska vara på intag/avluft. Värmematta kan du ha på från/tilluft. Ska du kyla tilluften under daggpunkt måste du även där ha folie/plast.
Gick det lätt att putta igång växlaren för hand igen så är de bara remmen som är för slak.A Asgardians skrev:Är helt ny på detta men har ett FTX system i huset och det har larmat för "rotor stopp", och systemet stängdes av en lång period (utan att vi märkte det) och har nu börjat droppa vatten ur ett av ventilationsrören i gästtoaletten. Antar att varm inomhusluft har letat sig upp och kondenserat med den kalla luften utifrån (varit runt -5 till -10 grader).
Remmen du har på filmen är en så kallad svetsbar rem.
Den måste du ha special verktyg för att korta av och svetsa ihop. Finns remmar som du enkelt stiftar ihop att köpa online.
Rotormotorn skårrar en del också, det betyder att den börjar ge upp, blir ljudet värre så är de dax för ett byte av den. Det är vanligt på små aggregat.
/ Mvh , ventilationstekniker
Det skulle väl bli min nästa fråga, det såg lite bar ut där uppe. Förstagångs husägare, vi flyttade in här för 3 år sedan och har väl lärt oss under tiden.H Hybro skrev:
Är det något man skulle ev. kunna fixa själv? Är rätt händig i övrigt skulle jag säga.
Går det att byta rem själv utan några specialverktyg (till den enklare varianten?).Haara93 skrev:
Gick det lätt att putta igång växlaren för hand igen så är de bara remmen som är för slak.
Remmen du har på filmen är en så kallad svetsbar rem.
Den måste du ha special verktyg för att korta av och svetsa ihop. Finns remmar som du enkelt stiftar ihop att köpa online.
Rotormotorn skårrar en del också, det betyder att den börjar ge upp, blir ljudet värre så är de dax för ett byte av den. Det är vanligt på små aggregat.
/ Mvh , ventilationstekniker
vet inte om det var fläkten du hörde eller om det var rotormotorn, ena fläkten höll på varva igång just när jag filmade
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer