Hej allihopa!

Jag behöver lite hjälp att lista ut om det här är ett fel eller bara en quirk..
Jag har ett REC Temovex RT Blue igång sen i april -25, och tycker att värmaren går på lite i onödan..
Såhär ser det ut på temperaturna just nu;
Display på REC Temovex RT Blue med texten “Drift: Normal, Status: Värmer 12%, Temp: 17.0°C” i blå färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temperaturdisplay för REC Temovex RT Blue, visar tilluftstemperatur 17,0°C, både ärvärde och börvärde.
Temperaturskärm visar utetemperatur -1.3°C med uppåt- och nedåtpilar på en REC Temovex RT Blue. Skärmen är blå med vit text. Display av REC Temovex RT Blue visar frånluftstemp på 22.0°C.
Display med text som visar "Avluftstemp. Ärv.: 7.4 °C" och en pil uppåt i ett ventilationssystem.

Kan det vara att frånluftfiltret börjar bli igensatt?
Kanalen ser inte helt ren ut, uppenbarligen har vi det rätt dammigt inne...

Aggregatet är inställt på att reglera på frånluftstempgivaren, vår huvudsakliga värmekälla är en LLVP, därav 22 grader lufttemperatur och 17 grader börvärde på tilluft..

Prova att stäng av värmaren. Vissa aggregat ger larm och fjantar sig.
Har du ca 80% återvinning ska det inte vara något problem att hålla bra temp på tilluften utan värmare.

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Tillsatsvärmen avstängd, frågan är om det påverkar avfrostningsfunktionen?
Display visar status för värmebatteri som "Av" och manuell utsläpp på 0%.

Ringde och pratade med REC, de hade en väldigt tillmötesgående support faktiskt.. tummen upp för det...

Killen där gissade att jag hade lite påfrysning i värmeväxlaren som kanske inte hann släppa eftersom vi gått från väldigt kallt till nollgradigt på kort tid, och avfrostningsstegen går från -3 till -5, -5 till -10, och <-10 grader.. vänta och se, eller testa att köra en manuell avfrostning var rådet..

Hur upplever du ditt Blue 4? Sitter och planerar för FTX till ett fjällhus och behöver 3st aggregat, tilltalas väldigt mycket av att REC verkar väldigt kompletta med möjlighet till vattenbatteri och andra tillbehör. Alternativet just nu är takmonterat Flexit, 2 av lägenheterna är bara 85m2 så är lite tufft att få in vilket aggregat som helst

Valet är således Motströmsväxlare eller roterande, REC verkar ju ha flertalet lösningar för att minska risken för påfrysning. Då REC verkar komma upp i väldigt hög verkningsgrad så är jag lite osäker på vad utfallet blir om man kör det i riktigt vinter, December-Mars är det inte ovanligt med -25 och ibland neråt -30 medan normaltempen ligger runt 10-15 minusgrader.

Mycket nöjd än så länge.. rådet jag fick ovan var korrekt, det återgick till det normala när vi kom över 5 minus några dagar..

Han sade att en fabriksinställning för avfrostning var lite snålt ställd om det var kallare än 10 minus långa perioder, så jag fick tips om hur man kunde ändra det....

Sen är det ju ett speciellt format på aggregatet, och när jag började planera tvättstugan så kostade det ca 10 kkr mindre... Vet inte om jag valt samma idag, med det högre priset.. men jag hade nog kört motströms ändå, ser inte vad rörliga delar ska tillföra..... Och som sagt, servicen på REC var hur bra som helst...

Jag är inte per definition emot roterande växlare, man har ju redan 2 fläktar som snurrar så en liten rotor gör väl varken till eller från gällande rörliga delar. Jag gillade formfaktorn, skulle du säga att det är realistiskt att placera den i ett kök rent bullermässigt?

Dom stora fördelarna med motströms blir om man har den till flera lägenheter då man inte får någon överluft vilket jag haft problem med i flertalet lägenheter där det lagas mat med stark doft.

Oron från min sida är när det är 10-15 minus i en månad, vad blir egentligen den faktiska verkningsgraden då när man behöver den som mest

Nja, jag hade nog inte stått ut med ljudet... Och då har jag den rätt lågt ställd 55/58% på fläkthastigheten..

Då känns det ju inte aktuellt, har en UC mellan lägenheterna men vill undvika att dra om brandcellerna eller att sätta brandspjäll. Därav att jag ändå vill få in aggregatet i lägenheten, då är badrummet enda kvarvarande alternativet.

Behöver få ut ca 70-75L/s så kommer behöva köras förhållandevis hårt.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.