Jag vill försöka flytta värme från ett rum med kamin till ett rum intill som snarast är ett förråd och verkstad.

Jag vill ju inte att den ska låta alltför mycket i rummet som har kamin - samtidigt är det inte alls lika viktigt i det rum dit luften ska… utseendet spelar inte helle roll där.

Jag har ju sett alla dessa ”värmeförflyttare” men borde jag satsa på någon slags rörfläkt istället? Eller kommer den att låta för mycket när den sitter där på andra sidan väggen?

Jag kommer antagligen också sätta en tilluftsventil utifrån i närheten av kaminen också.

En kanalfläkt som duger luft från "kalla" rummet till kaminen. På så sätt förstärks den naturliga värmespridningen.

M Murkla1949 skrev:
Jag vill försöka flytta värme från ett rum med kamin till ett rum intill som snarast är ett förråd och verkstad.

Jag vill ju inte att den ska låta alltför mycket i rummet som har kamin - samtidigt är det inte alls lika viktigt i det rum dit luften ska… utseendet spelar inte helle roll där.

Jag har ju sett alla dessa ”värmeförflyttare” men borde jag satsa på någon slags rörfläkt istället? Eller kommer den att låta för mycket när den sitter där på andra sidan väggen?

Jag kommer antagligen också sätta en tilluftsventil utifrån i närheten av kaminen också.
Är dörren öppen emellan det två rummen?

I så fall: jag har pelarfäkt som står vid dörren och blåser från det kalle till det varma rummet. Har det på lägsta fläkthastighet dygnet runt. Går inte att höra alls.

Demmpa Demmpa skrev:
En kanalfläkt som duger luft från "kalla" rummet till kaminen. På så sätt förstärks den naturliga värmespridningen.
Jo, den principen förstår jag men i det här fallet handlar det också om att få ut värme från kaminrummet som blir onödigt varmt. Den är dessutom vattenmantlad så vi vill gärna kunna elda lite mer.

M Murkla1949 skrev:
Jo, den principen förstår jag men i det här fallet handlar det också om att få ut värme från kaminrummet som blir onödigt varmt. Den är dessutom vattenmantlad så vi vill gärna kunna elda lite mer.
Om du flyttar kall luft från det kalla rummet till det varma rummet, så kommer den varma luften flyttar sig till det kalla rummet "automatiskt".

Du kan testa: en pelarfläkt kostar 300-500 kr.
Jag själv köpte en lite dyrare model som kostar 900 kr.

Det känns mer "naturligt" att flyttar den varma luften ut från kaminrummet. Men fysiken är tvärtom.

Man måste flyttar det kalla till det varma.

• Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H he-peter skrev:
Om du flyttar kall luft från det kalla rummet till det varma rummet, så kommer den varma luften flyttar sig till det kalla rummet "automatiskt".

Du kan testa: en pelarfläkt kostar 300-500 kr.
Jag själv köpte en lite dyrare model som kostar 900 kr.

Det känns mer "naturligt" att flyttar den varma luften ut från kaminrummet. Men fysiken är tvärtom.

Man måste flyttar det kalla till det varma.
Jo, kruxet är bara att det inte finns någon naturlig öppning där emellan. Hela vårat hus är en stor korridor i en plan - med en vattenmantlad kamin längst ut i hörnet🙂

M Murkla1949 skrev:
Den är dessutom vattenmantlad så vi vill gärna kunna elda lite mer.
Kan du inte flytta värmen med vattnet eller avger eldstaden för mycket effekt till luften i rummet där den står?

F fribygg skrev:
Kan du inte flytta värmen med vattnet eller avger eldstaden för mycket effekt till luften i rummet där den står?
Exakt. Det blir väl varmt när vi eldar länge. Jag var beredd på det men tänkte försöka göra vad jag kan.

Kan du inte öka hastigheten på cirkulationspumpen och ta bort mer värme från eldstaden med vattnet?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.