265 läst ·
9 svar
265 läst
9 svar
Sk värmeförflyttare el annat?
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Jag vill försöka flytta värme från ett rum med kamin till ett rum intill som snarast är ett förråd och verkstad.
Jag vill ju inte att den ska låta alltför mycket i rummet som har kamin - samtidigt är det inte alls lika viktigt i det rum dit luften ska… utseendet spelar inte helle roll där.
Jag har ju sett alla dessa ”värmeförflyttare” men borde jag satsa på någon slags rörfläkt istället? Eller kommer den att låta för mycket när den sitter där på andra sidan väggen?
Jag kommer antagligen också sätta en tilluftsventil utifrån i närheten av kaminen också.
Jag vill ju inte att den ska låta alltför mycket i rummet som har kamin - samtidigt är det inte alls lika viktigt i det rum dit luften ska… utseendet spelar inte helle roll där.
Jag har ju sett alla dessa ”värmeförflyttare” men borde jag satsa på någon slags rörfläkt istället? Eller kommer den att låta för mycket när den sitter där på andra sidan väggen?
Jag kommer antagligen också sätta en tilluftsventil utifrån i närheten av kaminen också.
Produkter som diskuteras: "kanalfläkt"
Kanalfläktar
Med hjälp av en kanalfläkt kan du på ett smidigt sätt öka flödet av frånluft i våtrum och därigenom förbättra ditt inomhusklimat.
Läs mer
Är dörren öppen emellan det två rummen?M Murkla1949 skrev:Jag vill försöka flytta värme från ett rum med kamin till ett rum intill som snarast är ett förråd och verkstad.
I så fall: jag har pelarfäkt som står vid dörren och blåser från det kalle till det varma rummet. Har det på lägsta fläkthastighet dygnet runt. Går inte att höra alls.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Jo, den principen förstår jag men i det här fallet handlar det också om att få ut värme från kaminrummet som blir onödigt varmt. Den är dessutom vattenmantlad så vi vill gärna kunna elda lite mer.Demmpa skrev:
Om du flyttar kall luft från det kalla rummet till det varma rummet, så kommer den varma luften flyttar sig till det kalla rummet "automatiskt".M Murkla1949 skrev:
Du kan testa: en pelarfläkt kostar 300-500 kr.
Jag själv köpte en lite dyrare model som kostar 900 kr.
Det känns mer "naturligt" att flyttar den varma luften ut från kaminrummet. Men fysiken är tvärtom.
Man måste flyttar det kalla till det varma.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Jo, kruxet är bara att det inte finns någon naturlig öppning där emellan. Hela vårat hus är en stor korridor i en plan - med en vattenmantlad kamin längst ut i hörnet🙂H he-peter skrev:Om du flyttar kall luft från det kalla rummet till det varma rummet, så kommer den varma luften flyttar sig till det kalla rummet "automatiskt".
Du kan testa: en pelarfläkt kostar 300-500 kr.
Jag själv köpte en lite dyrare model som kostar 900 kr.
Det känns mer "naturligt" att flyttar den varma luften ut från kaminrummet. Men fysiken är tvärtom.
Man måste flyttar det kalla till det varma.
Medlem
· Västernorrland
· 528 inlägg
Lite mer om detta ämne :
https://www.byggahus.se/forum/threads/ar-varmeflyttare-en-bra-tanke.564540/#post-6505172
Vi har flyttat värme i drygt 20 år men har också hört att det vore bättre att flytta
den kalla luften som he-peter skriver. Är väl bara att vända kanalfläkten isåfall.
https://www.byggahus.se/forum/threads/ar-varmeflyttare-en-bra-tanke.564540/#post-6505172
Vi har flyttat värme i drygt 20 år men har också hört att det vore bättre att flytta
den kalla luften som he-peter skriver. Är väl bara att vända kanalfläkten isåfall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden