Vi har totalrenoverat vår sekelskiftelägenhet, och har då bl.a. målat om taken. Nu bara tre månader senare har vi upptäckt att det i ett av hörnen i ett av rummen börjat krackelera färg som hänger ner.

Vi vet att grannen ovan har sitt kök precis över oss med vatten m.m. och att köket är från 70-talet och säkerligen eftersatt.

Tror ni det kan vara tecken på en mindre vattenskada hos honom? Vad bör vi göra?

Tak med krackelerad färg i ett hörn, med buckor och hängande delar, potentiellt på grund av fuktskada ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fuktmät! Är det snustorrt så är det tidens gång👍

• Gilla
Klockanpå
  • Laddar…
H Hampusca skrev:
Fuktmät! Är det snustorrt så är det tidens gång👍
Tips på fuktmätare? Gärna från Clas

Spelar väll mindre roll. Mät nånstans där du vet är torrt innan och sen mät där du tror det är fuktigt. Är det samma värden så är det inga problem👍

Vet ni vilken typ av målarfärg taket var målat med tidigare?
Och vilken typ av färg användes vid renoveringen?

In my opinion, it is not a flood (no stains), it looks like old paint layers that have not been removed.

S sturnus skrev:
In my opinion, it is not a flood (no stains), it looks like old paint layers that have not been removed.
Håller med, förstorar man bilden ser man flera övermålade sprickor närmare hörnet. Vet du hur underjobbet gjordes? Jag fick liknande resultat när jag ovetandes målade ett gammalt innertak som tidigare var målat med limfärg.

• Gilla
gaia
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Håller med, förstorar man bilden ser man flera övermålade sprickor närmare hörnet. Vet du hur underjobbet gjordes? Jag fick liknande resultat när jag ovetandes målade ett gammalt innertak som tidigare var målat med limfärg.
Exactly, old paint coatings, glues, and limescale(calc?) can cause these problems. To avoid this, use a primer after scraping.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.