loffes skrev:
Då tar man väl ett nytt lån som löser det gamla, man ligger väl inte kvar och betlar 24%/år.
Om du har genomgått en personlig konkurs så lånar inte ens SMS-företagen ut så mycket som en tusenlapp till dig.

Lånen ligger där de ligger, med dröjsmålsräntor som är fantastiskt höga. Föreningen Insolvens som samlar landets överskuldsatta beräknar att det finns "några tusen" människor som fortfarande dras med skulder från misslyckade fastighetsaffärer på 1990-talet.

Arbetslöshet, sjukdom, skilsmässa och eget företagande som går omkull i kombination med sjunkande fastighetspriser är en mardröm kan många vittna om.

Nä vem säger att det är (ska vara lätt) att bli av med skulder.
Gäller att ta kalkylerade risker, något man hör/skriver om bla på detta forum dagligen.

Borde inte preskriptionstiden ha gått ut för de flesta lån gjorda på 90-talet?

Man sa att hade man skulder på 1 Mkr hade man problem, hade man skulder på 10 Mkr hade banken problem...

Utan erfarenhet så borde det finnas företag som GE Capital och liknande företag som lånar ut till "vem som helst"...
Men att gå från en årsränta på24% så hoppas jag att ingen går till SMS-Lån....
(Får man skriva att då får man nästan skylla sig själv)

Förövrigt så är det 2-3 st (av ca 55 anställda) på mitt arbete som har löneinförsel, inget som berott på just
fastighetsbubblor. Men eget företag i KK och för många räkningar.

loffes skrev:
Borde inte preskriptionstiden ha gått ut för de flesta lån gjorda på 90-talet?
Om långivaren glömmer att skicka betalningspåminnelse, inte annars.

Googlade lite om lån och preskription och hittade följande http://www.juridikfokus.se/guide/l_a.php#fourth:

Preskription av lån och krediter
I vissa fall kan en kreditgivare (bank eller annan näringsidkare) förlora rätten att kräva återbetalning av ett lån. Detta gäller efter tre år då den ena parten är privatperson och den andra är näringsidkare, om inte:
• Den som tagit lånet bekräftar skulden – t ex genom att skriva under ett avtal, lova att betala, betala amortering eller ränta.
• Den som tagit lånet får ett skriftligt betalningskrav eller en betalningspåminnelse.
• Kreditgivaren vänder sig till domstol eller Kronofogdemyndigheten för att få tillbaka sina pengar.
Med andra ord, om inte kreditgivaren slarvar behåller du skulden tills du antingen dör eller betalar skulden.

Jag tycker att alla som köper eller bygger hus borde ta reda på vilka regler som gäller innan de binder upp sig med skulder. På det här forumet har jag sett en del ganska naiva idéer om vad som gäller när låntagaren får problem med lånen.

Mikael_L
Helt klart intressant och lärorik diskussion.
Men inte inom trådens ämne, vilket jag också tyckte var intressant, men viss risk att det ämnet dör...

Skulle man möjligen kunna dela upp tråden till en ny tråd ang skulder och insolvens...

Mikael_L skrev:
Helt klart intressant och lärorik diskussion.
Men inte inom trådens ämne, vilket jag också tyckte var intressant, men viss risk att det ämnet dör...

Skulle man möjligen kunna dela upp tråden till en ny tråd ang skulder och insolvens...
Låter som en bra idé... (Jag är väl en av dom som avvikit från ämnet.) Det snyggaste vore väl om forumets moderator kunde flytta relevanta inlägg till en ny tråd, om programvaran tillåter detta.

Diskussionen om prisfall känns i ärlighetens namn inte helt upplyftande... mycket önsketänkande både från de som hoppas på prisfall och dom som inte gör det. Om det skulle ske kraftiga förändringar i ränta eller konjunktur som pressar ned huspriserna kommer det ta många år för förändringarna att få genomslag. Jag skulle inte rekommendera nån att försöka vänta ut ett prisfall.

(Hoppas att jag inte låter alltför kritisk. Vid en andra titt ser jag en hel del bra kommentarer i tråden också.)

Hemmakatten
Hmmm, att gå igenom 110 inlägg och flytta orelevanta inlägg till nyskapade trådar känns ju inte helt lockande. Skall fundera på saken. Under tiden får ni hålla er till ämnet.

Mikael_L
lurk12345 skrev:
Diskussionen om prisfall känns i ärlighetens namn inte helt upplyftande... mycket önsketänkande både från de som hoppas på prisfall och dom som inte gör det. Om det skulle ske kraftiga förändringar i ränta eller konjunktur som pressar ned huspriserna kommer det ta många år för förändringarna att få genomslag. Jag skulle inte rekommendera nån att försöka vänta ut ett prisfall.

(Hoppas att jag inte låter alltför kritisk. Vid en andra titt ser jag en hel del bra kommentarer i tråden också.)
Jag har följt diskussionen intresserat hela tiden.
För även jag vill veta hur prisutvecklingen löper, men jag är inte tillräckligt intresserad för att hålla på och läsa allt. Så därför har denna tråd fungerat lite som sammanfattning, sas.

Att handelsbankens prognoser var si och så hade jag missat, även hur det utvecklas i stockholm kvartal för kvartal. Ni förstår hur jag menar. Fortsätt med inlägg om bostadsmarknadsläget och prisutvecklingen... ;)

Vi håller på och säljer vår lägenhet nu, budet är redan uppe i 46.428:-/kvm och då är det andra budet och budgivningen skulle inte komma igång förräns imorgon.

Nu är det ju en liten lägenhet men det jag vill få fram är att den här nedgången många pratar om inte gäller allt. Utan det är något som mer märks på större lägenheter (3 rum o uppåt) för de mindre är det fortfarande stor efterfrågan på.

Vår lgh är bara på 28kvm men enligt mäklaren hade det varit hysteriskt på visningen igår och vi får se hur det är ikväll.

Spännande. Vi fick 52´per kvm förra året i maj. Det var dock ingen hysteri utan väldigt lugnt men då sålde vi en 4:a.

Jag fick 54 400 kvadraten i december 2007 för min 3:a sekelskiftslägenhet i toppskick, fritt läge, tre kakelugnar, låg avgift och mycket bra ekonomi. Min kompis bjöd på en stor 3,5:a nu förra veckan och den slutade på 40 200 kvadraten, ganska stor men halvrisig 30-40-talslägenhet och inte samma låga avgift. Fina objekt verkar gå bra, mindre attraktiva kan gå ganska lågt. Vad jag förstod så är nedgången större påmindre lägenheter, speciellt på södermalm där stora lägenheter är ovanligare. Min visning var hysterisk...

Budet är nu uppe i över 60.000:- / kvm.

När det kommer till raset på stora bostäder så stämmer inte det heller så värst då dessa inte varit uppe i några 60.000:- och nu 40.000:- i större omfattning. Men såna här diskutioner blir det alltid när man jämför äpplen o päron.

rqu skrev:
Jag fick 54 400 kvadraten i december 2007 för min 3:a sekelskiftslägenhet i toppskick, fritt läge, tre kakelugnar, låg avgift och mycket bra ekonomi. Min kompis bjöd på en stor 3,5:a nu förra veckan och den slutade på 40 200 kvadraten, ganska stor men halvrisig 30-40-talslägenhet och inte samma låga avgift. Fina objekt verkar gå bra, mindre attraktiva kan gå ganska lågt. Vad jag förstod så är nedgången större påmindre lägenheter, speciellt på södermalm där stora lägenheter är ovanligare. Min visning var hysterisk...
Antar att du inte syftar på det senaste sekelskiftet, utan det närmast föregående. :-)

Ahlesten skrev:
Budet är nu uppe i över 60.000:- / kvm.
När det kommer till raset på stora bostäder så stämmer inte det heller så värst då dessa inte varit uppe i några 60.000:- och nu 40.000:- i större omfattning. Men såna här diskutioner blir det alltid när man jämför äpplen o päron.
Nej, det räcker ju med att det är två intresserade budgivare för att budgivningen ska sätta fart. Enstaka detaljer som gör att en lägenhet känns attraktivare kan ha stor effekt, särskilt bland vissa köpare. Ibland kan tillfälligheter spela roll. Så det är svårt att dra slutsatser från enstaka objekt.

Det sas tidigare i den här tråden att ett prisfall skulle märkas först i stockholmsområdet. Undrar om det stämmer. Min gissning är att ett eventuellt prisfall skulle märkas först för lägenheter med mindre attraktiva lägen och höga avgifter.

rqu: Skulle inte påstå att nedgången är större på mindre bostäder utan snarare tvärtom... vår är nu uppe i 62.500:-/kvm. Visst, man kan inte döma av en lägenhet ensam men grannens är uppe i drygt 57.000:-/kvm och ingen av de båda budgivningarna är klara. Detta är på kungsholmen.

Även på vår visning var det tydligen helt hysteriskt och på måndagen kom det folk som inte ens kunde komma in i lägenheten på söndagen.

De bostäder som en eventuell nedgång märks allra mest på är större (3-4 rum) som inte är särskilt attraktiva och har något högre avgift.

Men det roliga är att Imported_AX t.ex. säger att nedgången är katastrofal och man skall typ vara glad om man får över 40.000:-/kvm... till sånt säger jag, wake up and smell the coffeebeans on the table för du drömmer.

Jag tror att vi sett pristoppen men kan ha fel.

Positivt framöver är att räntorna stabiliseras och knappast stiger pga försämrade konjunkturutsikter vilket borde hålla tillbaka inflationen. Sysselsättningen är fortsatt god och arbetslösheten stiger inte över en natt så under 2008 är det troligt att marknaden utvecklar sig stabilt.

En potentiellt negativ faktor är om de svenska bankerna (som fallit kraftigt på börsen) börjar prioritera säkerhet före tillväxt. Detta är troligt när man ser hur illa det gått för USAs storbanker med exponering mot fastighetsmarknaden. USAs banker står på ruinens brant och tvingas tigga pengar av araber och kineser. I Tyskland kräver bankerna minst 20% kontantinsats och detta (tillsammans med den demografiska utvecklingen i Tyskland) har bidraget till att priserna stått stilla sedan 1995.

En annan faktor som skulle kunna ha en negativ påverkan är om bankerna börja kräva 2% amortering per år (dvs avbetalning på 50år). Tecken på detta har vi dock inte sett ännu och det är inte säkert att så blir fallet.

Aktiekursernas utveckling är negativ då troligtvis en del (förstagångs-)köpare ser sina kontantinsatser (delvis placerade i fonder/aktier) smälta ner. Denna effekt tror jag dock har mindre betydelese. Ändrad psykologi hos bankerna och eventuellt minskad spekulationsbenägenhet är viktigare potentiella negativa faktorer.

Summa summarum tror jag inte att man behöver känna sig stressad att köpa hus/lgh i dagsläget (som många gjorde för ett år sedan). Marknaden har nyktrat till och förväntningarna både bland säljare och köpare är mer sunda än under sommarens hausse. Att tro att priser bara kan gå upp är naivt (vilket USA-marknaden visar och vilket var fallet för kommeriella fastigheter i Sverige efter 1990). En kollaps på kort sikt är inte att vänta då cyklerna på bostadsmarknaden är mycket långsammare än på tex aktiemarknaden (tex reagerar arbetsmarknaden långsamt på sämre konjunkturutsikter).

PS detta är en del teoretiserande och allra intressantast är det att höra hur de faktiska budgivningarna går som rapporteras här i forumet.

investor: Intressant är det dock att ta med att de bostadslån i USA som det pratas så mycket om är i första hand högriskslån (alltså där låntagaren är en risk för banken) och då måste det nämnas att det rör sig om 3% av USA´s bostadslån. Så att säga att alla banker i USA ligger pyrt till är lite vanskligt, speciellt nu då det sätts in resurser för att "rädda" bankerna utan krav på ersättning tillbaka så jag tror nog att vi snart kommer se banker som presenterar väldigt bra siffror då det fått betalt för sina lån två ggr i och med de räddningsaktioner som satts in trots att alla lån inte är i behov av räddning.

Att bankerna skulle kräva 2% i amortering ser jag som ganska avlägset då vi har en helt annan bostadsmarknad i Sverige i dagsläget med banker som är klart försiktigare med bostadslånen än för 20år sedan och det är stor skillnad till hur det är i USA.

Något man måste ta med i beräkningen är att det fortfarande är ett stort tryck på inflyttningen till storstäderna vilket i sin tur kan urvattna marknaden i kransorterna, så personligen tror jag inte på någon kollaps i storstäderna.
Och ser man bakåt så har det under väldigt lång tid varit en uppgång på ca 6% på bostadspriserna i stockholm, självklart med både uppåt och nedåtgående perioder men årsmässigt så är det där vi legat, det gäller även 2007.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.