...och jag bor ännu längre in i skogen.

klaskarlsson skrev:
Nä nu tuffar det på som "tåget" tyvärr :(
Ibland undrar man om folk har funderat på hur det är att sitta på 3 milj i lån med 5-6% ränta om 4-7 år nånting ?

/K
Ärligt talat så tror jag det är väldigt få som INTE "funderat" på det.
Dessutom vill jag påstå att 6% och 3 miljoner inte är särskilt mycket för en familj med 2 normala inkomster (10500:- / månad).

HusByggarTomten skrev:
Ärligt talat så tror jag det är väldigt få som INTE "funderat" på det.
Dessutom vill jag påstå att 6% och 3 miljoner inte är särskilt mycket för en familj med 2 normala inkomster (10500:- / månad).
Hmmm - jag tycker iof att räntekostnader på 15000kr/mån, före ev. jämkning, är rätt saftigt !
Har man dessutom bara dryga30000kr/månad tillsammans att röra sig med så blir det rätt tajt.

Lägg alla andra utgifter ovanpå den där räntekostnaden och det blir helt plötsligt inte mkt kvar alls - om det ens går runt - för en normal familj...
Vissta kan man säga att man kan snåla om det krisar osv - men ofta är det svårare att dra ned på kostnadskostymen än att skaffa sig nya kostnader. Och man kanske inte har barn när man köper, men skaffar det sen - och barnbidraget är inte mkt till tillskott i det sammanhanget ! :)

Jämkningen är inte ngt man kan räkna med på 10-20 års sikt (det finns en del krafter inom politiken som vill minska/ta bort det även om det i denna lågkonjuktur och i valtider självklart inte kommer ske), och om man nu får ett inkomstbrotfall/skaffar barn tex om 5 år - hur funkar ekonomin då ?

Nu tror jag väl, eller hoppas iaf, att de flesta som köper dyra objekt idag är hög- eller högre medelinkomstagare och ligger på lite mer än snittlönen i sverige (alltså över ca 24000kr/mån)

Och jag hoppas också att det är få som i dagsläget lånar upp 100% och inte har ngn buffert eller marginaler- men lite orolig blir man ibland när man hör talas om folk med relativt låga inkomster som ändå springer iväg och budar på det där 4mkr huset - och säger att: Jo nu ibörjan går ju alla pengar åt, och vi har ju lånat 90% - men sen - då skall vi amortera och spara....

Själva har vi rätt bra inkomster totalt i familjen, men ändå var det om inte svettigt, så iaf mindre luft i budgeten i höstas med en ränta på >6% med våra lån på 1.5 mkr (för ett radhus värd ca 2.5)

/K

klaskarlsson skrev:
Hmmm - jag tycker iof att räntekostnader på 15000kr/mån, före ev. jämkning, är rätt saftigt !
Har man dessutom bara dryga30000kr/månad tillsammans att röra sig med så blir det rätt tajt.

/K
30' i månaden är en bruttolön på knappt 44.000 i månaden för båda två, jag tror det är få med den lönen som faktiskt lånat 3 miljoner även om jag inte har något belägg för det.

Å andra sidan så hänger det mycket på vad man har för övriga kostnader exempelvis hur dyrt huset är i drift etc.

Men jag ska väl erkänna att jag kanske snarare tror att dom flesta med 3 miljoner eller mer i lån, faktiskt har en inkomst på åtminstone 50.000+ i hushållet och det är utifrån det jag kanske snarare utgick ifrån.
Ska väl också tillägga att jag ofta utgår ifrån förhållanden kring stockholm eftersom det är där jag bor och där dom flesta av vänner och bekanta befinner sig. Så jag kan naturligtvis "höfta" lite fel ibland.

Tror inte hellar att det sitter så många med 3 miljoner i lån om båda har en så låg inkomst. Tycker 44000 före skatt tillsammas låter som en väldigt låg inkomst, iallafall i stockholmsområdet.

Johan&Ana skrev:
Tror inte hellar att det sitter så många med 3 miljoner i lån om båda har en så låg inkomst. Tycker 44000 före skatt tillsammas låter som en väldigt låg inkomst, iallafall i stockholmsområdet.
Jag räknade på 24kkr/mån brutto
Så det kanske blir ca 31000 netto för båda då ? :)

Som jag sa: Jag tror och hoppas att de som tar 3 mkr i lån har mer än så - men det finsn indikationer på att det, fortfarande, av bankerna ges iaf lånelöften på lite för snåla marginaler....

/K

klaskarlsson skrev:
"dryga 30000kr/månad"

/K
Vilken skatt räknade du då på?

HusByggarTomten skrev:
Vilken skatt räknade du då på?
33%
24 kkr - 24*0.33 = 16080 - så 32 000 kr för två st med den inkomsten då.

Men jag gjorde ett överslga därav "dryga 30000 kr/mån"
Nog sagt - 15000 i räntekostander tycker jag alltjämt är mkt även om man sen kan räkna med skatterabatten och ahr mer i inkomst osv...
Därmed inte sagt att jag inte fattar alls hur en del har råd eller vill ta sig råd - jag är bara lite undrande till om så många, som det verkar, verkligen i realiteten har råd egentligen...
/K

klaskarlsson skrev:

Som jag sa: Jag tror och hoppas att de som tar 3 mkr i lån har mer än så - men det finsn indikationer på att det, fortfarande, av bankerna ges iaf lånelöften på lite för snåla marginaler....

/K
Som avhandlats tidigare hade jag ju lite problem med att få lånelöfte tidigare för ett lån på 2,7 miljoner med en nettolön för två på ca 38 000. Så nog är bankerna lite mer försiktiga iallafall.

Vi har i dag en bostadskostnad på 8000 i månaden, utöver detta har vi sparat 70 000 sedan midsommar. Med andra ord, vi vet hur det känns att leva om bostadskostnaderna skulle landa på 15-16 000 i månaden, det är inget liv i överflöd men om man bara tänker sig lite för på alla småutgifter så är det verkligen inget fattigt liv.

jhenrikj skrev:
...Med andra ord, vi vet hur det känns att leva om bostadskostnaderna skulle landa på 15-16 000 i månaden, det är inget liv i överflöd men om man bara tänker sig lite för på alla småutgifter så är det verkligen inget fattigt liv.
Fast det är ju inte bostadskostnaderna som hamnar där utan ovanpå räntan får du lägga till amortering, el, värme, underhåll, fastighetsskatt, VA mm mm
Så boendekostnaderna hamnar väl snarare på 18-20 000 om räntan klättrar uppåt 6% på ett 3 m lån... (jag räknar personligen aldrig med ränterabatten så det blir kanske ngt mindre i praktiken)

Men som sagt: Jag har inga problem med att man tar sådana lån så länge man tänker igenom det - min känsla är dock att det fortfarande är lite för många som får sådana lån men som egentligen inte har råd !?

Annars förstår jag inte hur man kan komma in på bostadsmarknaden och köpa ett större hus direkt i dagens läge - så höga och stabila brukar väl inte ingångslönerna vara, och många har inte ngt kapital att tala om att sätta in i huset heller :(

/K

klaskarlsson skrev:
33%
24 kkr - 24*0.33 = 16080 - så 32 000 kr för två st med den inkomsten då.

Men jag gjorde ett överslga därav "dryga 30000 kr/mån"
Nog sagt - 15000 i räntekostander tycker jag alltjämt är mkt även om man sen kan räkna med skatterabatten och ahr mer i inkomst osv...
Därmed inte sagt att jag inte fattar alls hur en del har råd eller vill ta sig råd - jag är bara lite undrande till om så många, som det verkar, verkligen i realiteten har råd egentligen...
/K
okej.. :)

Men som sagt, 15000 låter kanske mycket, men i verklighten är det "dryga" 10' i månaden i ränta och det är rätt stor skillnad.

jhenrikj,
I ert fall så handlade det väl mer om att ni saknade en "insats" och även att ni inte haft nuvarande anställning sådär jättelänge?

2,7 miljoners lån hos SBAB kostar med 5,1% ränta och 90% belåning 9282 netto inkl amorteringar....

Samma lån hos Nordea 10815kr i månaden (det är högre amorteringar hos Nordea)

Det är långt kvar till 15000 i månaden, även inkl drift (på mitt nybyggda hus kommer jag att ha en driftskostnad på under 2000:- i månaden och minimalt med underhåll, att köpa en gammal 70-tals kåk för samma pengar blir givetvis mycket mycket dyrare....).

jhenrikj skrev:
2,7 miljoners lån hos SBAB kostar med 5,1% ränta och 90% belåning 9282 netto inkl amorteringar....

Samma lån hos Nordea 10815kr i månaden (det är högre amorteringar hos Nordea)

Det är långt kvar till 15000 i månaden, även inkl drift (på mitt nybyggda hus kommer jag att ha en driftskostnad på under 2000:- i månaden och minimalt med underhåll, att köpa en gammal 70-tals kåk för samma pengar blir givetvis mycket mycket dyrare....).
Efter ränteavdraget då alltså !?

F.ö. har du väl ungefär samma underhåll på ett nytt hus - istället för att löpande ta kostnader så bör du ju lägga upp en buffert - dessutom tillkommer väldigt mkt i ett nytt hus vad beträffar möblering/inredningm trädgård, altan mm mm

2000 kr i mån - inkluderar du fastighetsskatten/"den kommunala avgiften" i det då ?

Men återigen: Jag betvivlar inte att man kan klara av det, jag tror bara att alldeles för många räknar med för små marginaler.
2.7 mkr i lån med 6-7% ränta bör man ju då räkna på f.ö - det är ju inte säkert att det stannar på 5.1 :)
Och binder du räntan så kommer bindningstiden ju gå ut ngn gång. Ett 5 årigt lån på SEB kostar i dagsläget 4.1% - men om 5 år är det rätt troligt att räntan är bra mkt högre, troligen över 4-5% till och med - men ingen vet förstås....

/K

klaskarlsson skrev:
Efter ränteavdraget då alltså !?

F.ö. har du väl ungefär samma underhåll på ett nytt hus - istället för att löpande ta kostnader så bör du ju lägga upp en buffert - dessutom tillkommer väldigt mkt i ett nytt hus vad beträffar möblering/inredningm trädgård, altan mm mm

2000 kr i mån - inkluderar du fastighetsskatten/"den kommunala avgiften" i det då ?

Men återigen: Jag betvivlar inte att man kan klara av det, jag tror bara att alldeles för många räknar med för små marginaler.
2.7 mkr i lån med 6-7% ränta bör man ju då räkna på f.ö - det är ju inte säkert att det stannar på 5.1 :)
Och binder du räntan så kommer bindningstiden ju gå ut ngn gång. Ett 5 årigt lån på SEB kostar i dagsläget 4.1% - men om 5 år är det rätt troligt att räntan är bra mkt högre, troligen över 4-5% till och med - men ingen vet förstås....

/K
Vilken fastighetsavgift? Det är ju gratis i 5 år och halv avgift därefter i 5 år..Dessutom har jag gratis uppvärming i 3 år, en bra start på buffertsparandet. Den här månaden har vi lagt 16 000 på sparkontot, bara genom att leva lite snålt och arbeta lite extra...
.
Och bankerna räknar på mellan 7 och 7,5% idag

Tog 5,1 bara som exempel för att det var färdigt i kalkylformuläret....

Givetvis är detmycket som kostar i början....det är ju därför det kändes oerhört viktigt att få byggt medans räntorna var låga så man har pengar över i början. Visst kommer räntorna att stiga men det kommer inte att höjas från 1,5 till 5% över natten, det kommer troligen att ta några år. Den svenska ekonomin är inte alls så stark som bankerna påstår, och riksbanken vill inte skapa en ny kris genom att chockhöja räntan och därigenom totalt stoppa all konsumtion, om det inte behövs för att inflationen skenar eller något sådant....

Nu börjar det bli lite väl OT så vi lägger ner diskussionen om min privata situation, den här tråden handlar om prisras ju.....

Prisras? Ja det kanske kommer, men något stort ras tror jag verkligen inte på, iallafall inte här på västkusten, där tomtkön är 20 år och det är flera års väntetid på en lägenhet, utbudet är långt under efterfrågan och det kommer att hålla uppe priserna även i fortsättningen. Det kommer alltid att finnas folk som är villiga att betala de priser som finns här nere, på gott och ont....

Redigerat:
jhenrikj skrev:
Vilken fastighetsavgift? Det är ju gratis i 5 år och halv avgift därefter i 5 år..Dessutom har jag gratis uppvärming i 3 år, en bra start på buffertsparandet. Den här månaden har vi lagt 16 000 på sparkontot, bara genom att leva lite snålt och arbeta lite extra...
.
Och bankerna räknar på mellan 7 och 7,5% idag

Tog 5,1 bara som exempel för att det var färdigt i kalkylformuläret....

Givetvis är detmycket som kostar i början....det är ju därför det kändes oerhört viktigt att få byggt medans räntorna var låga så man har pengar över i början. Visst kommer räntorna att stiga men det kommer inte att höjas från 1,5 till 5% över natten, det kommer troligen att ta några år. Den svenska ekonomin är inte alls så stark som bankerna påstår, och riksbanken vill inte skapa en ny kris genom att chockhöja räntan och därigenom totalt stoppa all konsumtion, om det inte behövs för att inflationen skenar eller något sådant....

Nu börjar det bli lite väl OT så vi lägger ner diskussionen om min privata situation, den här tråden handlar om prisras ju.....

Prisras? Ja det kanske kommer, men något stort ras tror jag verkligen inte på, iallafall inte här på västkusten, där tomtkön är 20 år och det är flera års väntetid på en lägenhet, utbudet är långt under efterfrågan och det kommer att hålla uppe priserna även i fortsättningen. Det kommer alltid att finnas folk som är villiga att betala de priser som finns här nere, på gott och ont....
Just nu är det 30% igt skatteavdrag för räntor och 5 år utan och 5 år med halv fastighetsavgift ja - vad kommer nästa regering göra ?
Kanske inte troligt att det ändras - men man vet aldrig.

Jag håller annars med - det finns inte mkt indikationer på ngt prisras nu framöver...
En mindre sättning mer eller mindre långsiktigt kanske - men vi får se.

/K

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.