-MH- skrev:
Oj, jag hamnade i den här ödesmättad tråden om stora prisras. Någon mer än jag som tycker det är intressant att jämföra hur det snackades och vad som blev?
Faktiskt rätt kul att se vad man skrev för ett år sen och jämföra med idag :)

Känns väl, hitills, som om det har blivit lite som jag skrev förutom att bopriserna bara gick ned väldigt tillfälligt tills de stora räntejusteringarna kom våren 2009...

Citerar mig själv:
Förhoppningsvis ser vi en ljusning redan i slutet av 2009 - och sedan vänder det uppåt igen. Bopriserna kommer förstås följa till viss mån. Just nu, pga psykologi, så är en del objekt helt omöjliga att sälja, och andra säljes till "fyndpriser". Jag skulle tippa på att nedgånen komemr att plana ut och vända uppåt inom 1-2 år - tills dess är det fyndläge för dom som har
Nu kommer del2 av finanskrisen: Uppgång mot nästa högkonjuktur eller tillfälligt gupp och sedan ned igen inom 1 år och upp på "riktigt" först om ca 2 år ...den s.k. W-kurvan som en del talar om !??

/K

Jan-Å skrev:
I avfolkningsbygder kan man självklart drabbas av prisras och i början av stora "katastrofer" som finanskriser och sånt men i Uppsala har priserna generellt stigit sen -95 ungefär. Tillgång/efterfrågan och läget är som jag ser helt avgörande för huspriserna. Lokala avvikelser sett över kort tid kan förekomma, typ i Trollhättan om SAAB lägger ner.
Uppsala ar val ocksa en av de mest intressanta bostadsmarknaderna i varlden: hog rorlighet (befolkningen med universitetsanknytning ar ju nara 15%), ung (halften av innvanarna ar under 25 ar gamla), extremt hog tillvaxt (ar efter ar toppar Uppsala listan over tillvaxtorter) lag byggnadstakt (relativt sett extremt lag byggnadstakt), samt en av sveriges tataste bebyggelser (ak in med bilen fran Stockholm, det ar inte mer an ett par kilometer av lag bebyggelse innan du kommer in i tatorten, mkt unikt jamfort med andra orter i Sverige och extremt ovanligt jamfort med andra stader i industrilander).

Med andra ord, sma lagenheter ar dyra och fa fast med hog omsattning, en extremt lag tillgang och extremt hog efterfragan leder till att priserna helt enkelt inte faller.

Till sist ar det svart att pendla till Uppsala: Stockholms bostadssituation ar knappast battre och Gavle ligger for langt bort, Enkoping har for daliga kommunikationer och ovriga narliggande kommunder ar for sma.

Uppsala ar en harlig stad! d^_^b

klaskarlsson skrev:
Faktiskt rätt kul att se vad man skrev för ett år sen och jämföra med idag :)

Känns väl, hitills, som om det har blivit lite som jag skrev förutom att bopriserna bara gick ned väldigt tillfälligt tills de stora räntejusteringarna kom våren 2009...

Citerar mig själv:

Nu kommer del2 av finanskrisen: Uppgång mot nästa högkonjuktur eller tillfälligt gupp och sedan ned igen inom 1 år och upp på "riktigt" först om ca 2 år ...den s.k. W-kurvan som en del talar om !??

/K
Kan inte påstå att jag håller med dig då det aldrig riktigt blev någon nedgång, visst, mäklarna kanske fick visa objekten två veckor istället för det vanliga söndag + måndag och sälja på onsdag. Men de har fortfarande sålts och jag har än så länge inte träffat någon som gjort förlust eller fått mindre än de tänkt sig.

Och kollar man statistiken så steg hela stockholm med ca 6% totalt förra året... har för mig att det var ca 10% för året innan... så det har som vanligt varit mycket rop på vargen som aldrig kommit.

Ahlesten skrev:
Kan inte påstå att jag håller med dig då det aldrig riktigt blev någon nedgång, visst, mäklarna kanske fick visa objekten två veckor istället för det vanliga söndag + måndag och sälja på onsdag. Men de har fortfarande sålts och jag har än så länge inte träffat någon som gjort förlust eller fått mindre än de tänkt sig.

Och kollar man statistiken så steg hela stockholm med ca 6% totalt förra året... har för mig att det var ca 10% för året innan... så det har som vanligt varit mycket rop på vargen som aldrig kommit.
Nja det där tror jag inte stämmer?
Årsstatistiken är uppåt, men perioden Q1 2009 var det inte bara 2 v budtid utan en hel del omannonseringar och på vissa ställen rätt rejäla prissänkningar iaf i stockholmstrakten.
Det var också en hel del artiklar om folk som hade köpt nya objekt men som inte kunde sälja sina gamla hus till de pris dom hade räknat med och med 20-30% i underpris hade dom inte råd med de nybyggda husen och var tvugna att hoppa av osv...

Men detta gällde som sagt bara en kort period - när räntan toksänktes så tog sig marknaden rätt snabbt igen

/K

Q1 2009, hur såg den ut jämfört med ex Q1 2008?

Tidningarna brukar ju vara rätt duktiga att "ropa på vargen" när det som (varje år) blir lågsäsong för bostadsmarknaden..

Jag menar, har vintermånaderna NÅGONSIN varit känd för hög omsättning och höga priser på bostäder?

Klaskarlsson, du kan väl inte seriöst mena att du bedömer husmarknaden efter hur många artiklar i tidningar om folk som har svårt att sälja sina hus?

Det är mer än spegling av vad mediesverige försökte sälja lösnummer på, det var ju KRIS och alla skulle DÖ (nästan) och jordens undergång var NÄRA. :)

-MH- skrev:
Klaskarlsson, du kan väl inte seriöst mena att du bedömer husmarknaden efter hur många artiklar i tidningar om folk som har svårt att sälja sina hus?

Det är mer än spegling av vad mediesverige försökte sälja lösnummer på, det var ju KRIS och alla skulle DÖ (nästan) och jordens undergång var NÄRA. :)
Nej inte enbart.
Men sammantaget med månadsstatistiken (i sthlm innerstad var priserna ned mer än 30% på vissa ställen), artiklar, vänner/bekanta och en allmän priskoll (regelbundna tittar i bostadsannonserna för mitt närområde i norra stor-sthlm) så är känslan att det var rätt mkt ned - dock bara tillfälligt som sagt i svallet efter finanskrisen i USA....

/K

Dina vänner/bekanta läste väl samma artiklar som du, dvs de som förespeglade bostadskris.

Det visade ju sig senare att de faktistka försäljningarna inte alls dippade så mycket som media (di.se... ) påstod. Så hör i efterhand kan man ju konstatera att krisen var kraftigt överdriven.

Vem kunde aaaana det? :)

Jag har väldigt svårt att tro/se nåt prisras i Stockholmsområdet eller i andra storstadsområden. Varje gång nån form av kris inträffar i världen så spär media på den allt vad dom kan för att få sälja lösnummer, alla ropar "vargen kommer". Media driver på/upp krisen till att bli större än den annars hade blivit med sitt agerande q(;^;)p den tid när medier försökte beskriva verkligheten förefaller avslutat :rolleyes:
Men än så länge har inte krisen blivit så djup och svår som media förutspått, inte ens 90-talskrisen varade speciellt många år och i Stockholm har jag i nov-dec kollat 2 lägenheter å inte va de nåt prisras inte :eek: detsamma gällde i Uppsala.

-MH- skrev:
Dina vänner/bekanta läste väl samma artiklar som du, dvs de som förespeglade bostadskris.

Det visade ju sig senare att de faktistka försäljningarna inte alls dippade så mycket som media (di.se... ) påstod. Så hör i efterhand kan man ju konstatera att krisen var kraftigt överdriven.

Vem kunde aaaana det? :)
Mja, jag menar de vänner och bekanta som köpte/sålde/sprang på visningar...
Och försäljningarna dippade i den meningen att det var väldigt svårt att få igång budgivningar. Utgångspriset och i många fall under utgångspriset samt längre ledtider var symptomen...
Än idag ser man mkt fler objekt med "acceptpris" osv än innan hösten 2008...

/K

Att priserna sjunker trots extremt låg ränta kan väl inte vara ett bra tecken?
Dessutom bygger man nytt, bättre, miljövänligare och billigare än att köpa något gamalt, rimmar illa för de som sitter med äldre fastighter om några år...

Jan-Å skrev:
Men än så länge har inte krisen blivit så djup och svår som media förutspått, inte ens 90-talskrisen varade speciellt många år och i Stockholm har jag i nov-dec kollat 2 lägenheter å inte va de nåt prisras inte :eek: detsamma gällde i Uppsala.
Nä nu tuffar det på som "tåget" tyvärr :(
Ibland undrar man om folk har funderat på hur det är att sitta på 3 milj i lån med 5-6% ränta om 4-7 år nånting ?

Det blev som sagt inte ngn kris utan bara ett litet hack i paniken efter finanskrisen - på årsbasis har väl 2009 gett iaf ett par procent upp om jag inte missminner mig ?

@MH: Tror su misstolkar mig - jag är inte en av de där domedagsprofeterna, jag trodde bara på en högst marginell minskning precis efter svallningarna av finanskrisen - och så blev det väl !?

Mäklarstatistik från Feb 2009:
"Prisstatistik 3 månaders glidande medelvärde, 3 och 12 månader, BOSTADSRÄTTER
Statistiken baseras på försäljningen av 10 127 bostadsrätter under november – januari 2008/2009. Tremånaderssiffran är en jämförelse med augusti - oktober 2008 och tolvmånaderssiffran med november – januari 2007/2008.
Utveckling 3 mån 12 mån
Riket - 7 % - 9 %
Centrala Stockholm - 7 % - 10 %
Storstockholm - 6 % - 9 %
Centrala Göteborg - 8 % - 6 %
Storgöteborg -10 % - 9 %
Centrala Malmö - 4 % - 9 %
Stormalmö - 6 % -10 %

Prisstatistik 3 månaders glidande medelvärde, 3 och 12 månader, VILLOR
Statistiken baseras på försäljningen av 5847 villor under november – januari 2008/2009. Tremånaderssiffran är en jämförelse med augusti - oktober 2008 och tolvmånaderssiffran med november - januari 2007/2008.
Prisutveckling 3 mån 12 mån
Riket - 6 % - 5 %
Storstockholm - 9 % - 9 %
Storgöteborg - 6 % - 6 %
Stormalmö - 7 % - 7 % "

/K

klaskarlsson bor i Stockholm, -MH- bor i skogen. Det är nog därför era bilder av verkligheten skiljer sig. ;)

Bara en stockholmare kallar allt utanför Stureplan för skogen...

-MH- skrev:
Bara en stockholmare kallar allt utanför Stureplan för skogen...
I så fall bor jag också i skogen, ca 2 mil från city :D

/Kt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.