Mikael_L
imported_AX skrev:
... Jag underskattade alltså hur "långsamt" en nedgång sker samt "den siste idioten" som höll uppe priserna under vårsäsongen.
Du menar väl de två sista idioterna, för sen stannar ju budgivningen ... :D

Men ditt resonemang om hur viktig psykologin är, känns rätt relevant.
Att det fortfarande finns minst några som tror på höga priser fördröjer givetvis ett ev prisfall.
(Som du ser, så skrev jag ev prisfall, för jag vågar inte ha några prognoser längre ... :o )

Nu har jag raderat en del meddelanden, därför att de inte handlade särskilt mycket om bostadspriser, utan mer om att kalla varandra för nedvärderande saker.

Om någon har synpunkter på det, skicka gärna ett PM!

//Moderatorn

Annars är det ett intressant ämne. Vilka bostäder får ta den största smällen?

Min åsikt är största ekonomiska smällen i form av kronor och ören får man kanske ta i storstäderna, att gå ned 10-20% i pris på ett objekt för flera miljoner är kännbart. Men ute på "landet" har ju bomarknaden stannat av helt. Det går inte att sälja där just nu, ens om du går ned 50% i pris. Spelar ingen roll om du skriver 800.000kr eller 495.000kr som utgångspris, det är larvigt få intresserade ändå.

Men ute på "landet" har ju bomarknaden stannat av helt. Det går inte att sälja där just nu, ens om du går ned 50% i pris. Spelar ingen roll om du skriver 800.000kr eller 495.000kr som utgångspris, det är larvigt få intresserade ändå.
Vad grundar du det på?

På det faktum att det finns väldigt gott om annonser om hus som legat ute 6 månader eller mer i vissa regioner, plus ett intresse att prata med folk om sådana här saker.

Swetrot: följande di-artikel verkar stödja utsagorna i dina inlägg:

Fyndläge på bostäder
2008-09-21 08:08

Bostäder i Stockholm reas ut med upp till 40 procent. Ute i landet har priset tvingats sänkas som mest hela 79 procent. ”Det är ett gyllene tillfälle att byta upp sig”, säger Lars Engelbert, vd på Hemonline.

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?stat=0&ArticleID=2008%5c09%5c21%5c301479&SectionId=Privatekonomi&menusection=Privatekonomi;PrivatNyheter

Jag tror tyvärr att vi kommer få se en hel del varsel under kommande vecka. Bankerna har nog skruvat åt ett och annat överbelånat företag under den gångna veckan. Ett typiskt exempel är New Wave som tvingas avskeda 100 personer. Känns mycket tråkigt för de duktiga hantverkarna vid glasbruken för det går liksom inte bara att söka ett liknande jobb i grannbyn...

Fler liknande snabba uppsägningar lär alltså komma. Tror att flera företagsledare/finanschefer sitter och biter på naglarna under denna helg. De funderar nog hur de kan göra för att skydda sig mot konjunkturnedgången, höjda räntor och striktare banker.

Bankerna jagar i flock och när de väl inser att ett bolån som överstiger husets värde i praktiken motsvarar ett blancolån + säkerställt bolån så bör det också reflektera deras krav på kontantinsats mm. Vi har nog kommit till den punkten nu att de flesta (även många banktjänstemän och mäklare) inser att Sverige inte kommer att gå igenom denna finanskris utan påverkan på huspriserna.

En del har hävdat att man inte skall "ropa vargen" men den här gången så kom nog vargen kommit och sniffar oss just nu vid hälarna. Förhoppningsvis kilar han iväg utan att åsamka oss alltför stora skador.

Investor skrev:
Swetrot: följande di-artikel verkar stödja utsagorna i dina inlägg:

Fyndläge på bostäder
2008-09-21 08:08

Bostäder i Stockholm reas ut med upp till 40 procent. Ute i landet har priset tvingats sänkas som mest hela 79 procent. ”Det är ett gyllene tillfälle att byta upp sig”, säger Lars Engelbert, vd på Hemonline.

[länk]
Den där artikeln är inte helt tillförlitlig. Man får inte riktigt samma sak när man väljer att handla för det 79% lägre priset., t.ex så får man inget hus på köpet längre vilket många nog ser som lite negativt.

apanap skrev:
Den där artikeln är inte helt tillförlitlig.
Nu är artikeln städad

Journalister är inte kapabla att analysera.

Om man ska behandla deras referens "boligan", så beror de stora prisskillnader på specifika objekt ofta om att mäklaren har lagt ut olika priser vid olika tidpunkter, tex lockpris vecka 1, acceptpris vecka 3 och försök med lockpris vecka 6.

Ett prisras på boligan kan alltså vara att mäklaren försökt med ett acceptpris på tex 2,2 miljoner utan framgång, han lägger då ut bostaden igen men med ett utgångsspris/lockpris på 1.695.000 med nya visningar med förhoppning om budgivning. Säljaren accepterar i vanlig ordning inte det låga utgångspriset.

Artiklar med avstamp i boligan eller engelbert kan man alltså hoppa över.

Man bör vara medveten om att engelberts hemonline delägs av bonnier, som även äger dagens industri.

Redigerat:
Investor skrev:
Jag tror tyvärr att vi kommer få se en hel del varsel under kommande vecka. Bankerna har nog skruvat åt ett och annat överbelånat företag under den gångna veckan. Ett typiskt exempel är New Wave som tvingas avskeda 100 personer. Känns mycket tråkigt för de duktiga hantverkarna vid glasbruken för det går liksom inte bara att söka ett liknande jobb i grannbyn...
New Wawe har inte avskedat 100 personer, de har varslat 100 personer, dvs aviserat personalminskningar. Det är väldigt stor skilnad däremellan inte minst i tidshänseende då avsked är lika med att gå samma dag och 0 kr i intäkt dagen efter medan varsel följer anställningsskyddslagar med lagstadgade, eller avtalsbaserade uppsätningstider och full ersättning. Kombineras ofta med naturliga avgångar och avtalslösningar som långt ifrån alltid är ekonomiskt dåliga för de anställda. Många varsel blir aldrig verkställda av olika skäl.

Ett varsel är alltså en arbetsgivaråtgärd och ska förhandlas med facket osv och sklijer sig markant från att avseda någon. Ett av de tyngre skälen är att de inte lyckats kompensera sig för den fallande dollarkursen i sin amerikanska del, dvs ett skäl som inte direkt är hänförlig till den amerikanska finanskrisen.

Investor skrev:
Nu vet jag inte varför du tog upp 100 pers från New wave?
Volvo personvagnar har ju aviserat uppsägningar för många fler än så - och underlevernatörerna kommer i många falla att följa tex.
Vi är inne i en lågkonjuktur (det var vi iof redan för ca 1 år sen om man tittade på tex industrins orderingång, industriföretag vs tjänsteföretag osv) - så tyvärr kommer det komma mycket fler varsel.
Den Varg som utropades i veckan efter Lehman brothers "frånfälle" - är förvisson allvarlig - och pga finansindustrins korthusköpaned så påverkar den hela världen - men jag tror ändock att det kommer slå hårdast mot Usa (tyvärr är vi I Sverige alldeles för Usa orienterade - iaf psykologiskt).
Förhoppningsvis ser vi en ljusning redan i slutet av 2009 - och sedan vänder det uppåt igen. Bopriserna kommer förstås följa till viss mån. Just nu, pga psykologi, så är en del objekt helt omöjliga att sälja, och andra säljes till "fyndpriser". Jag skulle tippa på att nedgånen komemr att plana ut och vända uppåt inom 1-2 år - tills dess är det fyndläge för dom som har förutsättningarna. Man skall ju komma ihåg att läget är annorlunda än vid 90-talets början, samt att huspriserna (mdeletalmässigt sett) ALLTID har gått uppåt i Sverige sedan iaf 40-talet räknat på lång sikt

/K

klaskarlsson skrev:
Nu vet jag inte varför du tog upp 100 pers från New wave?
Volvo personvagnar har ju aviserat uppsägningar för många fler än så - och underlevernatörerna kommer i många falla att följa tex.
Att jag valde just New Wave som exempel är bolaget har en tung skuldbörda och att varslet lades i fredags. Ett skuldsatt bolag (med korta bankskulder) pressas i detta tider extra hårt. I vårt avlånga land finns det fler skuldsatta bolag som kommer att pressas av stigande räntor.

En underleverantör till bilindustrin kan också dra ner och varsla men då i många fall mer pga vikande efterfrågan. Jag antar att underleverantörer ofta har starka balansräkningar.

Swetrot skrev:
På det faktum att det finns väldigt gott om annonser om hus som legat ute 6 månader eller mer i vissa regioner, plus ett intresse att prata med folk om sådana här saker.
Jag får faktiskt säga att det där är inget jag skulle våga bygga en analys på.

Och vad gäller DI-artikeln, hur såg det ut med sänkningar för 2 år sedan? Ett nedslag i statistiken säger inget om man inte har något att jämföra med.

Oj, jag hamnade i den här ödesmättad tråden om stora prisras. Någon mer än jag som tycker det är intressant att jämföra hur det snackades och vad som blev?

-MH- skrev:
Oj, jag hamnade i den här ödesmättad tråden om stora prisras. Någon mer än jag som tycker det är intressant att jämföra hur det snackades och vad som blev?
Såna jämförelser tillhör ju livets glädjeämnen :D Här hemma får jag ibland den lätt paranoida uppfattningen att artiklar i lokaltidningen handlar om prisras när nån journalist ska köpa hus/lägenhet och prisuppgång när nån av dom ska sälja. Artiklarna om ffa prisras har i alla fall inte stämt in hittills.
I avfolkningsbygder kan man självklart drabbas av prisras och i början av stora "katastrofer" som finanskriser och sånt men i Uppsala har priserna generellt stigit sen -95 ungefär. Tillgång/efterfrågan och läget är som jag ser helt avgörande för huspriserna. Lokala avvikelser sett över kort tid kan förekomma, typ i Trollhättan om SAAB lägger ner.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.