Nyligen köpt ett 70-tals hus med självdrag. På markplan finns det 2st frånluftventiler, en av dem i ett badrum (numera förstärkt med PAX-fläkt) och den andra i en gäst-toalett som har av tidigare ägare blivit ombyggd till garderob då den finns i anslutning till entrén.

Nu till min fråga, hur gör jag med frånluftventilen i garderoben? Ska jag hålla den stängd eller bör den vara öppen, och i så fall, ska jag försöka leda in luft i garderoben genom någon typ av väggventil?

Jag antar att ventilationen var rätt dimensionerad en gång i tiden, och förstått att det är viktigt att ha ett lätt undertryck i ett självdragshus. Vi har efter inflytt kompletterat med ytterligare 2st friskluftsventiler på samma plan kan tilläggas.

Synpunkter tas gärna emot

Bästa svaret

BirgitS
Det brukar rekommenderas att man ersätter självdrag med mekanisk frånluft eftersom självdrag ofta fungerar dåligt i hus utan varm skorsten.
Det kan vara bra med frånluft i klädkammare/garderob också eftersom luften där inne blir lite dålig av textildamm och fuktiga ytterkläder.

Rekommendationen är frånluft i alla rum som smutsar ner luften, typ badrum, toalett, kök, tvättstuga och vid behov i klädkammare, förråd etc.
Tilluft i alla rum där man vistas under lång tid, t.ex. sov- och vardagsrum.
Sen ska luften kunna passera mellan dessa rum under/över dörrarna. Det ska alltså inte vara någon tilluftsventil i garderoben utan luften ska komma in vid dörren.

Normen är ett frånluftsflöde på 0,35 l/s och kvm. Ventilation ska ske per våningsplan.
Frånluft:
Badrum minst 15 l/s
Kök, tvättstuga, toalett minst 10 l/s
Övrig frånluft för att komma upp i rekommenderat totalt frånluftsflöde

I sovrum tilluft om minst 4 l/s och person.

På 70-talet var hus generellt otäta och man vädrade mycket så man la inte mycket möda på att dimensionera ventilationen.

• Gilla
SimonLöv
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.