284 läst ·
1 svar
284 läst
1 svar
Självdragshus, hur gör jag vid renovering
Nyligen köpt ett 70-tals hus med självdrag. På markplan finns det 2st frånluftventiler, en av dem i ett badrum (numera förstärkt med PAX-fläkt) och den andra i en gäst-toalett som har av tidigare ägare blivit ombyggd till garderob då den finns i anslutning till entrén.
Nu till min fråga, hur gör jag med frånluftventilen i garderoben? Ska jag hålla den stängd eller bör den vara öppen, och i så fall, ska jag försöka leda in luft i garderoben genom någon typ av väggventil?
Jag antar att ventilationen var rätt dimensionerad en gång i tiden, och förstått att det är viktigt att ha ett lätt undertryck i ett självdragshus. Vi har efter inflytt kompletterat med ytterligare 2st friskluftsventiler på samma plan kan tilläggas.
Synpunkter tas gärna emot
Nu till min fråga, hur gör jag med frånluftventilen i garderoben? Ska jag hålla den stängd eller bör den vara öppen, och i så fall, ska jag försöka leda in luft i garderoben genom någon typ av väggventil?
Jag antar att ventilationen var rätt dimensionerad en gång i tiden, och förstått att det är viktigt att ha ett lätt undertryck i ett självdragshus. Vi har efter inflytt kompletterat med ytterligare 2st friskluftsventiler på samma plan kan tilläggas.
Synpunkter tas gärna emot
Bästa svaret
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 161 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 161 inlägg
Det brukar rekommenderas att man ersätter självdrag med mekanisk frånluft eftersom självdrag ofta fungerar dåligt i hus utan varm skorsten.
Det kan vara bra med frånluft i klädkammare/garderob också eftersom luften där inne blir lite dålig av textildamm och fuktiga ytterkläder.
Rekommendationen är frånluft i alla rum som smutsar ner luften, typ badrum, toalett, kök, tvättstuga och vid behov i klädkammare, förråd etc.
Tilluft i alla rum där man vistas under lång tid, t.ex. sov- och vardagsrum.
Sen ska luften kunna passera mellan dessa rum under/över dörrarna. Det ska alltså inte vara någon tilluftsventil i garderoben utan luften ska komma in vid dörren.
Normen är ett frånluftsflöde på 0,35 l/s och kvm. Ventilation ska ske per våningsplan.
Frånluft:
Badrum minst 15 l/s
Kök, tvättstuga, toalett minst 10 l/s
Övrig frånluft för att komma upp i rekommenderat totalt frånluftsflöde
I sovrum tilluft om minst 4 l/s och person.
På 70-talet var hus generellt otäta och man vädrade mycket så man la inte mycket möda på att dimensionera ventilationen.
Det kan vara bra med frånluft i klädkammare/garderob också eftersom luften där inne blir lite dålig av textildamm och fuktiga ytterkläder.
Rekommendationen är frånluft i alla rum som smutsar ner luften, typ badrum, toalett, kök, tvättstuga och vid behov i klädkammare, förråd etc.
Tilluft i alla rum där man vistas under lång tid, t.ex. sov- och vardagsrum.
Sen ska luften kunna passera mellan dessa rum under/över dörrarna. Det ska alltså inte vara någon tilluftsventil i garderoben utan luften ska komma in vid dörren.
Normen är ett frånluftsflöde på 0,35 l/s och kvm. Ventilation ska ske per våningsplan.
Frånluft:
Badrum minst 15 l/s
Kök, tvättstuga, toalett minst 10 l/s
Övrig frånluft för att komma upp i rekommenderat totalt frånluftsflöde
I sovrum tilluft om minst 4 l/s och person.
På 70-talet var hus generellt otäta och man vädrade mycket så man la inte mycket möda på att dimensionera ventilationen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur göra vid fönstren i 60-talslägenhet?
Färg, Måla & Tapetsera -
Mögel- och fuktskada vid badrumsfläkt – frågor om försäkring
Försäkringar -
Hur göra med ångspärren här kring syll och vid mellanbjälklag?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur gör ni vid nya fönster?
Fönster & Dörrar -
Vad gör man åt golvet vid altandörren
Golv