E Et1975 skrev:
Bauhaus slår sig för bröstet och lovar en lågprisgaranti där man matchar priser hos konkurrerande butiker och drar av 12% från deras pris (gäller även reakampanjer).

Just nu säljer Motonet i Umeå en kompressor Senco AC20224BL för 1999kr.

På andra sidan gatan ligger Bauhaus med exakt samma produkt i lager.

Givetvis bör då Bauhaus matcha deras pris -12% men icke.

Dom hävdar att lågprisgarantin ej gäller när konkurrenterna har rea på sina produkter, trots att deras egen hemsida säger motsatsen. [länk]

Svagt och bedrägligt beteende- aldrig mer Bauhaus!
Samma för mig på Elgiganten.köpte en tv och försäljaren sa flera gånger att prisgaranti gäller. Även Elgiganten själva sänkte priset. Och det gjorde dom
Är jag kom dit igen då vägrade dom att ge mig mellan skillnaden. Gällde ca inte längre
Trots att det stod prisgaranti på kvittot
Aldrig mer Elgiganten

Jag har lyckats med prisgaranti på både Bauhaus och Elgiganten. Var svårare på Elgiganten, fick argumentera och till slut gick det. Bauhaus var dock inga problem alls.
Kanske var personen i kassan som var ett bad apple och inte Bauhaus som företag?
Man får ju rangordna våra byggföretag för privatpersoner med vilken kunskap de anställda har, värst är Byggmax och Jem&Fix, sen Bauhaus sen Hornbach.

E Et1975 skrev:
Bauhaus slår sig för bröstet och lovar en lågprisgaranti där man matchar priser hos konkurrerande butiker och drar av 12% från deras pris (gäller även reakampanjer).

Just nu säljer Motonet i Umeå en kompressor Senco AC20224BL för 1999kr.

På andra sidan gatan ligger Bauhaus med exakt samma produkt i lager.

Givetvis bör då Bauhaus matcha deras pris -12% men icke.

Dom hävdar att lågprisgarantin ej gäller när konkurrenterna har rea på sina produkter, trots att deras egen hemsida säger motsatsen. [länk]

Svagt och bedrägligt beteende- aldrig mer Bauhaus!
Det är inte bara Bauhaus, kedjor som har prisgaranti som Hornbach uttrycker att prisgaranti inte gäller om konkurrenten har rea på varan.

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har bara försökt prismatcha på Bauhaus en gång, och då var jag tvungen att köpa saken och sen stå i kön till deras kundtjänst för att få mellanskillnaden tillbaka. Det tog mer än en timme bara att komma fram i kön,
Kallas för utmaningstaktik - du som kund ska ger up o acceptera

tveksamt tveksamt skrev:
👆
Så har det varit när jag prismatchat i alla fall. Fel artikelnr så är det kört även om det är samma produkt.
Ja, de verkar ha satt i system att ha olika artikelnummer eller ean-nummer, så att de kan hävda att det inte är samma produkt. Jag skulle köpa spånskivor och konstaterade att både Bauhaus och Hornbach har samma leverantör. Och kollade om leverantören hade olika varianter av 12mm spånskiva. Det har de inte. Men Bauhaus har ändå ett annat ean-nummer än Hornbach och hävdade då att det inte är samma vara, och kunde därför inte lämna prisgaranti. Jag testade att handla först på Bauhaus i Sisjön och därefter i Bäckebol. I Bäckebol förklarade jag först problematiken. De bekräftade då att de var medvetna om problemet, och de lät mig tro att jag skulle få nyttja prisgarantin. Så vi gick och hämtade spånskivorna. När jag kommer till kassan med dem, började de på allvar djupdyka i eventuella skillnader mellan deras och Hornbach skivor. Då konstaterar de vad jag redan upplyst dem om, för att slippa besväret att släpa spånskivor i onödan. De vägrade då ändå prisgarantin. Efter detta otroligt dåliga bemötandet, åker jag alltid de extra milen till Hornbach.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
L lemurenswe skrev:
Jag har säkert 60-70 prisgarantier under bältet när det kommer till Bauhaus. Ska säga det att det råder stora variationer mellan varuhus dels hur en prisgaranti görs, hur man tolkar villkoren för garantin osv. Bland annat är varuhuset i Länna många gånger riktigt dryga när det kommer till prisgaranti. Man gör allt för att ifrågasätta om garantin är tillämplig eller ej, att anta att kunden har sitt på det torra och sedan i lugn och ro kolla upp det på datorn hör till ovanligheterna.

Utan istället kommer det direkt kommentarer så som "dom har väl inte butik", "dom gör vi inte prisgaranti emot". Har man pondus så är det ofta inga problem men det gör ju processen bara krångligare än vad den är. Det är som att det finns prestige i att neka en prisgaranti även om det inte påverkar en som anställd ändå.

Åker du däremot till deras butik i Sickla så är det betydligt mer hjälpsamt. Om detta beror på lokala chefer eller inte vet jag inte, men stora variationer råder tyvärr.

Sen tycks personalen sakna tydliga riktlinjer för hur villkoren skall tillämpas. Har vid flera gånger blivit nekad prisgaranti av varuhuspersonalen där dom menar att dom inte tillämpar garantin mot varor som konkurrenten bara har i sitt webblager och inte i butiken som konkurrenten har. Så till den grad att jag fick prata med deras kundtjänst för att kunna ha ett trumf-kort att visa varuhuspersonalen.

Kundtjänsten svarade;
Prisgarantin gäller ifall konurrenten har en fysisk butik men endast har varan lagerförd på sin webbshop. Detta står även i våra villkor för prisgaranti: "Jämförelsen gäller mot nationella butiker inkluderat deras e-handel"
Har exakt samma upplevelse av Länna. Upplands Väsby brukar aldrig bråka.

K krambriw skrev:
Personligen måste jag säga att jag gillar Hornbach mer och mer. För mig går det lika bra att åka till Sundbyberg som Upplands Väsby när bilen väl är igång och rullar. Prismässigt, tycker jag med magkänsla, att priserna är lägre på Hornbach för samma varor. Ta tex elprodukter från Schneider, mycket bättre pris på Hornbach. Även andra saker jag behövt. (tvättställ, rörmokeri, färg mm) har varit billigare när jag kollat
Hornbach slår Bauhaus alla dagar i veckan på det mesta inkl. sortiment och kunniga säljare. Tyvärr ligger de på andra sidan stan jmf med Bauhaus för oss (Gbg). Hade hoppats på att de tog upp kampen här i västra Gbg när K-rauta (nu k-bygg) slängde in handduken.

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Hornbach slår Bauhaus alla dagar i veckan på det mesta inkl. sortiment och kunniga säljare. Tyvärr ligger de på andra sidan stan jmf med Bauhaus för oss (Gbg). Hade hoppats på att de tog upp kampen här i västra Gbg när K-rauta (nu k-bygg) slängde in handduken.
håller med till 100%. Hornbach är bättre än bauhaus på allt.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Personligen måste jag säga att jag gillar Hornbach mer och mer. För mig går det lika bra att åka till Sundbyberg som Upplands Väsby när bilen väl är igång och rullar. Prismässigt, tycker jag med magkänsla, att priserna är lägre på Hornbach för samma varor. Ta tex elprodukter från Schneider, mycket bättre pris på Hornbach. Även andra saker jag behövt. (tvättställ, rörmokeri, färg mm) har varit billigare när jag kollat
Ja det är envälsorterad trevlig0
@ @ndreas skrev:
Det är inte okej - men upplevelsen av Bauhaus kan vara värre 😆 Jag skulle måla om garagegolvet och bokade en golvslip på Bauhaus för upphämtning en fredag kväll. Förberedde genom att lyfta ut ALLT från garaget och åkte därefter för att hämta golvslipen. Väl på plats började de med att tydligt informera mig om att återlämning efter avtalad hyrestid skulle stå mig dyrt! Sedan drog de fram golvslipmaskinen och började leta sandpapper.....letade och letade... efter en väldigt lång stund fick jag maskinen, sandpapper och lite olika delar med mig. Ute på parkeringen tog det 3 sekunder att köra konstatera att sakerna omöjligen kunde vara till rätt maskin. Åter i butiken så konstaterade personalen, efter ytterligare försök att hitta några sandpapper, att de inte hade några....inte ens ett....oavsett grovlek....

Eftersom det var fredag kväll och alla andra uthyrare har stängt på helgen så var alternativet att slipa golvet liggandes på knä med slipmaskin eller packa in ALLT i garaget igen....

Det blev att sitta på knä och slipa golvet....Tack Bauhaus....
Köpte formplaywood som skulle vara vattenbeständigt limmad, efter 2 år faller den isär trotts att jag målat kanterna extra Bauhaus beklagar efter att sett bilder men tar inget ansvar för sitt usla material då jag inte sparat kvittot, jag skall således som kund hos Bauhaus alltid misstänka att det är usel kvalitet på Bauhaus produkter. En risk jag aldrig mer tar

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
L Lokalbörsen skrev:
Köpte formplaywood som skulle vara vattenbeständigt limmad, efter 2 år faller den isär trotts att jag målat kanterna extra Bauhaus beklagar efter att sett bilder men tar inget ansvar för sitt usla material då jag inte sparat kvittot, jag skall således som kund hos Bauhaus alltid misstänka att det är usel kvalitet på Bauhaus produkter. En risk jag aldrig mer tar
Nja, det är väl snarare så att du som kund ska spara kvittot på varor du har för avsikt att kunna reklamera.
Jag ser inget uppseendeväckande med att de vill ha kvitto på att du faktiskt handlat hos dem för att de ska ta ansvar faktiskt, tvärt om ganska vanligt i typ alla butiker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har fel och Bauhaus har rätt .

Bart Bart skrev:
Generellt har jag upplevt Hornbachs personal som kunnigare också. Men det kan ju bero på tur också. Däremot är Hornbach betydligt bättre på kundservice.
Upplever samma sak! För att inte tala om service när personalen till och med stannar trucken och går med för att assistera/visa rätt i butiken, då är det en skön känsla. När jag kommer till Bauhaus flyr personalen som kackerlackor, men jag kanske ser skrämmande ut 😂

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Villabergskuben Villabergskuben skrev:
Vad är Västra Göteborg, Frölunda?

Har också varit med om liknande i Umeå. Verkar som att de antingen inte är utbildade i hur garantin faktiskt fungerar eller bara vägrar för att spara några kronor åt ett miljardföretag.

Hen försökte med något bs om att det inte gäller produkter som är "beställningsvaror" men butiken jag hänvisade till både hade den i lager och kunde skicka dagen efter via sin webbshop. Tog tillochmed upp definition av beställningsvara och då fick vederbörande tårar i ögonen och sa "ta bort det där".

Men jag stod på mig och fick köpa varan till reducerat pris. Ska tilläggas att jag nyttjat detta flera gånger framgångsrikt i Sundsvall. Aldrig varit några problem där.

L lemurenswe skrev:
Det är som att det finns prestige i att neka en prisgaranti även om det inte påverkar en som anställd ändå.
Skulle inte förvåna mig om det kan finnas lite morötter för att personalen ska neka prisgaranti. Kanske får någon bonus ifall man har godkänt relativt få prisgarantier.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.