K karlmb skrev:
Eller tex trallvirke?
Kvaliteten på trallvirke kan skilja rätt rejält. Prismatchar någon på det?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kvaliteten på trallvirke kan skilja rätt rejält. Prismatchar någon på det?
Det har jag fattat det som.
Det finns kvaliteter där också. Men ta C24 virke då. Det är ju klart och tydligt.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
L
Jag har kört prisgaranti på virke (c24), armeringsjärn, armeringsnät, gips med mera. I många fall ska det gnetas om att EAN-koden inte finns med på konkurrentens sida även om villkoren inte säger att det är ett krav. Handlar mest i Länna och där verkar man göra sport i att försöka vara så krånglig som möjligt.

Sen finns det hjälpsamma även där, samt vissa man verkligen undviker om dom bemannar en specifik kassa.

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
L lemurenswe skrev:
Jag har kört prisgaranti på virke (c24), armeringsjärn, armeringsnät, gips med mera. I många fall ska det gnetas om att EAN-koden inte finns med på konkurrentens sida även om villkoren inte säger att det är ett krav. Handlar mest i Länna och där verkar man göra sport i att försöka vara så krånglig som möjligt.

Sen finns det hjälpsamma även där, samt vissa man verkligen undviker om dom bemannar en specifik kassa.
Fast jag tyckte de ändrat villkoren och nu står där EAN?

Jepp:
Prisgarantin gäller när:
- Priset är giltigt för alla
- Mot identitiska varor, samma varumärke, modell & förpackning där EAN-koden matchar.
- Produkter som är tillgängliga i lager hos konkurrenten
- Jämförelsen gäller mot nationella butiker inkluderat deras e-handel
- Vid lokala sänkningar inom bolaget gäller alltid BAUHAUS lägsta pris, exkl. vid medlemserbjudanden

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
L
K karlmb skrev:
Fast jag tyckte de ändrat villkoren och nu står där EAN?
Mnja, alltså EAN-koden ska matcha - men det står inte uttryckligen att EAN-koden skall finnas tillgänglig i konkurrentens annonsblad, hemsida eller vad man nu än använder för underlag att köra prisgaranti mot.

L lemurenswe skrev:
Mnja, alltså EAN-koden ska matcha - men det står inte uttryckligen att EAN-koden skall finnas tillgänglig i konkurrentens annonsblad, hemsida eller vad man nu än använder för underlag att köra prisgaranti mot.
Lär väl bli som med vitvaror. Samma vitvara har olika namn (Ett gäng bokstäver och siffror) beroende på vilken affärskedja som säljer den. Då kan de lova bästa pris och annat. Det måste ju vara ännu enklare för tillverkaren att ha olika ean-koder för samma modell. Sen kan Bauhaus säga att det inte är samma sak. Fifflarbransch.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
L lemurenswe skrev:
Nej, men det blir ju klart krångligare, då ska man istället få tag på någon hos konkurrenten som kan tala om att det är rätt EAN, så det är ju bara störigt.

L lemurenswe skrev:
Konkurrenter använder hjärnan o efterfrågar inte EAN när det är en uppenbart likvärdig produkt. Folk tror Bauhaus har samma rimliga inställning men det stämmer alltså inte.

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Nej, men det blir ju klart krångligare, då ska man istället få tag på någon hos konkurrenten som kan tala om att det är rätt EAN, så det är ju bara störigt.
Fast för Bauhaus är det bara bra ifall det blir så krångligt som möjligt. Då orkar inte folk utan knyter näven i fickan och Bauhaus tjänar några kronor extra. Ingen slump att man läser om folk som får vänta jättelänge i köer för att prisgarantin ska hanteras. Massor med folk tröttnar och det vet bolaget. Ungefär som att säga upp olika typer av abonnemang, gör man det så krångligt/tidskrävande som möjligt så tjänar man på det. Alla bolag som sysslar med sådant borde komma på någon varningslista hos t.ex. konsumentverket.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
E Et1975 skrev:
H

Ett tjugotal låg på hyllan. En ligger i mitt bagage nu. Motonet drog av ytterligare 10% när jag berättade historien om Bauhaus.
Var det inte bara Motonet som hanterade det smart utan att berätta alla detaljer? Dom ger ju 10% på ett köp om man registrerar medlemskap. Uppfattade att du gjorde det.

L
K karlmb skrev:
Konkurrenter använder hjärnan o efterfrågar inte EAN när det är en uppenbart likvärdig produkt. Folk tror Bauhaus har samma rimliga inställning men det stämmer alltså inte.
Generellt så stämmer det inte nej, sen finns det vissa som är mer medgörliga att ha att göra med. Som här om dagen fick jag hjälp av en Martin, snabbt och smidigt kollade han upp att det jag hävdade stämde och fixade prisgarantin.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Fast för Bauhaus är det bara bra ifall det blir så krångligt som möjligt. Då orkar inte folk utan knyter näven i fickan och Bauhaus tjänar några kronor extra. Ingen slump att man läser om folk som får vänta jättelänge i köer för att prisgarantin ska hanteras. Massor med folk tröttnar och det vet bolaget. Ungefär som att säga upp olika typer av abonnemang, gör man det så krångligt/tidskrävande som möjligt så tjänar man på det. Alla bolag som sysslar med sådant borde komma på någon varningslista hos t.ex. konsumentverket.
Ja, självklart!
Menade förstås att det är mycket sämre/krångligare för en själv. Först måste man själv ta reda på att det är rätt EAN och sedan måste personalen på Bauhaus övertygas också.

• Arg
karlmb
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Fast det är de ju tydliga med. Vill man prismatcha sånt får man nog vända sig till en liten handlare som kan snacka pris villkorslöst utan att behöva följa några interna rutiner.
Jag kanske har fattat fel - men jag har fått uppfattningen att olika kedjor kör med olika nummer på samma grejor - så att det inte skall gå att prismatcha.

B Boggi skrev:
Jag kanske har fattat fel - men jag har fått uppfattningen att olika kedjor kör med olika nummer på samma grejor - så att det inte skall gå att prismatcha.
Ja, fast Bauhaus är hårdast med det.

• Gilla
Boggi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.