Nissens Nissens skrev:
Är det inte bättre att skaffa en laddbox som har funktionerna integrerade? Det känns som att detta labbandet kan bli dyrt…
Har ju denna som funkar. Detta är ett test att se om det skulle funka att automatisera. Går det inte så går det inte. Köper inte någon riktig box förens vi har en permanent parkeringsplats och två bilar som behöver laddas..

B bhus2021 skrev:
Du har ingen dokumentation för laddboxen? Den kan ha nån plint på kretskortet för styrning av/på med lågspänning alternativt modbus-protokoll
Nä. Kommer inte ihåg vad företaget hette som sålde dessa. Det var ett tyskt företag.

Det finns en plint, där den röda sladden går in i kretskortet under jordfelsbrytaren. Den sladden är den som singnalen går till/från bilen. Frågan är vad den gör. Men det svaret finns nog i de andra länkade frågorna.

pacman42 pacman42 skrev:
Som jag skrev i inlägg 10 (om än mindre explicit).
Då är frågan om man bara kan koppla om den röda sladden från plinten till Shellyn? Ska söka lite på de utländska sidorna och se om någon har gjort något liknande med (förhoppningsvis) min box.. :)

Nissens
jackt jackt skrev:
Har ju denna som funkar. Detta är ett test att se om det skulle funka att automatisera. Går det inte så går det inte. Köper inte någon riktig box förens vi har en permanent parkeringsplats och två bilar som behöver laddas..
Ok, om den funkar som du vill behöver du inte mixtra med den.

Tänker bara att om du bränner laddaren i bilen så blir det dyrt…

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ok, om den funkar som du vill behöver du inte mixtra med den.

Tänker bara att om du bränner laddaren i bilen så blir det dyrt…
Absolut. Kommer inte göra några kopplingar som jag inte innan kunnat verifiera att de inte skadar bilen. Det är anledningen att jag än inte har rört den röda kabeln, då jag inte vet vad den gör exakt. Att koppla in sig mot kontaktorn är ingen fara, boxen gör ju det samma med sin elektronik. Det jag saknar är ju pratet mellan bil och box..

jackt jackt skrev:
Då är frågan om man bara kan koppla om den röda sladden från plinten till Shellyn? Ska söka lite på de utländska sidorna och se om någon har gjort något liknande med (förhoppningsvis) min box.. :)
Proximity pilot bryts. Då blir det 12V och laddningen stannar av. Det är 6V under laddning och 9V när sladden är ansluten (via spänningsdelning).

• Gilla
jackt
  • Laddar…
Hittade tillverkaren (https://www.ladesystemtechnik.de) och de har kopplingsschemat på sin sida:

Kopplingsschema för elbilsladdare med RCD, kontaktor och ICCB 10, visar anslutningar för olika ledare och komponenter, märkning: Ladessystemtechnik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Någon som kan tolka det?

Du kan både styra via gul och orange sladd (oklart exakt vad)
Röd sladd (starta och stoppa laddning)
Eller styra styrkan tex alltid minst 6a men genom att styra potentiometern kan då få en ökning till kanske 16a

Hittade detta svar på ett forum.

If the phase of your 230 VAC cicuit is the same to permanently supply a shelly (important !), you can realize this with a Shelly 1 Gen3.

The shelly needs 230 VAC permanently at L-N to operate.

The 230 VAC circuit with is going on and off goes to SW. The 12 VDC circuit goes to I and O.

In "Input/Output settings" set "Select input mode for Input (0)" to switch and "Action on power on for Relais" to "Turn ON".

Now add a new action. Set "Event condition" to "Input toggled off" and add a local action. Set "Action" to "Control Output" and "Set Output State property" to "Off". Set "Set Flip value after property" to 2-5 seconds.

That should do the job. If the 230 VAC circuit goes off, the 12 VDC circuit switches off and turned on again after 2-5 seconds.
Skulle detta kunna vara något att gå på? Att slå på kontaktorn med SW och ha styrningen från bilen där jag idag har kontaktorn. Tror dock inte det finns en retur på den röda kabeln tillbaka till bilen. Men det kanske inte behövs?

Styr aldrig någonsin kontaktorn för att starta och stoppa laddning

Vad menar du med retur på röda kabeln?

Ska du bara styra av och på så är det den röda kabeln som ska klippas och gå genom shelly.

A Alexn72 skrev:
Styr aldrig någonsin kontaktorn för att starta och stoppa laddning

Vad menar du med retur på röda kabeln?

Ska du bara styra av och på så är det den röda kabeln som ska klippas och gå genom shelly.
Kanske använder fel uttryck, men kontaktorn slår ju av/på idag när bilen ska laddas eller inte. Så den behöver styras, boxens kretskort gör det idag, och om jag tar bort den röda från boxen så måste Shelly slå av och på kontaktorn.

Röda behöver en nolla, men verkar som på bilden som att den använder 230v slingan. Ser dock inte den sitta i min box på det sättet.

Kolla manualen för laddboxen om det finns en styringång, ser ut som att det skulle kunna finnas.

Nja, enligt kopplingsschemat så är det ju elektronik där som implementerar "laddboxen". Vad som skall styras är ju, som sagt ovan, gul+orange, alternativt att den där STANDBY porten kan användas för att påverka laddningen.
Att styra strömnivån med potentiometer verkar ju redan vara kopplat till ett vred. Men det kan man ju också tänka sig att ersätta med något styrdon.
Jag kan dock inte ge tips på exakt hur, och vilken, Shelly som kan göra vad av ovanstående.

A Alexn72 skrev:
Du kan både styra via gul och orange sladd (oklart exakt vad)
Röd sladd (starta och stoppa laddning)
Eller styra styrkan tex alltid minst 6a men genom att styra potentiometern kan då få en ökning till kanske 16a
Den gula oranga verkar vara en extern sak som ska kunna reglera potensiometern. Vet inte om jag har det på min, fanns många liknande modeller såg jag nu hos tillverkaren som gör lite olika saker..

jackt jackt skrev:
Kanske använder fel uttryck, men kontaktorn slår ju av/på idag när bilen ska laddas eller inte. Så den behöver styras, boxens kretskort gör det idag, och om jag tar bort den röda från boxen så måste Shelly slå av och på kontaktorn.

Röda behöver en nolla, men verkar som på bilden som att den använder 230v slingan. Ser dock inte den sitta i min box på det sättet.
Nej, du skall inte styra kontaktorn direkt, utan först ha signalerat på röda kabeln. Låt boxens elektronik-kort göra det enligt standard, och styr boxens elektronik-kort istället.

• Gilla
jackt och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.