6 153 läst ·
52 svar
6k läst
52 svar
Shelly styra en billaddare
Proximity pilot och control pilot kan bägge användas för att bryta laddningen. Jag hade nog valt control pilot (den röda) då den inte är beroende av omkringliggande utrustning på samma sätt. Faktum är att en fast ansluten sladd inte ens behöver en proximity pilot då man inte i laddaren behöver veta hur mycket ström sladden kan hantera (det hårdkodas då i laddboxens mjukvara).
Man signalerar faktiskt åt bägge håll på den röda (control pilot). Laddboxen genererar 12 V för att säga att den är redo att ta emot signalering från bilen. Bilen sänker denna spänning till 9 V (via spännings delning) när sladden ansluts. Då talar laddboxen om hur mycket ström den erbjuder genom att ge en PWM-våg (pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg) på 1 kHz. När bilen sedan vill börja ladda så sänker den spänningen via ytterligare spännings delning till 6 V. Då kommer man att dra reläerna/kontaktorerna i laddboxen så att bilen faktiskt får ström. Dröjer man med att dra reläerna i detta läge så får man en felkod i bilen ("charging system needs maintaince" eller liknande). Man brukar också få felkoder i bilen om man stänger av kontaktorerna under laddning. Och har man en internetansluten bil med en mobilapp så kan felmeddelandena även komma till mobilen. Frugans Fiat älskar att skicka felmeddelanden till appen.
Och jag kan tipsa om att det är en dålig idé att bryta två faser under laddning, eller att lägga till två faser under laddning också. Då ställer sig frugans Fiat i ett hörn och vägrar ladda igen förrän man gått tillbaka till 12 V utan fyrkantvåg igen. Så vill man gå mellan enfas och trefas så måste man stoppa laddningen först. Jag har en lycka på 30 sekunder utan att laddningen är aktiv, det verkar Fiat acceptera. Tio sekunder var för lite...
Så, klipp den röda och dra den genom ett isolerat relä så kommer det med största sannolikhet att fungera alldeles utmärkt. Det är lösningen som antagligen leder till minst problem.
Man signalerar faktiskt åt bägge håll på den röda (control pilot). Laddboxen genererar 12 V för att säga att den är redo att ta emot signalering från bilen. Bilen sänker denna spänning till 9 V (via spännings delning) när sladden ansluts. Då talar laddboxen om hur mycket ström den erbjuder genom att ge en PWM-våg (pulsbreddsmodulerad fyrkantvåg) på 1 kHz. När bilen sedan vill börja ladda så sänker den spänningen via ytterligare spännings delning till 6 V. Då kommer man att dra reläerna/kontaktorerna i laddboxen så att bilen faktiskt får ström. Dröjer man med att dra reläerna i detta läge så får man en felkod i bilen ("charging system needs maintaince" eller liknande). Man brukar också få felkoder i bilen om man stänger av kontaktorerna under laddning. Och har man en internetansluten bil med en mobilapp så kan felmeddelandena även komma till mobilen. Frugans Fiat älskar att skicka felmeddelanden till appen.
Och jag kan tipsa om att det är en dålig idé att bryta två faser under laddning, eller att lägga till två faser under laddning också. Då ställer sig frugans Fiat i ett hörn och vägrar ladda igen förrän man gått tillbaka till 12 V utan fyrkantvåg igen. Så vill man gå mellan enfas och trefas så måste man stoppa laddningen först. Jag har en lycka på 30 sekunder utan att laddningen är aktiv, det verkar Fiat acceptera. Tio sekunder var för lite...
Så, klipp den röda och dra den genom ett isolerat relä så kommer det med största sannolikhet att fungera alldeles utmärkt. Det är lösningen som antagligen leder till minst problem.
Detta börjar bli krångligt.jackt skrev:
Kanske använder fel uttryck, men kontaktorn slår ju av/på idag när bilen ska laddas eller inte. Så den behöver styras, boxens kretskort gör det idag, och om jag tar bort den röda från boxen så måste Shelly slå av och på kontaktorn.
Röda behöver en nolla, men verkar som på bilden som att den använder 230v slingan. Ser dock inte den sitta i min box på det sättet.
Återställ din laddbox till hur den var innan du öppna den.
Sätt shelly på den röda tråden( dvs i serie) och lägg upp en bild på de du gjort.
Men kontaktorn sköter kretsen själv.
Förresten, nog är det lite lustigt att denna laddbox har exakt samma kapsling som den jag byggt till min bil (frugans byggde jag ju in i en lamppollare). När jag tittar på den så innehåller den färre delar än min, men jag har iofs JFBn i elcentralen istället. Den täcker nämligen bastu, två laddare, vattenpump och badtunna - som en del av sektioneringen av elcentralen. Ju färre saker som man har på samma JFB desto bättre
CTRL verkar vara om man vill ladda två bilar samtidigt:K knightjocke skrev:
The CTRL connection (control) is always used when two
charge controllers have to share a common 22 kW power supply connection
(load management). A single vehicle then charges at 22 kW (32 A), but two
vehicles charge at 11 kW (16 A) each. The hand potentiometer can be used to preset the
charging current in dual mode. See also the sketch in the appendix
‘Dual Circuit / Load Sharing’.
Relay engaged (Charge) = CTRL Low (+0.8 volts)
Relay disengaged (Ready) = CTRL High (+13 volts)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kan tydligen köpa kretskorten löst om man vill. (https://www.ladesystemtechnik.de/ev...eter-auslaufartikel-solange-vorrat-reicht-185)pacman42 skrev:
Förresten, nog är det lite lustigt att denna laddbox har exakt samma kapsling som den jag byggt till min bil (frugans byggde jag ju in i en lamppollare). När jag tittar på den så innehåller den färre delar än min, men jag har iofs JFBn i elcentralen istället. Den täcker nämligen bastu, två laddare, vattenpump och badtunna - som en del av sektioneringen av elcentralen. Ju färre saker som man har på samma JFB desto bättre
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Jag är inte osäker på hur man ska tolka standby-ingången, översatte tyskan till engelska och tycker det låter som en ingång.
Du menar att laddas efter 50% utan att behöva aktivera det via bil/app/schema? För det är nästa utmaning, som jag inte vet hur man skall lösa. Men det kanske ger sig när man kan styra boxen.Attitudeswe skrev:
Om du menar din röda tråd och du byggt tillbaka allt annat så är det rätt.jackt skrev:
Det enda du kan styra med din laddbox är när bilen får ladda, inte mängd, inte styrka(den ställer du manuellt i bilen eller på potentiometern)
Ska du styra utifrån något annat så är det shelly som styr detta i mjukvaran.