Hannuse Hannuse skrev:
Det kommer att växa i komplexitet, eftersom du inte bara vill ha koll på inkommande tre faser, utan specifika gruppsäkringar för värm och frysen.
Jag skulle nöja mig med temperaturlarm till frysen som sagt var.

Men det lutar allt mer om att du behöver lite "smartare" prylar än vad som tidigare föreslagits, med undantag för Shelly, där kan du kasnke lösa detta.
Använder inte Shelly själv, så vet inte möjligheterna där.
Jo jag inser detta, så jag kommer att skaffa Ontech till värmestyrningen och koll på frysen, så får elektrikern fixa fasvakt(erna). han ska även få installera tre st värmevakter en på resp fas i pumphuset för säkerhets skull så inte hydrofortanken fryser. Vi har ju även vatten i våra system i både husets och attefallshusets wc mm även om jag brukar hälla i lite glykol i dessa avlopp på/inför vintern för säkerhets skull. Hoppas detta ska räcka för att hålla koll på värme etc.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
Jo jag inser detta, så jag kommer att skaffa Ontech till värmestyrningen och koll på frysen, så får elektrikern fixa fasvakt(erna). han ska även få installera tre st värmevakter en på resp fas i pumphuset för säkerhets skull så inte hydrofortanken fryser. Vi har ju även vatten i våra system i både husets och attefallshusets wc mm även om jag brukar hälla i lite glykol i dessa avlopp på/inför vintern för säkerhets skull. Hoppas detta ska räcka för att hålla koll på värme etc.
Det låter som att du egentligen borde satsa på ett mer universellt system. HA helt enkelt. Sedan en router för din uppkoppling och så en batteribackup för dessa.
(Du har fiber?) alternativt eller kompletterat med en 4G-router.
Då kan bygga med billiga zigbeeenheter eller shelly om du föredrar det.
Och mäta o styra precis så mkt du vill.
Och full fasövervakning med HAN-läsare istället.
Detta blir totalt sett både billigare o enklare och fullt utbyggbart eftersom.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
Bono_R Bono_R skrev:
men då får jag inget sms när fas(erna) dippar vilket var precis det jag råkade utför i vintras och maten tinade i frysen vilket jag ser som huvudmålet.
Nej men du kan sätta ett larm om tempen går över -15° eller nåt

Fast HA hjälper inte med grundproblemet att veta om strömmen gått, det gör en SMS-mojäng mycket mer tillförlitligt. Visst det går att konstruera allehanda UPS-backade HA-system med 4G-backup och SMS-funktion (ifall fibern är nere) men för enkelhet i detta fall så skulle jag välja en SMS-sändare just för strömavbrottsdelen, och använda någon smartpryl med cloudapp för tempen i frysen

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
B bhus2021 skrev:
Fast HA hjälper inte med grundproblemet att veta om strömmen gått, det gör en SMS-mojäng mycket mer tillförlitligt. Visst det går att konstruera allehanda UPS-backade HA-system med 4G-backup och SMS-funktion (ifall fibern är nere) men för enkelhet i detta fall så skulle jag välja en SMS-sändare just för strömavbrottsdelen, och använda någon smartpryl med cloudapp för tempen i frysen
Jag tolkar det som att det inte finns någon fiber här.
Men ett totalt strömavbrott går ju att få notis om i de flesta system tänker jag, då blir dom "offline" om det inte finns UPS.
Här verkar det vara mer att man vill ha koll på enskilda gruppsäkringar.
Men, håller med om dina tankar, det finns en del att fundera på här.

B bhus2021 skrev:
Om UPS fungerar och mobil eller fiber är kvar så får man ju notification från HA.

K karlmb skrev:
Om UPS fungerar och mobil eller fiber är kvar så får man ju notification från HA.
Från Homey så får jag en notifikation om den blir "offline".
Det kommer från molntjänsten, så för det behövs ingen backup, det är fint tycker jag.
Då vet man i alla fall att det är trubbel, och får utreda vidare.

Går ju som sagt att dra en tråd från frysens fas till sw ingången och få ett larm om den "slocknar"
Jag har så fast tvärtom på pannan, får jag larm så får jag spänning på sw och det triggar ett larm via Shelly appen utan att jag betalar för någon tjänst.
Har även så för att se när bv vill ha tillskott, en extra tråd från kontaktorn till sw

Hannuse Hannuse skrev:
Från Homey så får jag en notifikation om den blir "offline".
Det kommer från molntjänsten, så för det behövs ingen backup, det är fint tycker jag.
Då vet man i alla fall att det är trubbel, och får utreda vidare.
Fast om molnet inte fungerar....

J
Notifiering vid offline går även att få via Shellys egna system , men då måste man ha deras premiumtjänst. 36 euro per år. Har inte testat själv dock.

• Gilla
Hannuse
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast om molnet inte fungerar....
Då får du en notis.
Så då vet du att det är trubbel.
Så , molnet är inget problem.

Oj vad många förslag. Tackar. Jag vill ha enkla lösningar på mina ”problem. Så som vi har det idag i sommarhuset är det ett antal shellypuckar som sköter om våra lampor och vår sikompryl som fixar värmen, det är främst denna jag vill byta samt även ha koll på frysens gruppsäkring så vi slipper komma ut till tinad mat. Utöver detta vill jag även ha koll på de tre huvudsäkringarna ifall någon trippar då pumphuset och attefallshuset har egen kabel som går direkt dit efter elmätaren, om det finns ngn lösning med ex.v en hanportsläsare som man kan komplettera med ett gsmlarm eller ngt annat som har koll på faserna och larmar via sms är detta tillräckligt. Vi har fiber som går ner med jämna mellanrum och får då meddelande via UniFi att vi inte har kontakt med routern så jag litar inte på den lösningen.

Bono_R Bono_R skrev:
Oj vad många förslag. Tackar. Jag vill ha enkla lösningar på mina ”problem. Så som vi har det idag i sommarhuset är det ett antal shellypuckar som sköter om våra lampor och vår sikompryl som fixar värmen, det är främst denna jag vill byta samt även ha koll på frysens gruppsäkring så vi slipper komma ut till tinad mat. Utöver detta vill jag även ha koll på de tre huvudsäkringarna ifall någon trippar då pumphuset och attefallshuset har egen kabel som går direkt dit efter elmätaren, om det finns ngn lösning med ex.v en hanportsläsare som man kan komplettera med ett gsmlarm eller ngt annat som har koll på faserna och larmar via sms är detta tillräckligt. Vi har fiber som går ner med jämna mellanrum och får då meddelande via UniFi att vi inte har kontakt med routern så jag litar inte på den lösningen.
De gånger jag har haft problem med våra frysar (2ggr) så har dom haft ström, men kompressorn har gett upp.
Så därför slår jag ett slag för temperaturövervakning där, då kan du skippa säkringsövervakningen.
Det är min inställning till det problemet, så beakta det i alla fall.

Hannuse Hannuse skrev:
De gånger jag har haft problem med våra frysar (2ggr) så har dom haft ström, men kompressorn har gett upp.
Så därför slår jag ett slag för temperaturövervakning där, då kan du skippa säkringsövervakningen.
Det är min inställning till det problemet, så beakta det i alla fall.
Ok men är det ngn nackdel att ha både tempövervakning och säkringskontroll.

Bono_R Bono_R skrev:
Ok men är det ngn nackdel att ha både tempövervakning och säkringskontroll.
Tänker att det blir onödigt komplicerat bara.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.